Powerowic
02-11-2009, 15:07
när ska man ta in surfinia million bells för övervintring, och hur svalt ska de ha det då
Jag hade för mig att alla petunior, inklusive surfinior är ettåriga. Har jag fel?
Powerowic
02-11-2009, 22:31
har läst att de egentligen är halvbuskar, våra blommar friskt fast det har varit 10 frostnätter och nästan 6 minusgrader. de brukar vara gröna till jul om det är mildam år som förra och förrförra
Jag tog frö från min million bells förra året och fick massor av plantor i våras. De var dock inte helt färgäkta för min ceris plantas fröer gav både ceris och ljusrosa plantor. Men ett annat sätt att föröka om man har lust att så till våren och enkelt att förvara fröerna!
Åsa, mälardalen zon 2
07-11-2009, 19:07
Och Millionbells är ju inte en petunia utan en Calibrachoa, det svenska namnet förvirrar dock eftersom man kallar den småpetunia. +Calibrachoa som säljs i handeln brukar vara F1 hybrider = man måste föröka med sticklingar ifall man vill ha exakt likadan växt.
Men ursprungsfrågan är obesvarad.... Kan ("När ska") man ta in Millionbells för övervintring? Är de fleråriga?
Och fråga två: Om Millionbells inte är en petunia, visst är väl en vanlig Surfinia det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.