Full version: Grön bladspindel
sanakan
Var på Gotland i helgen och i det dystra, men vackra grå och bruna landskapet hajade jag plötsligt till när jag såg denna spindel som jag tror är en grön bladspindel, Micrommata virescens? Den var så fin! wub.gif

Om honorna övervintrar borde den väl ligga och sova nu? Eller är den på väg att dö? Det var väl runt 7 grader ute.

Denna röksvamp var också väldigt fin, men vad är själva pyramiden som bildats undertill? Har inte sett det på röksvampar förut! Flera i skogen hade en sådan bildning. Övriga hade bara den runda delen mot marken som vanligt.

Myosotis
Är ingen vidare expert på spindlar, men nog ser det ut att vara en sån! (Lite kul, jag hann inte ens slå upp i registret i spindelboken utan den öppnades av sig självt på sidan med just Micrommata virescens för att där låg lösa lappar i.) Den blir lite blekare när den ruggar eller vad det heter, ömsar skinn samt när den vaktar äggen vilket är på sommaren, så det finns väl ingen anledning till att den inte skulle vara grön nu? Det står i min bok att ungspindlarna övervintrar innan de är riktigt vuxna. Livslängden är ca. 18 månader i norra Europa.
Det är vackra bilder du har tagit, just kontrasten mot den bruna bakgrunden. Svampen ser också jättehäftig ut, ingen aning varför där är en sån pyramid.
Olle A
Fina bilder på den gröna spindeln! Svampen tror jag är en jordstjärna (Geastrum sp.) där "pyramiden" inte har hunnit spricka upp och bli stjärnformad än. Ett fynd att vara rädd om, för alla svenska jordstjärnor är sällsynta.

Olle
sanakan
Tack för kommentarerna om fotona! Jag använder en digital kompaktkamera från 2003 som börjar bli riktigt dålig, men närbilder utan blixt klarar den fortfarande, om man bara lyckas hålla händerna stilla. Det var häftigt med den gröna färgen mot höstens färger som sagt.

Olle, du har rätt, det är en jordstjärna, fick jag veta av min kompis. Här är mer fakta om svampen:

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/v...arnor.1737.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon