Förra året fick vi en liten Rohdodendronbuske som blommade så sött, men i våras var den bara brun och torr. Vi planterade genast en ny. För att slippa att den torkar ut så har vi satt en hemsnickrad "pallkrage runt och fyllt med löv
Kan det hjälpa eller är vi ute och cyklar
Gunilla T
03-11-2009, 18:21
Den behöver vatten, massor av vatten nu innan det fryser. Troligen torkade din förra Rhododendron pga av för lite vatten under hösten
Förresten, hurdan jord är den planterad i?
Om jag har förstått det rätt så är även vårsolen farlig för Roddar eftersom de har vintergröna blad. När solen börjar komma tillbaka så luras rodden tro att det är vår och då vill den ha vatten…..marken är frusen så något vatten finns inte och buske torkar bort.
Jag täcker mina Rohdodendron med skuggväv och granruskor på våren tills tjälen släpper.
/Anki
Gunilla T
03-11-2009, 18:27
Ja, så är det - kallas tjältorka.
Tyckte vi var så ordentliga med den första och planterade i Rohdodenronjord (fick både jord och buske av vänner).
Kanske var vi för snabba att plocka bort den första men lövlös buske vid midsommar är död i min ögon
Tack för svar vi ska vattna den ordentligt tills tjälen kommer
KarinSKARA
07-11-2009, 23:20
Har du något namn på Rodden?
Det finns många olika och många går inte så högt i zonerna så har du fått fel sort så spelar det inte så stor roll hur mycket du än försöker för det funkar ändå inte tyvärr.
Det där med vintertäckning missuppfattas ofta.
Växterna behöver inte lindas in, utan bara skyddas mot södersolen till våren.
Är skyddet för tätt kan bladen ruttna inne i "paketet".
Likaså MÅSTE skyddet sitta uppe tills marken är helt tinad, DÄR gör de flesta fel och plockar bort för tidigt.
Bästa skyddet är faktiskt ett halvtätt spjälstaket som sitter en bit ifrån och silar ljuset OCH VINDEN som är det farliga på vårvintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.