KRT
När vi tog ner några stora träd för snart 1,5 månad sedan blev det ganska rejäla märken i gräsmattan, vilket iofs bara var att vänta eftersom träden var 10-12 m höga furor.... Problemet är att jag nu har en grsmatta med både rena "sår" (dvs öppen jord där grässvålen har gått sönder) samt rejäla fördjupningar, där grässvålen är intakt.
Hur tusan ska man laga dessa olika situationer på bästa och enklaste sätt (att plöja upp hela gräsmattan och så om hade onekligen gett bäst resultat, men inget vi är intresserade av att göra just nu smile.gif)

Kan man lägga i någon slags jord i groparna och i så fall vad? När är effektivast att så i nytt gräs, går det att gröa nu eller äter fåglarna upp det innan våren? Kan man använda sand - har för mig att jag läst någonstans om toppdress som skulle vara sand, men det är kanske inget för denna situationen????
KURT
Det är bara att lägga i ny lätt (sandblandad) jord, är inte såren alltför stora så behöver man inte så något alls, det kommer gräs från kanterna.
KRT
CITAT (KURT @ 03-11-2009, 09:42) *
Det är bara att lägga i ny lätt (sandblandad) jord, är inte såren alltför stora så behöver man inte så något alls, det kommer gräs från kanterna.

Fungerar det att lägga i groparna också, växer gräset upp underifrån då? Det är inga jättedjupa gropar, men de är kanske 5-6 cm och max 2 dm i breda......
KarinSKARA
Nu är inte lönt att strö på gräsfrön, de gror inte under +6 grader.
Vänta till våren och där marken inte själv reser sig för du på lite sandblandad jord, trampar till hårt och sår sedan nya frön.
Gräset från underlaget kommer också att växa både upp och in över "hålen" så det brukar inte ta så lång tid innan det nästan är osynligt vad som hänt.
KRT
Tja, de senaste dagaran har det varit över +6, så gro kanske de gör.....

Det jag funderar på är hålen där grässvålen är intakt - jorden har förmodligen packats till rejält av det fallna trädet - ska man försöka lyfta på grässvålen eller "fluffa till" jorden under på något sätt? Eller bara lägga i jord och hoppas på det bästa?
Chamomille
Det är bara och fylla med jord och trampa till. Vi har sabbat gräsmattan åtskilliga gånger med bilar, traktorer, fällda träd mm. På med jord bara smile.gif Det repar sig förr eller senare. Oroa dig inte.
KRT
CITAT (Chamomille @ 03-11-2009, 10:00) *
Det är bara och fylla med jord och trampa till. Vi har sabbat gräsmattan åtskilliga gånger med bilar, traktorer, fällda träd mm. På med jord bara smile.gif Det repar sig förr eller senare. Oroa dig inte.

Vilken underbar inställning biggrin.gif,
OK, jag litar på dig och häller på lite jord och hoppas att det ordnar sig......
KarinSKARA
Det räcker inte med +6 grader dagtid utan under minst 7 veckor, dygnet runt, för att det skall ge önskat resultat på sådden, gör det till våren istället.
Kanske tjälen lyfter de värsta skavankerna så du inte får så stora problem heller.

Det går i och för sig också att laga med grästuvor från annan plats. Skall du t.ex. göra rabatterna bredare eller nya, kan du skära till lagom bitar som du lägger i de största hålen.

Den perfekta gräsmattan är det inte många som har privat, så varför bry sig säger jag också. Bara det är grönt så är jag nöjd. Lite ojämnheter får man stå ut med whistling.gif
Peztis
Om du lägger på sand (eller köper toppdressing) i omgångar så kommer gräsmattan att växa igenom och därmed höjas - toppdressa, alltså.

Det trista med att så nytt grs är ju att det kommer antagligen att bli en annan typ och därför bli en "fläck" där med annan färg eller typ av gräs.

Om det inte är stora områden så kan du ju fylla upp med jord och gräva upp små tuvor här och där och peta ned så kommer det snart att täcka allt - det har jag gjort med bra resultat.

Just nu växer inte gräset särskilt mycket (om ens något) så just nu är det nog rätt värdelöst att göra något. Jag hade väntat till våren när växtkraften sätter igång för att då se hur stor skadan är och därefter åtgärda.
Sälkatten
Har provat själv med superresultat att så sent på hösten - det är inte meningen att fröna ska gro då utan till våren. De gror långt innan jorden torkar upp/ går att bearbeta så man får en "tjuvstart" utan ogräsodling!! Vet också en proffessionell gräsmatteodlare som ALLTID sår på senhösten av samma anledning. Själv fick jag en helt tät och användbar gräsmatta till midsommar! Skulle för övrigt också använda en jord som är så lik den under övriga gräsmattan, annars får ni en fläckig matta...
/Carina, zon 2-3
Hasselfors Kaisa
CITAT (KRT @ 03-11-2009, 08:35) *
När vi tog ner några stora träd för snart 1,5 månad sedan blev det ganska rejäla märken i gräsmattan, vilket iofs bara var att vänta eftersom träden var 10-12 m höga furor.... Problemet är att jag nu har en grsmatta med både rena "sår" (dvs öppen jord där grässvålen har gått sönder) samt rejäla fördjupningar, där grässvålen är intakt.
Hur tusan ska man laga dessa olika situationer på bästa och enklaste sätt (att plöja upp hela gräsmattan och så om hade onekligen gett bäst resultat, men inget vi är intresserade av att göra just nu smile.gif)

Kan man lägga i någon slags jord i groparna och i så fall vad? När är effektivast att så i nytt gräs, går det att gröa nu eller äter fåglarna upp det innan våren? Kan man använda sand - har för mig att jag läst någonstans om toppdress som skulle vara sand, men det är kanske inget för denna situationen????

Hej!

Vi på Hasselfors Garden har startat ett nytt projekt, att genom forum nå ut och hjälpa er konsumenter. Med svar från våra hortonomer och produktexperter hoppas vi att ni får det bästa resultatet i er trädgård.

Vi har en gräsmattejord som är till för lagning av hål och ojämnheter i gräsmattor samt påfyllning där det saknas jord. Gräsmattejorden är tyngre än andra jordar som säljs i säckar då den innehåller mycket sand och mineraler. Jorden är lätt grundgödslad så att gräset får en god start och snabbt kan börja växa.
Gräsmattejord
Så börja med att fyll hålen med Gräsmattejord och till våren när det börjar bli varmt i jorden sår du gräsfröna. När sedan gräset börjar komma upp en bit lägger du på ett lager med Dressjord.

Dressjorden tillför näring, kalk, mullämnen och sand till gräsmatten. Den gynnar gräset så att risken minskar för att mossa och ogräs skall trivas.
Dressjord

För att hitta din närmsta återförsäljare klicka här Återförsäljare

Hoppas det här hjälper dig med dina hål och har du fler frågor får du gärna maila!

MVH Kaisa på Hasselfors Garden
Aqvakul
CITAT (Hasselfors Kaisa @ 11-11-2009, 15:51) *
Hej!

Vi på Hasselfors Garden har startat ett nytt projekt, att genom forum nå ut och hjälpa er konsumenter. Med svar från våra hortonomer och produktexperter hoppas vi att ni får det bästa resultatet i er trädgård.

Vi har en gräsmattejord som är till för lagning av hål och ojämnheter i gräsmattor samt påfyllning där det saknas jord. Gräsmattejorden är tyngre än andra jordar som säljs i säckar då den innehåller mycket sand och mineraler. Jorden är lätt grundgödslad så att gräset får en god start och snabbt kan börja växa.
Gräsmattejord
Så börja med att fyll hålen med Gräsmattejord och till våren när det börjar bli varmt i jorden sår du gräsfröna. När sedan gräset börjar komma upp en bit lägger du på ett lager med Dressjord.

Dressjorden tillför näring, kalk, mullämnen och sand till gräsmatten. Den gynnar gräset så att risken minskar för att mossa och ogräs skall trivas.
Dressjord

För att hitta din närmsta återförsäljare klicka här Återförsäljare

Hoppas det här hjälper dig med dina hål och har du fler frågor får du gärna maila!

MVH Kaisa på Hasselfors Garden

Att ett stort "seriöst" företag använder en tråd för att sälja sina produkter istf att annonsera är väl inte OK... thumbdown.gif

Jag har meddelat admin.
Gudrun i Göteborg
Instämmer Aqva! Men det positiva är att Kaisa gör det öppet och inte kör med någon smygreklam.

"Gräsmattejord" och "dressingjord". Kärt barn har många namn. Troligen samma jord som dom har i sina säckar fast minst dubbelt så dyr.
MariaS
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 11-11-2009, 18:44) *
Instämmer Aqva! Men det positiva är att Kaisa gör det öppet och inte kör med någon smygreklam.

"Gräsmattejord" och "dressingjord". Kärt barn har många namn. Troligen samma jord som dom har i sina säckar fast minst dubbelt så dyr.

Det kan jag GENAST dementera! Dessa jordarna säljs på storsäck eller i lösvikt.

PS. Fast jag faktiskt varit där idag, har jag inte tipsat om odla... Var liksom inte läge för det kan man säga...
Bassam
Hej
Ni kan göra själv gräsmatta jord genom att blanda 70% vanliga planteringjord Plus 30% sten storlek mellan 4 - 6 mm,ni kan sätta kalk under hösten och kompost.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon