|
Powerowic
02-11-2009, 22:45
Vilken krukväxt tycker ni är den svåraste respektive lättaste att sköta, svårast tycker jag är murgröna eftersom de brukar kunna överleva flera år och sedan stendö, Den lättaste kandidaten får jag säga är flasklilja, jag har visserligen lyckas fått symptom på den också men den har iallfall överlevt 10 år
Alexander-VG-zon3
02-11-2009, 22:52
hmm den svåraste krukväxt jag har är nog mina tropiska palmer ( exempel som Chambeyronia macrocarpa) av att dom har stort ljusbehov och inte gillar torr rusmtemp. så hur jag än försöker så är där alltid ett par blad som hinner vissna innan jag kan ta ut dom igen. likadant med Licuala grandis som totalt vissnande ner förra vintern och tog.
dom lättaste jag har är nog faktiskt också flasklilja den tål allt. har också haft den ute i frostnätter och det tog inte heller livet av den och torka tål den jätte bra och min tål dom värsta regnperioderna under sommaren också. jag har ju min ute under sommaren och den kan jag ta ut direkt utan avhärdning och den klarar sig. en annan enkel krukväxt är oxalis som bara blommar och växer utan att man behöver lyfta ett finger.
Om det är hur länge man haft växten så blir mitt svar: benjaminficus. Får de bara tillräckligt med vatten så växer de som sjutton.
Svårast? Jag kommer inte alls överens med pelargoner. De blir bara rangliga och fula.
Nej. Det här blir ju himla konstigt. Det är nog så att jag aldrig haft några egentligt svåra växter. Att orkideer inte trivs hos mej beror på att jag inte gillar dom. Jag har pliktskyldigt tagit hand om de fåtal fådda orkideerna.
Sansevieriorna är ju lätta, om man inte får konstiga rotodjur på dom.
Men qul fråga :-)
Powerowic
02-11-2009, 23:15
hur länge man har haft och vilka arter man sällan har tagit död på. orkideerna är relativt lätta tycker jag de brukar blomma om nästan varje år, ibland så slokar bladen men då har vi ett 1700-talshus som drar vid alla fönster och det är vedeldat så på vintern varierar fönstertemp på vintern mellan 13 och 30 grader, och blir extrem torr
Svårast tycker jag att mina akvarieväxter är, de blir inte som jag vill ha dem  Lättast är min karlbergare, den tål vad som helst i princip och växer ändå på ganska bra dessutom.
Här stendör Saint paulor. Lyckas bäst med orkideer och hoyor.
Om jag inte hade tröttnat på benjamin så hade jag kunnat haft den tills taket sprängdes. Nu blev den bara runt 15 år, tror jag. Den var upp till taket och drugt en och en halv meter bred. Innan jag för några veckor sedan befriade mej från den. Sekatör och ett antal sopsäckar senare så hamnade den i soprummet. Den tog liksom upp väldigt stor plats i vardagsrummet.......
Visst saknar jag min djungel..... men det var skönt att få väck den.
Gudrun i Göteborg
03-11-2009, 19:58
Jag har också en Benjamin. Den viker sig nu under taket. Men såga ner den
Finarfin
03-11-2009, 20:42
Svårast: Venus flugfälla, Hibiskusar, "kruk-ros"
Lättast: Kristi törnekrona, High Chaparall, Paradisträd, Bajonettlilja
Felicia M
03-11-2009, 21:48
Här är det vattningen som är problemet. Svårt: allt som kräver vattning oftare än hibiskus. Azaea, gerbera m fl fina blommor försöker jag mig på om och om igen men de dör ALLTID. Lätt: hibiskus + allt som kräver vattning som den eller mer sällan. Hoya, flasklilja, orkidéer o s v trivs bra här. Hibiskusen (en sådan där liksom gammaldags med ljusgröna, mjuka blad) är nämligen sedan många år min vattenmätare. När den börjar sloka är det dags att vattna alla blommor (om jag inte händelsevis kommit ihåg det tidigare, kan ju hända någon gång ibland...).
Aqvakul
03-11-2009, 21:57
Kaktusar vattnar jag ihjäl - orkideer, clivior och svärmors tungor funkar jättebra...
Lättast...  Där finns det mycket att välja på... men det vete katten om jag inte väljer passiflororna, de verkar i alla fall gilla min behandling Svårast är nog lättast att svara på i alla fall. Ampelliljan! Den har jag aldrig lyckats få att överleva mer än 3månader!
CITAT (MariaS @ 03-11-2009, 22:01)  Lättast...  Där finns det mycket att välja på... men det vete katten om jag inte väljer passiflororna, de verkar i alla fall gilla min behandling Svårast är nog lättast att svara på i alla fall. Ampelliljan! Den har jag aldrig lyckats få att överleva mer än 3månader! Hehe Maria, hur olika det kan vara med vilka växter man klarar av, precis som trådskaparens anledning till tråden. Ampellilja växer som ogräs, likaså passiflororna, däremot kan jag väl säga att de s.k. lättskötta Phalaeonopsisarna inte trivs så bra hos mig, iaf inte med blomning. Däremot får de keikis stup i kvarten. Men mina Dendrobium stortrivs och blommar flera gånger om året. Det är bara annars väldigt tunnbladiga växter som inte klarar sig inne hos mig, alla andra får knô med varandra vid fönstren. Till o med en philodendron, övertagen av mamma, har vuxit 1,5, trots de sämsta förutsättningarna.
Gudrun....... din egen taknosande benjamin kan du beskära med sekatören - dom tål att klippas - det gör dom dock väldigt breda med tiden.
... min fd..... ja till slut så blir det.."Kill your darlings".... men det var ett beslut som tagit flera år att fatta.
Alexander-VG-zon3
03-11-2009, 22:32
CITAT (CillaM @ 03-11-2009, 22:20)  Hehe Maria, hur olika det kan vara med vilka växter man klarar av, precis som trådskaparens anledning till tråden. Ampellilja växer som ogräs, likaså passiflororna, däremot kan jag väl säga att de s.k. lättskötta Phalaeonopsisarna inte trivs så bra hos mig, iaf inte med blomning. Däremot får de keikis stup i kvarten. Men mina Dendrobium stortrivs och blommar flera gånger om året. Det är bara annars väldigt tunnbladiga växter som inte klarar sig inne hos mig, alla andra får knô med varandra vid fönstren. Till o med en philodendron, övertagen av mamma, har vuxit 1,5, trots de sämsta förutsättningarna. det är väl kul att det är annorlunda, det kanske skulle va tråkigt om alla lyckades med exakt samma växter och bara hade samma växter som alla andra. även hos mig växer ampellilja som ogräs, denna fick jag av någon från odla (fy skäms på mig men jag har råkat glömma vem som jag fick den av, men jag är såklart tacksam och någon får hojta till vem det var så glömmer jag det inte) bild på mina monster http://www.pixbox.se/pic_show_id29664958.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id29664975.html
Flaxss!
Fy vad skrämmande ampelliljerötterna blev i närbild. Hu-u. (Ampelliljan III - en skräckis nära dej!) Monstren i Tv-rummet såg ju mysiga ut!
Alexander-VG-zon3
04-11-2009, 07:38
CITAT (evaisa @ 04-11-2009, 00:14)  Flaxss!
Fy vad skrämmande ampelliljerötterna blev i närbild. Hu-u. (Ampelliljan III - en skräckis nära dej!) Monstren i Tv-rummet såg ju mysiga ut! den blev nog glad över att bli omplanterad i en mycket större kruka. men häftiga rötter har dom.
blomkronan
04-11-2009, 08:03
Det är verkligen olika hur vi upplever det Ampelliljan är en av dom som jag tycker är lättast... den kan ju sloka ordentligt utan att dö För ett år sedan hade min lista på svåra varit längre... då hade vi el-element och luften vid fönstren var varma och torra  . Idag har vi värmepump och luftfuktare och alla mina blommor trivs hos mig nu  Men det som jag hade som svårast förr var Hibiskus, ormbunke, murgröna och azalea. Men dom har jag inte provat nu med mitt nya klimat  kanske ska ta och prova
Mina segaste har varit och är paradisträd, flasklilja och garderobsblomma. De frodas vad jag än gör med dem. Omöjliga att ta ihjäl med torka eller kyla. Övervattna har jag förstås inte testat. De svåra, de som har dött för mig alltså, har varit så många att jag inte orkar skriva en lista... Kan jag säga: alla övriga??
Enklast tycker jag nog phalenopsis och dendrobium är  , har nästan inte haft något annat än orkidéer de senaste åren, men nu har jag utökat samlingen med några vanliga växter också. Har en obestämd ananasväxt som blommar så fint och har gjort det i flera månader. Det enda man behöver göra är att hälla lite vatten i bladrosetten lite då och då. Kommer däremot inte alls överens med begonior och mina dvärgbabu är på gränsen till döden hela tiden, de torkar ut så fruktansvärt olika fort. Ena veckan vill de ha vatten en gång och nästa tre gånger. Hur tusan ska man komma ihåg det
Powerowic
04-11-2009, 11:38
CITAT (RitRat @ 04-11-2009, 09:49)  Mina segaste har varit och är paradisträd, flasklilja och garderobsblomma. De frodas vad jag än gör med dem. Omöjliga att ta ihjäl med torka eller kyla. Övervattna har jag förstås inte testat. De svåra, de som har dött för mig alltså, har varit så många att jag inte orkar skriva en lista... Kan jag säga: alla övriga??  tom en garderobsblomma har dött, förmodligen övervattning. flaskliljan har klarat att stå 3-4 meter in i rummmet och inte mer än vatten varannan månad på sommaren så den är nog bland de bästa, paradisträdet är också en het kandidat, det är hittills den enda som klarar 1 månad på sommaren utan vatten utan att bladen blir tunnare kamelhårskalanchoe har jag gett både torksymptom och övervattning, samma gäller flasklilja, men de har hängt med i snart 10 år
Just när jag skulle skriva "flasklilja" här, så kom jag ihåg att jag glömt min 15 år gamla lilja på en hög hylla på altanen, där jag ställde den i juni. Det har alltså varit frostnätter i mer än en månad, även minusgrader på dagarna i korta perioder. För det mesta kring 2-6 grader dock.
Den är som vanligt!! Ljusgrön fin nyväxt i toppen. En trotjänare! Nu är den inomhus, inte så bra miljö... rumstemperatur och nära ett element. Men den klarar sig.
PRATKVARN
04-11-2009, 13:40
Har svärmorstunga, (sanserveria), inköpt i början på 1960-talet, de är tåliga och så blommar de. Blomman är vitaktig, luktar mycket gott.
Orkideer, klarar jag inte av, Kroton har jag sedan 13 år tillbaka, Kroton tappar annars alla bladen, men inte den jag har.
Saint Paula, den är lätt, har också haft dem sedan 1960-talet, lätta att ta sticklingar på, att ha krukväxter som man inte lyckas med, är tråkigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|