solrosen56
Hej!

Vi har precis gjord färdigt vår slänt framför altanen. Vi har köpt en svart markduk som vi tänkte lägga över jorden innan vi planterar lite marktäckande växter men hur fäster jag duken?
Tacksam för svar!
Bassam
Hej
När lägger du jord över markduk den naturligtvis ska fasta.
H:Bassam
solrosen56
Hej!
Jag förstår ej vad Du menar med det?
Chamomille
Grejen är väl att du ska ha markduken överst antar jag? Hur brant är det?
Alexander-VG-zon3
Bassam menar nog att om du lägger ut markduken PÅ marken och om du sedan lägger ny jord på det (som växterna kan växa i) så tynger jorden nere markduken och håller den fast.

CITAT (Chamomille @ 03-11-2009, 11:13) *
Grejen är väl att du ska ha markduken överst antar jag? Hur brant är det?

man kan använda markduk på olika sätt

alt 1 - täcka en yta och ha duken bar och sedan skär man hål i duken och planterar växter.

alt 2 - man lägger ut markduk för att förhindra flerårigt ogräs och kväva växter som är där och täcka marken. vartefter man sedan täcker med ett jordlager (för att odla i) eller täcker med dekor grus eller pinjebark eller vad man nu vill täcka med.

är det brant så kan det dock nog bli svårt att täcka med jord då det åker ner. och då är det väl lättare att plantera marktäckande växter istället.

CITAT (solrosen56 @ 01-11-2009, 19:22) *
Hej!

Vi har precis gjord färdigt vår slänt framför altanen. Vi har köpt en svart markduk som vi tänkte lägga över jorden innan vi planterar lite marktäckande växter men hur fäster jag duken?
Tacksam för svar!

när jag lagt ut markduk så har jag använt mig av större spikar och sten (använde det under ett stenparti så det funkade bra att använda sten).
KRT
Gick förbi ett område där kommunen lsgt ut markduk, de hade satt fast den med en slags "träspikar". Borde fungera med större/längre spik också, det viktiga är bara att sätta något emellan duken och spikhuvudet, annars går huvudet rakti igenom duken vid minsta lilla påfrestning. Kummunen hade runda mitar av plywood (såg det ut som iaf) men jag antar att vad som helst som tåler "väderoch vind" samt är lite styvt borde duga...
solrosen56
Hej igen! Jo vi tänkte ha markduken överst. Det lutar 30 - 40 cm på 1 meter.
Chamomille
Då föreslår jag att du gör som KRT skriver/beskrev. Fäst med spik. Eller/och lägg vackra stenar här och där... Sen skulle jag ha lagt nåt vackert ovanpå duken som t.ex täckbark eller pinje eller nåt om det är möjligt smile.gif
solrosen56
Tack snälla för alla tips på mitt första inlägg! Vilken jättebra idé att lägga lite fina stenar också!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon