teo
Hittade en ny suckulent i en butik på rea-hyllan men vad heter den?
[attachment=43942:100_1264.jpg]
Finarfin
Den ser ut som en Kalanchoe. De brukar säljas i full blom, så det kan vara därför den stod på rea-hyllan.
Erland
Jag håller med om att det är en Kalanchoe. Möjligen rör det sig om K. integra, en variabel art från Afrika. Enligt en bild jag har i en bok skulle det kunna röra sig om varieten crenata.
tepa
Hej

Kalanchoe, Calanchoe ? alltså Höstglöd/Våreld på svenska, om du inte visste det. Vattnas ordentligt när den vattnas och sedan får den torka upp ordentligt emellan. Jag har fått en Höstglöd att blomma om på våren året efter inköpet. Men sen inga fler blommor. Synd, men nu är den bara grön så jag får väl ha den som grönväxt så länge den nu lever. Helst övervintras svalt, kanske 13-15 grader. Jag försökte övervintra en i vintras, lyckades inte alls. Kanske det var för kallt med 8-12 grader. Nu i vinter ska jag försöka med 13-15 och se om jag lyckas bättre. Har två stycken gröna nu, en Vår- och en Höst variant.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 02-11-2009, 07:50) *
Hej

Kalanchoe, Calanchoe ? alltså Höstglöd/Våreld på svenska, om du inte visste det. Vattnas ordentligt när den vattnas och sedan får den torka upp ordentligt emellan. Jag har fått en Höstglöd att blomma om på våren året efter inköpet. Men sen inga fler blommor. Synd, men nu är den bara grön så jag får väl ha den som grönväxt så länge den nu lever. Helst övervintras svalt, kanske 13-15 grader. Jag försökte övervintra en i vintras, lyckades inte alls. Kanske det var för kallt med 8-12 grader. Nu i vinter ska jag försöka med 13-15 och se om jag lyckas bättre. Har två stycken gröna nu, en Vår- och en Höst variant.

Hälsn Tepa

de finns flera arter som heter olika på svenska.

http://davesgarden.com/guides/pf/b/Crassul...one/cultivar/0/

http://davesgarden.com/guides/pf/go/591/

det går övervintra dom svalt men då är det viktigt att det är torrt. men även rumstemp går bra.
teo
Kalanchoe integra var. crenata duger för mig. Den går tydligen under namnet 'never die' på engelska så det låter ju betryggande :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon