|
Hej igen
01-11-2009, 20:15
Vad ska jag göra för att få bukt med spinn på fikusar som jag har stående i norrfönster ... har duschat med såpavatten men ser att det finns nät igen.  Orchidéerna som också står där har inte smittats fastän de t.o.m rör i varann. :-)
Åsa, mälardalen zon 2
01-11-2009, 20:23
Spinn är inte insekter och är svåra att döda med samma medel man använder till insekter som ex. bladlöss. Såpa täpper till andningshålen på kroppen hos insekterna men spindeldjur har inga såna därför funkar inte såpan så bra.
Testa Provado Plus sprayen den har ett medel tillsatt som tar död på spinn (som hör till spindelfamiljen), brukar kunna hittas i trädgårdsbutiker + i många matbutiker.
Hej igen
01-11-2009, 20:42
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-11-2009, 20:23)  Spinn är inte insekter och är svåra att döda med samma medel man använder till insekter som ex. bladlöss. Såpa täpper till andningshålen på kroppen hos insekterna men spindeldjur har inga såna därför funkar inte såpan så bra.
Testa Provado Plus sprayen den har ett medel tillsatt som tar död på spinn (som hör till spindelfamiljen), brukar kunna hittas i trädgårdsbutiker + i många matbutiker. Tack för tipset Åsa! Får leta efter Provado och förhoppningsvis slippa problemet. Pratade just med granne som också kämpat mot spinn... hon hade gett upp och kastat 6 krukväxter igår.
Alexander-VG-zon3
01-11-2009, 20:50
ett annat sätt är att dränka växterna plus kruka, krukfat, jord m.m. i 40-42gradigt vatten i ca 30-40min. gör man så här så drunknar spinnen. plus är det viktigt att torka noga i fönstret där växterna står med spinn då spinnet finns mellan växterna på fönsterkarmen och på väggarna. men detta är ju en tillfällig lösning. även provado är en tillfällig lösning man bör ju kolla varför man får spinn och åtgärda orsaken. det finns också biologisk bekämpning mot spinn http://www.nyttodjur.se/skadevoldere/spinnkvalster.aspx
Hej igen
01-11-2009, 20:58
CITAT (flaxss @ 01-11-2009, 20:50)  ett annat sätt är att dränka växterna plus kruka, krukfat, jord m.m. i 40-42gradigt vatten i ca 30-40min. gör man så här så drunknar spinnen. plus är det viktigt att torka noga i fönstret där växterna står med spinn då spinnet finns mellan växterna på fönsterkarmen och på väggarna. men detta är ju en tillfällig lösning. även provado är en tillfällig lösning man bör ju kolla varför man får spinn och åtgärda orsaken. det finns också biologisk bekämpning mot spinn http://www.nyttodjur.se/skadevoldere/spinnkvalster.aspxTack för tipset Linus! Ska testa det imorron. Detta handlar om växter jag för inte så länge sedan köpt och fick spinn "på köpet" ... likadant med grannen ... växterna köpta i samma butik.
Hej Jag blir mycket glad när jag gör sjuka växter frisk igen varför inte de räkna som mina barn. H:Bassam
CITAT (flaxss @ 01-11-2009, 20:50)  ett annat sätt är att dränka växterna plus kruka, krukfat, jord m.m. i 40-42gradigt vatten i ca 30-40min. gör man så här så drunknar spinnen. plus är det viktigt att torka noga i fönstret där växterna står med spinn då spinnet finns mellan växterna på fönsterkarmen och på väggarna. men detta är ju en tillfällig lösning. även provado är en tillfällig lösning man bör ju kolla varför man får spinn och åtgärda orsaken. det finns också biologisk bekämpning mot spinn http://www.nyttodjur.se/skadevoldere/spinnkvalster.aspxKan nog fungera ja, om man nu inte har en tvåmeters fikus. Provado plus är enklare och mindre "slabbigt".
Hej igen
01-11-2009, 23:00
CITAT (pejori @ 01-11-2009, 21:49)  Kan nog fungera ja, om man nu inte har en tvåmeters fikus. Provado plus är enklare och mindre "slabbigt".  Jag har några mindre plantor .. just därför kommer jag att testa Linus tips innan jag ger mig ut o leta efter Provado.
Amaryllis
11-01-2010, 10:50
Sätter in en fråga: Jag har också fått en massa spinn överallt! Kan man få bort dem med provado insektspinnar?
Alexander-VG-zon3
11-01-2010, 10:55
CITAT (Amaryllis @ 11-01-2010, 10:50)  Sätter in en fråga: Jag har också fått en massa spinn överallt! Kan man få bort dem med provado insektspinnar? nej det måste vara provado plus spray.
sqrulan
11-01-2010, 11:24
Ja detta eländiga spinn, jag sprayade upp två flaskor Provadospray på mina änglatrumpeter förra sommaren men se dom kom bara igen så jag tyckte inte att det fungerade så bra. Nu har dom ju inte så mycket blad kvar så jorden skall bytas och jag ska duscha dom ordentligt, hoppas då att jag inte drabbas igen. Överlever dom i jorden och tittar fram då dom nya gröna bladen kommer? Hur skulle du göra flaxxs, dom är förstora för dränkning i vatten.
Om du röker kan du vattna plantorna med nikotinvatten.
Jag gör så att jag sköljer av plantorna noggrant i duschen ett tag, sedan sprejar jag dem i en vecka eller två efter det med såpsprit.
sqrulan
11-01-2010, 17:34
Nej jag röker inte, såpsprit hur gör du den och funkar det?
Hej Det är bra att man pröva någon metoden men det räcker inte bara en gång, man ska göra minst 3 gångar för att ska säga att det funger eller inte. OBs När man använder medicen ska använda alla tabletter även om man känner sig frisk efter några tabletter.
H:Bassam
sqrulan
11-01-2010, 22:16
 Okej bassam så är det nog, tack!
Amaryllis
12-01-2010, 16:53
CITAT (sqrulan @ 11-01-2010, 22:16)   Okej bassam så är det nog, tack! Haha jag fattade ingenting av det han menade
sqrulan
12-01-2010, 22:31
Vad han menade är att man måste göra om behandlingen flera gånger om det ska fungera. Det kan ju finnas insekter i jorden som klarat sig från första behandlingen eller att det "kläcks" fram nya efter några dagar.
vanjalarsa
13-01-2010, 13:35
Ganska tydligt och bra råd ! Tack Bassam! mvh vanjalarsa
skogstroll
13-01-2010, 13:39
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-11-2009, 20:23)  Spinn är inte insekter och är svåra att döda med samma medel man använder till insekter som ex. bladlöss. vad är spinn??
CITAT (skogstroll @ 13-01-2010, 13:39)  vad är spinn??  Kvalster som tillhör spindelsläktet. MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|