Full version: Skicka ett foto
legion6
Undrar om jag skickar ett foto till ngn med ett mail kan mottagaren då få med info om fotot tex vilken kamera som användes vem jag är osv Tacksam för svar mvh Peter
*Stintan*
Nej det tror jag inte om du inte infogar uppgifterna i fotot eller har döpt fotot med uppgifterna.
joz
CITAT (legion6 @ 02-11-2009, 03:48) *
Undrar om jag skickar ett foto till ngn med ett mail kan mottagaren då få med info om fotot tex vilken kamera som användes vem jag är osv Tacksam för svar mvh Peter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Exif
om du inte tar bort exif informationen från bilden så får man fram det mesta om fotot.
legion6
CITAT (joz @ 07-11-2009, 21:23) *
http://sv.wikipedia.org/wiki/Exif
om du inte tar bort exif informationen från bilden så får man fram det mesta om fotot.

Tack för svar men hur tar man bort exif information?Är det krångligt?
MVH Peter
Kjellepelle
Om man öppnar bilden i Word kan man se kameramärke och datum.
legion6
Blir väldigt nyfiken på hur man tar bort exif!!??
Peztis
Vad använder du för bildbehandlingsprogram?

Om man i PhotoShop sparar för webb så tar den bort kamerainfon, i alla fall, men den ändrar ju även kvaliteten på bilden.

Här var det några som tipsade om något program som tar bort exif-filen.
http://photo.net/digital-darkroom-forum/00Dy2C
Alba
Varför vill man inte visa kamerainfo ?
legion6
CITAT (Alba @ 23-11-2009, 15:58) *
Varför vill man inte visa kamerainfo ?

Jag vill gärna visa kamerainfo men jag undrar lite som ioz vad inne på att det mesta går o få fram.
Det jag undrar då är går det o få fram kamerasiffror som gör att man kan spåra vem jag är alltså
mitt namn min adress mitt personnummer.Jag har tydligen väldans svårt att vara tydlig.Tack för de svar jag fått!
Alba
CITAT (legion6 @ 24-11-2009, 01:25) *
Jag vill gärna visa kamerainfo men jag undrar lite som ioz vad inne på att det mesta går o få fram.
Det jag undrar då är går det o få fram kamerasiffror som gör att man kan spåra vem jag är alltså
mitt namn min adress mitt personnummer.Jag har tydligen väldans svårt att vara tydlig.Tack för de svar jag fått!

Aha....så långt tänkte aldrig jag att man sen kan få fram uppgifter om personen bakom fotot.
Jag kanske är trög men jag fattar inte.....går det alltså spåra personen.......men hur kopplas det till fotots/kamerans uppgifter ?
Aqualize
Förutom kameror som har GPS (eller kan kopplas samman med sådan) som lägger in koordinater i informationen kan man se vilken zoomgrad som använts. Vet man var det som fotats är kan man så att säga "följa spåret bakåt" och se rätt exakt vilket avstånd fotot togs ifrån och alltså var fotografen stod vid det tillfället.

Är det så att man lämnar någon information anonymt och det är rätt farligt om man skulle bli påkommen så vill man nog få bort sådant här. Krävs såklart mer detektivarbete för att fastställa något i det stora hela vem som fotat men det är ju onödigt att lämna ledtrådar.

Likaså sparar ordbehandlingsprogram tidigare redigerad text. Jag har för mig tony blair åkte ut för något där han blånekade till något men wordfilen av dokumentet han arbetat med visade senare innehålla något tidigare information så det blev uppenbart att han ljugit. Har för mig microsoft word tog bort sådan information om man sparade till en diskett (för att spara utrymme) men det finns nog numera säkert inbyggd funktion att tömma sådan historik från en fil.
legion6
Tack för din tid men det verkar rätt säkert att skicka in ett foto om man typ vill sälja ngt tex på blocket.Det är ju ingen fara om de får reda på mina info jag vill ju ha kontakt om jag skall sälja ngt,men jag ville bara veta hur mkt som kunde överföras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon