KRT
Hur ska man vattna nyplanterade växter? De är ju inte till tillväxt nu, ska man ändå hälla på en massa vatten, är det inte i så fall risk att rötterna ruttnar för att det blir för blött? Eller vad gäller?

Lyckades planera in planteringen idag så bra att det började regna precis när jag var klar, så vattning får i så fall vänta biggrin.gif
HelenJ
De enda växter du behöver vattna vid nyplantering så här års är de som har gröna blad/barr. Särskilt viktigt för de vintergröna, som behöver suga upp mycket vatten så de klarar avdunstningen fram i februari/mars när vårsolen skiner och marken är frusen.

Växter som redan fällt sina blad behöver inte vattnas särskilt mycket vid plantering. Jag brukar ändå hälla på lite, så luftfickorna i jorden försvinner. Men rötterna kräver inget vatten, så ta det försiktigt.
flouee
Jag vattnar lite grann, främst för att rötterna ska komma i kontakt med jorden som sjunker ihop av vattnet.
Davidia
Jag brukar vattna lite grann jag också, i alla fall om jorden är helt torr eller när det gäller större saker som träd eller solitärbuskar med klump/kruka. Utomhus vattnar jag faktiskt med varmt/ljummet vatten, för att på det sättet hjälpa växten lite grann. En del växter som kommer i kruka och som stått varmt på garden centret kan fortfarande vara igång i rötterna, och då kan varmvattnet hjälpa lite tror jag. I så fall vattnar jag i gropen först, planterar, och vattnar bara lite ovanifrån.

KRT
OK - då torde spöregnet som kom precis när jag planterat klart och nu har hållit på i 3 h göra jobbet för mig biggrin.gif

Tack för svaren!!!
Bassam
Hej
Ny planterad växt behöver inte så mycket vatten på grund om de fick mycket vatten blir rötter lata och etablera inte sig bra på marken ,andra risk blir att svampen lätt attackerar rötter.
H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon