Full version: Orchideer
Zmulan
Hej allihopa!
Jag är ny här och börjar med att be om ursäkt om jag upprepar en fråga som kanske redan finns någonstans i forumet. Jag gjorde en snabbsökning och kunde inte hitta något.

Jag älskar orchideer och har nästan bara orchideer hemma. Men jag har lite problem med att hitta krukor som passar dem. Jag har två som har blivit ganska stora och de krukor jag har hittat (i glas) är max 15 cm i diameter. De större orchideerna börjar växa ur dem och jag letar och letar efter större krukor.
Måste orchideer ha genomskinliga krukor eller funkar vanliga?

Har ni några bra tips om vart jag kan hitta krukor?

Ha en bra dag allihopa!
Sussie F-Flower
CITAT (Zmulan @ 03-11-2009, 10:17) *
Hej allihopa!
Jag är ny här och börjar med att be om ursäkt om jag upprepar en fråga som kanske redan finns någonstans i forumet. Jag gjorde en snabbsökning och kunde inte hitta något.

Jag älskar orchideer och har nästan bara orchideer hemma. Men jag har lite problem med att hitta krukor som passar dem. Jag har två som har blivit ganska stora och de krukor jag har hittat (i glas) är max 15 cm i diameter. De större orchideerna börjar växa ur dem och jag letar och letar efter större krukor.
Måste orchideer ha genomskinliga krukor eller funkar vanliga?

Har ni några bra tips om vart jag kan hitta krukor?

Ha en bra dag allihopa!

Hej och välkommen hit! biggrin.gif

Om du har "markväxande" orkidéer så kan du sätta dom i vanliga, icke transparenta, krukor.
Men för dom orkidéer som behöver ljus till sina rötter kan du köpa typ genomskinliga salladsskålar i plast (för en tjuga på ÖB) och borra hål i botten samt ev på sidorna. Så har jag gjort.
Kom bara ihåg att efs det blir större "krukor" så blir det mera kompostbark, vilket tar längre tid att torka upp. Därför kan det behöva gå längre tid mellan vattningarna.

Hoppas det går bra!
Sussie.
pejori
Säger också välkommen till Odla... smiley_small_hug.gif
Jag har lärt mej att tjocka rötter behöver genomskinliga krukor och orkidsar med tunna rötter kan stå i vanliga kruokor.

När det gäller de med tjocka rötter, som pahleonopsisar, köper jag aldrig orkidekompost då den är för dyr.
Jag köper vanlig täckbark, eftersom dessa orkideer växer med rötterna fria.
Vi har kompost/bark enbart för att hålla fast blomman i krukan och mina gillar den grova täckbarken bättre, då man inte övervattnar lika lätt.
KRT
De flesta orkidéer klarar sig alldeles utmärkt i vanliga mörka plastkrukor, efterhand brukar ett antal rötter titta upp och då låter man dem växa så, resterande rötter är nere i krukan och det går lika bra det. Läste tom att glaskrukor KAN vara skadliga, eftersom de kan släppa igenom för mycket ljus så rötterna blir skadade (brända).

Ett tips däremot är att alltid ha en ytterkruka till plastkrukan, detta gör att evt varm torr luft från element leds bort från rötterna bättre, fukten behålls bättre och man kan genom at lägga lecakulor i botten ge blomman ett lite fuktigare mikroklimat.....

Har för mig att tumregeln när det gäller kompost är; ju tunnare rötter ju mer "jordlik" ska komposten vara (dvs ju mer finfördelad).
Zmulan
Tack så mycket för svaren!
Jag ska kolla in krukorna. Att jag måste minska antalet vattningar är bara bra!
Jag är rysligt glömsk med jämna mellanrum! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon