Ulla-Kajsa
03-11-2009, 14:04
Jag söker fröer till Trumpetträd.
Finns det någon som har eller vet vart jag kan få tag på dessa?
blomkronan
03-11-2009, 16:17
Jag har.... p.m mig så jag får din adress kanske du har något kul att byta med... dom har hög groddbarhet alla frön jag satt har grott

Trupetträd: du menar väll katalpa
Huggorm
05-11-2009, 14:58
Impecta har, fast bara till catalpa bignonioides som är lite sämre härdiga än Catalpa speciosa. Men har man klimatet, så är det enligt mig ett vackrare träd.
www.impecta.se
Ulla-Kajsa
05-11-2009, 17:28
Tack för svaren.
Nu drömmer jag om fler träd som växer. Blomkronan, vet du vad dina träd "heter i efternamn"?
Men det spelar mindre roll om det är det ena eller det andra, men visst - skoj som kuriosa. Hur ser man skillnad på de olika?
Huggorm
05-11-2009, 17:41
Det är väldigt svårt att se skillnad på dom, men den härdigare catalpa speciosa har färre och större blommor. Men det tar ju många år innan dom blommar. Största skillnaden tycker jag är deras växtsätt. Catalpa speciosa är mera upprätt, medan den mindre härdiga catalpa bignonioides är mera vresvuxen, låg och bred vilket jag uppskattar. Hur som helst borde båda överleva utomhus på öland, även om dom inte är väldigt förtjusta i stark vind. Deras stora löv utgör ett lite väl bra vindfång, men jag antar att det är värst när man odlat upp dom inomhus och sedan sätter ut dom. Om dom är ute från början när löven utvecklas bli dom antagligen styvare.
Jag planterade frön av catalpa speciosa förra vintern, och mer än hälften tog sig. Jag kom fram till att man skall skola om dom tidigt eller ännu hellre plantera i en stor kruka från början. Dom saktade in i växten vid omskolningen, förmodligen för att dom satsade all kraft på att bilda rötter när dom fick mer jord. Med en stor kruka (5 liter) från början, bra jord och gott om ljus, värme och vatten tror jag dom skulle kunna växa över en meter på första säsongen.
Ulla-Kajsa
05-11-2009, 17:47
Kan de växa över en meter på en säsong!!! OJDÅ
Snacka om växtkraft.
Spännande.
Huggorm
05-11-2009, 17:51
CITAT (Ulla-Kajsa @ 05-11-2009, 17:47)

Kan de växa över en meter på en säsong!!! OJDÅ
Snacka om växtkraft.
Spännande.
Jag tror det, om du är ute i god tid. Jag planterade mina redan i februari för att dom skulle få en extra lång första säsong. Dom växte runt 50-60cm, men saktade ner och fick missfärgade löv när krukorna blev för små och näringen tog slut. Sedan satte jag ut dom i juli-augusti och då slutade dom raskt att växa. Med en stor kruka från början och tillräckligt med näring samt att låta dom vara inne längre tror jag dom skulle passera en meter lätt. Jag är frestad att prova igen i vinter, det är riktigt lätta och tacksamma träd att föda upp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.