Full version: Parkslide
Gudrun i Göteborg
Det har skrivits en hel del om parkslide och hur jobbig den är med sina rotskott. Jag tycker parkslide är fin om den växer på ställen där den kan bre ut sig (risiga hörn i en naturträdgård, t ex) men vi har en som växer vid entrén/verandan och där längtar jag efter att ha en fjärilsbuske i stället.

Parksliden har stått där många år och rotskott poppar upp flera meter ifrån den numera. Men nu vill jag ha bort den. Jag har tänkt gräva upp rötterna så mycket som möjligt och låta gropen stå öppen under vintern för att kyla och minusgrader skall få resterna att ge upp. Till våren kommer jag att lägga en fiberduk i hålet för att hålla undan eventuella överlevare och sen på med jord för att slutligen få dit en fjärilsbuske.

Vad tror ni om det? Är det någon här som lyckats få bort en parkslide?
KURT
Kylan kommer nog inte ha någon effekt alls! Gräv och sålla jorden är nog det effektivaste.
Gudrun i Göteborg
Grävningen är klar nu sweatingbullets.gif Någon sållning av jorden behövdes inte, dels därför att rötterna syntes väldigt tydligt och dels för att jorden var urlakad och hivades iväg. Ingen återanvändning alltså. Men Kurt, jag tror ändå på detta att låta rötterna frysa riktigt rejält under vintern. Kanske meningslöst.

Frågar igen: Är det någon som lyckats få bort en parkslide?
CillaM
Hm, jag tror dessvärre att du ökat chanserna för parksliden att sprida sig till nästa år. Nåt jag lärt mig är att parksliden tar igen, och utökar territorie efter att man härjat i, eller i närheten av den. Dessutom, så blommar parksliden sent på året, september-oktober och har den som du har blommat, då har den också fröat av sig.
Gudrun i Göteborg
Oj Cilla du tror att den hämnas rolleyes.gif Hm. Kan tänka mig att nya skott kommer att skjuta fart nästa sommar. Men då skall jag vara framme med gräsklipparn alt spaden. Skam den som ger sig.

Den har stått på sin plats länge o vi har haft stugan flera år men vi har inte märkt att den frösått sig, inte hos oss iaf. Kanske skall fråga grannen naughty.gif
CillaM
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 03-11-2009, 19:37) *
Oj Cilla du tror att den hämnas rolleyes.gif Hm. Kan tänka mig att nya skott kommer att skjuta fart nästa sommar. Men då skall jag vara framme med gräsklipparn alt spaden. Skam den som ger sig.

Den har stått på sin plats länge o vi har haft stugan flera år men vi har inte märkt att den frösått sig, inte hos oss iaf. Kanske skall fråga grannen naughty.gif

Det är väl först när det har grävts som man märker att något sår sig och tro mig, parksliden är suverän på att sprida sig. Så var beredd med spade, gräsklippare, hacka, och grävmaskin (jo faktiskt så säger en del grävare att det enda sättet att bli av med den är att gräva upp, läs tömma platsen på jord, för att fylla på med ny). Men jag tror på dig tummenupp.gif Komplettera gärna med bilder och mer information nästa år.
Aqvakul
Lycka till Gunvor! Jag följer din kamp mot sliden med spänning....
Gudrun i Göteborg
CITAT (Aqvakul @ 03-11-2009, 20:26) *
Lycka till Gunvor! Jag följer din kamp mot sliden med spänning....
Vem är Gunvor coolgleam.gif
Kram på dig Aqva smiley_small_hug.gif
Lovar att höra av mig hur det går med kampen!
Aqvakul
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 03-11-2009, 20:32) *
Vem är Gunvor coolgleam.gif
Kram på dig Aqva smiley_small_hug.gif
Lovar att höra av mig hur det går med kampen!

F´låt - Gunvor heter min mamma - ibland blir det lite galet - inte illa ment... kompiskram.gif
Gudrun i Göteborg
Gunvor hette min mamma också. Kram på dig smiley_small_hug.gif
octachoron
CITAT (CillaM @ 02-11-2009, 21:32) *
Dessutom, så blommar parksliden sent på året, september-oktober och har den som du har blommat, då har den också fröat av sig.

Enligt vad jag läst så består parkslide (Fallopia japonica) i Europa av en (kvinnlig) klon så dess förökning är vegetativ, inte med frö. En liten tröst om inte någon infört det manliga könet också??
Bassam
Hej
Du kan flytta nu , men det är försent så du kan vänta till vårvinter klppa och flytta på en gång.
H:Bassam
Gudrun i Göteborg
CITAT (octachoron @ 03-11-2009, 23:29) *
Enligt vad jag läst så består parkslide (Fallopia japonica) i Europa av en (kvinnlig) klon så dess förökning är vegetativ, inte med frö. En liten tröst om inte någon infört det manliga könet också??

Aha det är en kvinnlig en som jag grävt upp. Tant Parkslide, Bye bye whistling.gif

Jag skall höra av mig till våren och berätta hur det går. Några bilder nu blir det inte - tog inga när jag var uppe i stugan senast. Dessutom tycker jag inte att det är kul med ett foto på en grop.

Bassam: Jag vill ha bort den. Vill inte ha parkslide alls. Dessutom vissnar hela parksliden ner på hösten.
russin
Jag blev tvungen att googla och visst är det den bambun som jag min idiot tog ett skott av för två år sedan och satte i min lilla gräsmatta. Det fick jag ångra ranting.gif

Jag hade ingen aning om att den spred sig så mycket - jag tyckte bara den va vacker och såg ut att växa fort slap.gif Dock spred den sig lika mycket i gräsmattan, som den växte på höjden. Ja ja, men lär sig av sina misstag och under sensommaren så har jag lagt min själ i utrotning och tyvärr varit tvungen ta till elaka utrotningsmetoder som Roundup. Har grävt massor (varför står det överallt att den har grunda rötter - stämmer inte alls) penslat med outspädd Roundupp mm. Det verkar som om jag fått bort det mesta, men det kommer säkert sticka upp massor nya skott till våren längre ifrån. För det verkar vara en slug jäkel som skjuter upp skott mycket längre ifrån än där man försökt utrota den.

Nåja, vi får se till våren hur det blir. Jag hade ju tänkt plantera ett träd där istället, så jag får lite gräsmatta kvar - men det kanske blir ännu en sommar med projekt utrotning whistling.gif
Aqvakul
Jätteslide är väl ändå värre...
Gudrun i Göteborg
CITAT (Aqvakul @ 06-11-2009, 11:21) *
Jätteslide är väl ändå värre...
Tja, det var ju också en tröst blink.gif

Men du russin, nu är vi två som skall kämpa till sommaren. Min parkslide har stått isolerat med stora stenar runt om men ändå lyckats krångla fram skott till gräsmattan. Dom skotten anar jag kommer att skjuta fart när moderplantan är borta.

Men där moderplantan har stått SKALL jag ha en fjärilsbuske. Sådetså tummenupp.gif
Bassam
Hej
Jag kan säga om du tar bort rötter bra , men du ska gräva mera än halv meter plus du ska plöja flera gångar under höst tiden.
H: Bassam
russin
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 06-11-2009, 16:49) *
Tja, det var ju också en tröst blink.gif

Men du russin, nu är vi två som skall kämpa till sommaren. Min parkslide har stått isolerat med stora stenar runt om men ändå lyckats krångla fram skott till gräsmattan. Dom skotten anar jag kommer att skjuta fart när moderplantan är borta.

Men där moderplantan har stått SKALL jag ha en fjärilsbuske. Sådetså tummenupp.gif

och jag ha ska ett träd där så småningom cool.gif Fast jag vet inte om jag ska plantera en stor änglatrumpet där en sommar först - bara för att prova smile.gif

Jag grävde ju upp ett enormt hål där min bambu stått och hålet fick vara öppet under flera månader (fint med hål i gräsmattan...). De små ynkliga skott som vågade visa sig hällde/penslade helt sonika outspädd Roundup på - och dom krympte ihop rätt snabbt. Fast jag misstänker den jäkeln smider planer till våren och dyker upp lite längre bort mad.gif
Gudrun i Göteborg
russin, du är numera ordförande i föreningen Utrota Parkslide (UP) tummenupp.gif Jag anmäler mig som sekreterare. Skall föra protokoll över alla skott.

Om dom inte blir för många, förstås angry.gif
Lilla Sibirien
Jag har lyckat med att utrota parksliden tummenupp.gif

Min parkslide hade växt på samma plats i mer än 10 år och den trivdes jätte bra,
den växte ut i gräsmattan och den växte in under terassen och hittade upp genom
betongblockena. Varje år försökte vi hejda dess spridning, men insåg att det var
mer eller mindre omöjligt. Så nu skulle den bort. devil.gif

På våren grävde jag bort de stora vedartade rötterna och en hel del rottrådar,
därefter planterade jag idegranar. Men det lyckades inte alls, överallt såg jag
skott av parksliden som dök upp, det var fullt av små rötter i jorden. fear.gif

Följande vår flyttades idegranarna till potatislandet och grävmaskinen kom och
grävde upp all jord och också en del av gräsmattan. Jorden sållades och lades
tillbaks och ny gräsmatta såddes. Men trots att jorden hade sållats fanns ändå
små rottrådar kvar och nya små skott skjöt upp under hela sommaren. Och om
jag inte missminner mig så plockade jag även följande sommar bort små skott,
fastän i mindre mängd. 000.gif

Det här är många år sedan, så nu vet jag att den är borta. Och jag kommer aldrig
att plantera den igen, trots att jag tyckte om dess grönska.
Aqvakul
Bra jobbat, Lilla Sibirien! bravo.gif
Gudrun i Göteborg
Låter jättebra, Lilla Sibirien. Förtröstansfullt.

Jag hade ingen grävmaskin, men hoppas det duger iaf. Nu ligger gropen öppen med plast över sig för att inte det skall hamna snö där. Kallt har det varit naughty.gif

Jag räknar med att gå o dra i dumma skott några år framöver. Eller vad säger du Russin?
lorentz
Du kanske ska vänta ett tag med att plantera buddlejan? kanske så in med något ettårigt blomsterfrö till en början.
Gudrun i Göteborg
Du är klok du, Lorentz. Det är nog det allra bästa.

Nu är det så att buddlejan finns och att jag är otålig. Får se om jag kan lugna ner mig till våren coolgleam.gif
Bassam
Hej

Problem att vi tror inte på ogräs bekämpning som kan dö rötter om vi spreja dom på ogräsblad minst tre gångar , och finns hand apparate som kan pumpa salt i rötter direkt och döda rötter.

KURT
CITAT (Bassam @ 20-01-2010, 01:57) *
Hej
Problem att vi tror inte på ogräs bekämpning som kan dö rötter om vi spreja dom på ogräsblad minst tre gångar , och finns hand apparate som kan pumpa salt i rötter direkt och döda rötter.

Men om du skall döda parkslide med salt så går det nog åt minst 50 kg, och då får man pumpa länge, och sedan kan man aldrig mera odla något alls där på väldigt många år. parkslide är inte = maskros!
skogstroll
skulle gärna ha lite slide nere på tomten där inget annat växer smile.gif jag tycker de är fina.... brukar gå på årliga trädgårdsbesöken genom Land (tror jag det är genom) och i Haninge finns en dam som har en ursnygg parkslide, blir lite djungelkänsla.... fast jag vet inte om jag vågar haha i alla fall inte i närheten av rabatterna
Gudrun i Göteborg
Du är såååå välkommen Skogstroll smiley_small_hug.gif Jag lånar ut min spade bravo.gif

Jag håller med dig - de är fina. Men då på rätt plats dvs i ett avlägset och risigt hörn i trädgården.
Gaerrent
Borde det inte gå att döda slide genom att ihärdigt klippa ner alla skott som kommer upp under hela sommaren i ett eller ett par års tid. Jag har utrotat både björnloka och ask på det sättet. Klipper man alla skott som kommer upp så måste rötterna dö av utmattning och näringsbrist till slut. För de växter som jag nämnde funkar det bra och man slipper gräva upp hela trädgården och slipper dessutom använda gift.
Aqvakul
CITAT (Gaerrent @ 09-03-2010, 14:01) *
Borde det inte gå att döda slide genom att ihärdigt klippa ner alla skott som kommer upp under hela sommaren i ett eller ett par års tid. Jag har utrotat både björnloka och ask på det sättet. Klipper man alla skott som kommer upp så måste rötterna dö av utmattning och näringsbrist till slut. För de växter som jag nämnde funkar det bra och man slipper gräva upp hela trädgården och slipper dessutom använda gift.

Jag vet ingen som lyckats besegra eländet med utmattningstaktiken, trots att många har försökt..
Malin_MeL
Jag tycker de är fina! gillar min jättemycket! står iof i ett skuggigt menlöst hörn.
rotskotten drar jag bara upp, eller klipper med gräsklipparen. jag har större problem med andra rotskott och KIRSKÅL!!
men gillar man en sak så är det ju lättare att ta till sig dess brister förstås.

grannen håller inte efter sin och snart har han nog en djungel över hela framsidan smile.gif
Aqvakul
Visst, de är jättefina i en hörna - men inte fullt lika kul om de tar över...
smuleborg
Satt och googlade på Parkslide och fick upp Liten insekt ska hejda superogräs

Gudrun i Göteborg
CITAT (smuleborg @ 09-03-2010, 19:38) *
Satt och googlade på Parkslide och fick upp Liten insekt ska hejda superogräs

Det låter bra på ett sätt men avskräckande på ett annat. Planterar man in en insekt för att äta en speciell växt så är risken stor att den hittar andra välsmakande växter. Som man inte vill bli av med.

Men i stora parker där parksliden härskar enväldigt kan det vara värt att pröva. Blir intressant att följa försöket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon