Full version: Hyacinter inomhus
Ålgryte
I år vill jag försöka driva egna hyacinter till jul. Men hur gör jag?? unsure.gif

Kan jag använda samma lökar som jag planterat ute i balkonglådan? Eller måste de vara preparerade på något sätt?g.gif
Dilara
De måste få en köldperiod på ca 8 veckor innan de kan få knopp. Man brukar sätta lökarna i oktober ungefär, och förvara dem kallt (kylskåp funkar) för att sedan ta fram dem och driva dem till jul. Det kan vara svårt att pricka in deras blomning lagom till jul. Men vill man vara på den säkra sidan rekommenderar jag som vanligt att köpa färdigdrivna från butiker istället. Det är inte dyrare.
Ålgryte
Tack för svaret Dilara.

Hyacinter i knopp till jul är billiga och lätta att få tag i. Däremot har jag ännu inte sett de riktigt julröda som jag beundrade på Tivoli i Köpenhamn förrförra julen wub.gif

Gömde bort slap.gif att köpa lökar med mig hem -cry-.gif och har sedan dess letat efter julröda. Kanske är de som jag nu hittat rätt färg....

De har legat kallt i kylskåpet och har nu en spirande liten topp yahoo.gif
Ska jag plantera dem i lite jord och förvara dem på balkongen istället?
Dilara
Julröda har jag sett juletid, färdigdrivna i netto och ica nära, så håll ett utkik där. Men annars är de inte alltid så vanliga.

Så du har haft lökar i kylskåpet? Hade du planterat dem innan du lade dem i kylskåpet? Har de knopp kan du låta de vara kvar, eller ha dem kallt i balkongen. Håll dem fortsatt kallt bara så de utvecklas långsamt, och inte blommar innan jul. Om inte du hade planterat dem i jord, så kan du göra det nu eller när du tar fram dem i rumsvärmen senare.
Ålgryte
Så här ser de "röda" hyacinter ut jag köpte på Ikea thumbdown.gif angry.gif
[attachment=44952:R_da_hyacinter.jpg]

Hoppas att mina kylskåpsdrivna lökar får rödare blommor unsure.gif
lovwal
CITAT (Dilara @ 03-11-2009, 21:28) *
Julröda har jag sett juletid, färdigdrivna i netto och ica nära, så håll ett utkik där. Men annars är de inte alltid så vanliga.

jag har köpt röda på ica i år, väntar spänt på om de blir röda eller rosa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon