Full version: Vad är gångskubb?
Tobb
Förvirrad smile.gif
pejori
Här i Göteborg, är det att ta en taxi på gatan tummenupp.gif
Alba
Tror det är när de plockar upp en kund från gatan.
Tobb
Tack smile.gif
Alba
skubb=körning

långskubb osv
Tobb
aha, tack smile.gif
Aqvakul
alltid lär man sig nåt nytt här på Odla! tummenupp.gif
Tobb
När jag behöver veta något som jag inte hittar någon annanstans så kommer jag hit och frågar, så får man svar inom några minuter smile.gif
Rose
Jag lärde mig också nåt nytt. yes.gif
Maggan H
Jag med -- rotfl.gif trodde det var ett nytt slaga kubbspel..... rotfl.gif
Alba
CITAT (Maggan H @ 02-11-2009, 08:10) *
Jag med -- rotfl.gif trodde det var ett nytt slaga kubbspel..... rotfl.gif

Tur du inte gick på affären och fråga efter spelet rotfl.gif
Myosotis
Konstigt ord. Var kommer det ifrån? Skulle någon kunna stoppa in det i en mening så man ser hur det används?
Rosmarin
Aldrig hört detta ord. Man lär så länge man lever.
Skulle också gärna vilja veta hur det används i en mening.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 02-11-2009, 11:23) *
Konstigt ord. Var kommer det ifrån? Skulle någon kunna stoppa in det i en mening så man ser hur det används?

Körde skubb gjorde jag när jag var väldigt ung fast då använde jag cykel. DVS jag levererade något hem till folk. Går man på gatan och tar en taxi så körs man till något ställe. Som att köra bud.
Rosmarin
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2009, 11:50) *
Körde skubb gjorde jag när jag var väldigt ung fast då använde jag cykel. DVS jag levererade något hem till folk. Går man på gatan och tar en taxi så körs man till något ställe. Som att köra bud.

Aha! Intressant. Att "skubba" betyder i Helsingborg där jag vuxit upp, att man skolkar från en lektion i skolan.
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2009, 11:50) *

Jaha! smile.gif
Anki på Öland
När jag var liten sprang vi skubb - dvs vi fick bära hem leveranser av varor till folk som beställde i affären för att få det hemskickt. Antar man kunde ha cyklat också om man haft nån..... ett bra sätt för oss ungar att tjäna några 25-öringar smile.gif I Stockholm var det.
Anki
elvisjö
Trogen korsordslösare som jag är så har jag sparat på några korsordshjälpshemsidor bla den här
http://www.synonymer.se/?query=skubb
pejori
CITAT (Alba @ 02-11-2009, 09:51) *
Tur du inte gick på affären och fråga efter spelet rotfl.gif

Lite OT men med tanke på att gå till affärer och fråga:
Jag fick ett ryck för en herrans massa år sedan att jag ville driva kärnor från exotiska frukter, för att få annorlunda blommor.
Min käre make ville hjälpa till och kliver in i en fruktaffär och frågar "har ni några erotiska frukter här?"
Minen på expiditen var obetalbar.... rotfl.gif

Nu är utbudet betydligt bättre än då...

CITAT (Rosmarin @ 02-11-2009, 12:01) *
Aha! Intressant. Att "skubba" betyder i Helsingborg där jag vuxit upp, att man skolkar från en lektion i skolan.

Här i Göteborg är "skubba" det samma som springa... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon