Jan af Lisö
Det har ramlat ner stora mängder tallbarr (bruna) de senaste veckorna. Jag samlade ca 250 liter i söndags och lade runt mina magnolior som gnäring, så att magnoliorna fick mellan 20 och 40 liter var i en ruta 120x120 cm.

Men nu börjar jag fundera, kan det finnas någon risk att ge relativt färsk tallbarr i stora mängder till växterna ? Barren har legat på marken i några veckor och är knappast multna ?? Har vacker gulbrun färg !!
Gunilla T
Det kan knappast skada - jag gjorde likadant i fjol höstas när jag fick tillgång till tallbarr, strödde över magnolior, azaleor och Rhododendron.

Tallbarr avger näring väldigt långsamt.
Nauti
Avger inte barr även någon gas som är direkt skadlig för en del växter? Jag tänker på att jag läst om hur julgranarna påverkat krukväxterna i rummet negativt. Nu kanske det inte alls är samma sak då det är en helt annan luftcirkulation och luftutbyte utomhus. Ni får gärna berättar hur det ligger till om ni vet.
KarinSKARA
Någon direkt näring finns inte i Tallbarren, därimot sänker de PH i jorden.
Till alla surjordsväxter är det bra att föra in t.ex. Tallbarr eller Eklöv.
Tallbarr ger ett visst skydd mot ogräs och JAG tycker det är en vacker marktäckning och den ligger still bättre än löv.
Tallbarr ger en lucker och fin jord med tiden, Granbarr är inte lika bra på detta och bör inte användas i samma utstäckning.
Var du glad att du har tillgång till Tallbarr det är oss inte alla förunnat. tummenupp.gif
tepa
Hej

Jag ställde samma fråga i tråden "Sur jord..." men ingen ville svara MIG ! :-cry-:

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon