Rosalia
01-11-2009, 10:50
[attachment=43926:l_v_kant_trimmat.jpg][attachment=43927:trimmat_l_v.jpg]
De här löven har fallit från stora mycket höga vackra träd. Och nu är jag så nyfiken på vad det är för slags träd.
Aqvakul
01-11-2009, 10:52
lind?
anki/ronninge
01-11-2009, 11:09
CITAT (Rosalia @ 01-11-2009, 10:50)

[attachment=43926:l_v_kant_trimmat.jpg][attachment=43927:trimmat_l_v.jpg]
De här löven har fallit från stora mycket höga vackra träd. Och nu är jag så nyfiken på vad det är för slags träd.
ser ut som Lind, måste jag hålla med om!!!
har ju krattat en del sånna
Huggorm
01-11-2009, 11:18
Om man utgår från lövens storlek är det antingen bohuslind eller parklind, inte vanlig skogslind. Förmodligen parklind eftersom en majoritet av alla parkträd i våra städer är just parklind. Det orangea ser dessutom ut som en speciell sorts gall som man brukar se på lind
Aqvakul
01-11-2009, 11:35
Lite om kyrkogården - Skriv in följande i din webläsare:
www.kalmarlansmuseum.se/1/20.0.0.0/657/download_657.php
Rosalia
01-11-2009, 12:04
Det var trevligt att läsa om gamla kyrkogården. Det mesta visste jag inte.
Tackar med några fler bilder från kyrkogården igår.
Kunde inte åka dit på kvällen men det hado nog varit värt ett besök med alla ljusen.Det fanns så många ljus tända redan när vi var där vid tolvtiden.
[attachment=43931:slottet_...kgrunden.JPG]
[attachment=43930:krympt_kyrkog_rd.JPG]
Glömde tacka för svar om Linden.
Tack för det.
Det kändes så viktigt att veta det av någon outgrundlig anledning.
Helt underbara träd som skugga hela kyrkogården.
Rosalia
01-11-2009, 12:11
Försökte med snabbsvar för att tacka alla.
Mycket tacksam. Jag har faktiskt letat på nätet utan att bli klok på vilka träd det är.
Min pappas familjegrav finns där under de vackra träden. Med sjöutsikt och allt.
Kanske därför det är så viktigt att få veta vilka träd det är.
Håller med dig om att lindarna du nämner är verkligt vackra - de har en sådan höjd och kraft så att det känns som att vara i en riktig sherwoodskog.
De måste ha stått där i många år, dessutor relativt många på relativt begränsad yta för att växa upp så kraftigt på höjden - alla lindar ser ju inte ut som de du nämner.
Tack för bilderna från kyrkogården de väcker en del personliga minnen från svunna tider.
Definitivt lindblad, tycker att det rimligtvis borde vara någon typ av parklind.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.