Full version: Identifiering
anilin
Fick den här blomman i present, undrar om någon vet vad den heter och hur den ska skötas. Mvh anilin
pejori
Med risk att bli halshuggen, om det är fel:

Så SER det ut som någon typ av Bromelia.
Svårt att se säkert då bilden är liten smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
svårt att säga vilken art eller säga exakt va det är, dock tror jag mer på Guzmania.

http://davesgarden.com/guides/pf/b/Bromeli...one/cultivar/0/

men någon ur Bromeliaceae är det ju om inte mitt förslag är rätt. så kanske man kan kolla vidare här;

CITAT (pejori @ 03-11-2009, 19:27) *
Med risk att bli halshuggen, om det är fel:

får jag fråga varför du skulle bli halshuggen av att hjälpa andra med namn till en krukväxt ? och alla får väl gissa både på rätt och fel namn.
igl
tror också på någon Guzmania, Juvelblomma.
mvh
inger
pejori
CITAT (flaxss @ 03-11-2009, 20:00) *
svårt att säga vilken art eller säga exakt va det är, dock tror jag mer på Guzmania.

men någon ur Bromeliaceae är det ju om inte mitt förslag är rätt. så kanske man kan kolla vidare här;

får jag fråga varför du skulle bli halshuggen av att hjälpa andra med namn till en krukväxt ? och alla får väl gissa både på rätt och fel namn.

giggle.gif giggle.gif Det är väl mer en känsla av, att det blir mer en prestigekamp än ett behov av att hjälpa till ibland...Inte här alltså.. tummenupp.gif
Jag är nog färgad av en annan disskusion om du förstår vilken jag menar... whistling.gif

Har problem med, att hitta rätt namn till växten bara.
Ibland stämmer inte namnet/bilden överrens när man letar på nätet. dunno.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 03-11-2009, 21:34) *
giggle.gif giggle.gif Det är väl mer en känsla av, att det blir mer en prestigekamp än ett behov av att hjälpa till ibland...Inte här alltså.. tummenupp.gif
Jag är nog färgad av en annan disskusion om du förstår vilken jag menar... whistling.gif

jag förstår inget alls ? men det behöver jag ju inte göra heller. smile.gif

RitRat
CITAT (pejori @ 03-11-2009, 21:35) *
Det är väl mer en känsla av, att det blir mer en prestigekamp än ett behov av att hjälpa till ibland...Inte här alltså..

Det idealiska i mitt tycke vore, att vi brainstormar, med attityden
"Jag gissar att växten är den-o-den, därför att växten har de och de egenskaper som stöder mitt antagande. Vad säger ni andra? "
Som jag ser det, så är den sista meningen alltid viktig att poängtera. Sen kan ju nästa säga att man håller med, eller så ger en annan gissning, och motiverar. Så är jag var från ett annat forum, dock inte blomrelaterat. Ge utrymme till alla att våga komma med sina gissningar, så kommer man gemensamt fram till en lösning.
pejori
CITAT (RitRat @ 03-11-2009, 21:47) *
Det idealiska i mitt tycke vore, att vi brainstormar, med attityden
"Jag gissar att växten är den-o-den, därför att växten har de och de egenskaper som stöder mitt antagande. Vad säger ni andra? "
Som jag ser det, så är den sista meningen alltid viktig att poängtera. Sen kan ju nästa säga att man håller med, eller så ger en annan gissning, och motiverar. Så är jag var från ett annat forum, dock inte blomrelaterat. Ge utrymme till alla att våga komma med sina gissningar, så kommer man gemensamt fram till en lösning.

Ja..det är en bra idé. tummenupp.gif
pejori
Det var den här jag tyckte den liknade
[attachment=43993:imagesCAOXRH49.jpg]

Det är som sagt, svårt att se på en så liten bild...
anilin
Är övertygad om att det är en Juvelblomma nu, tack för svar!
anilin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon