Full version: Min lycka är gjord!
pejori
Har ett ställe här nere, där jag går för att meditera emellanåt.
Oftast är hundarna med, men idag var jag ensam, då jag ville vara ensam.
Sitter ett par timmar och stirrar ut över en liten sjö, när det kommer en liten hund på andra sidan sjön.
Han tänka, vem har släppt en hund ensam, då det inte fanns en levade själ mer än jag.
Då ser jag vad det är.
ETT LODJUR!!!!!!
Höll andan så jag trodde jag skulle kvävas.
Den tog en slurk vatten och gick sedan in i skogen igen.
Det tog nog några timmar till innan jag kunde gå hem igen...
Nu har jag något att leva på tills våren piggar upp mej igen....
Aqvakul
Vilken känsla.... wub.gif
pejori
Det går inte att beskriva känslan, när den vände sitt ansikte åt mitt håll och jag såg att det var ett lodjur....
Så vacker och så söt med sina tofsar... blush.gif
Myosotis
w00t.gif Fantastiskt! Grattis! Det är ofta då man ser sådant, när man sitter stilla och tyst länge.
pejori
CITAT (Myosotis @ 03-11-2009, 19:36) *
w00t.gif Fantastiskt! Grattis! Det är ofta då man ser sådant, när man sitter stilla och tyst länge.

Ja..utan hundar och med vinden åt rätt håll...
Är så lycklig så det är inte klokt.
zissi
Vad häftigt pejori!! Förstår din lycka! wub.gif

Jag har en dröm att få se ett någongång. De finns här i närheten.
Meriona
Grattis, jag kan försöka leva mig in i känslan ändå, det närmaste jag kommit är spår i nysnön på Hunneberg, bara det gav ståpäls! wub.gif
MariaS
Wow! Vilken underbar upplevelse! Kul att du delar med dig smiley_small_hug.gif
Olle A
GRATTIS Pejori!!! Det måste ha varit en helt fantastisk upplevelse! smiley_small_hug.gif

Olle
Sussie F-Flower
Wow! Vad fantastiskt! wub.gif -Ett minne du kommer att bära med dig, resten av livet... smile.gif
pejori
Det lär ju aldrig ske igen, så jag får leva på det minnet... blush.gif
Det var så mäktigt!!!

Så stilla har jag nog aldrig varit, jag vågade inte ens blinka... giggle.gif
Monaxe
Vilken känsla! Det måste ha varit en helt underbar upplevelse!
blomkronan
Häftigt tummenupp.gif vilken upplevelse smile.gif
Gossen Ruda
Vilken upplevelse! Jag avundsjuk? Inte alls. rolleyes.gif
Gunilla T
Oj, oj, det kallar jag upplevelse. Vi har lodjur här, även i trädgården men jag har aldrig sett ett lodjur i verkligheten!
xlxl67
CITAT (pejori @ 03-11-2009, 19:32) *
Har ett ställe här nere, där jag går för att meditera emellanåt.
Oftast är hundarna med, men idag var jag ensam, då jag ville vara ensam.
Sitter ett par timmar och stirrar ut över en liten sjö, när det kommer en liten hund på andra sidan sjön.
Han tänka, vem har släppt en hund ensam, då det inte fanns en levade själ mer än jag.
Då ser jag vad det är.
ETT LODJUR!!!!!!
Höll andan så jag trodde jag skulle kvävas.
Den tog en slurk vatten och gick sedan in i skogen igen.
Det tog nog några timmar till innan jag kunde gå hem igen...
Nu har jag något att leva på tills våren piggar upp mej igen....

Grattis pejori!! Den är väl extremt skygg och svår att få syn på? Stort! smile.gif
KarinSKARA
GRATTIS!!!
Jag lovar, du kommer aldrig att glömma hur den såg ut och rörde sig.
För över 40 år sedan såg jag en hona med 2 ungar, jag och mina lekkamrater följde dessa under några månader och när jag nu läser om din upplevelse kommer mina bilder fram igen.
Försök komma ihåg tiden du såg denna och gå till din plats någon timma före och håll dig alldeles tyst och stilla. Lodjur är skygga men också vanedjur. Har du tur kommer den tillbaka igen.
Lycka till
pejori
CITAT (KarinSKARA @ 04-11-2009, 14:35) *
GRATTIS!!!
Jag lovar, du kommer aldrig att glömma hur den såg ut och rörde sig.
För över 40 år sedan såg jag en hona med 2 ungar, jag och mina lekkamrater följde dessa under några månader och när jag nu läser om din upplevelse kommer mina bilder fram igen.
Försök komma ihåg tiden du såg denna och gå till din plats någon timma före och håll dig alldeles tyst och stilla. Lodjur är skygga men också vanedjur. Har du tur kommer den tillbaka igen.
Lycka till

Det var en bra idé... bravo.gif
Det var precis i skymningen, så det kan jag nog pricka...
xlxl67
Rapportera igen och ta med kameran? smile.gif
gnon49
Jag förstår precis hur du kände dig. "Mitt Lodjur" stod utanför sovrumsfönstret och tittande rakt på mig. Fönstret gjorde nog att Lon inte såg mig. Hänförelse, lycka, glädje är bara förnamnet. Jag hade t.om svårt att somna på kvällen. Bilden på Lodjuret fanns hela tiden i mitt huvud. Sådana upplevelser är en gåva att få uppleva. Förresten, är det jakt på dessa underbara djur?
pejori
Tror dom är fridlysta tack och lov.... crying.gif -fear-.gif
Gunilla T
Tyvärr inte - jägarna ser dem som konkurrenter..

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lodjursja...rmland-1.812418
pejori
ranting.gif ranting.gif ranting.gif Bedrövligt!!! rtfm.gif rtfm.gif
Monarda
Jag har bara sett dom inhägnade och tyckte det var mäktigt, att få se ett i naturen är sådant man drömmer om.

[attachment=44020:P1010490.jpg]
xlxl67
Monarda. Jättevacker bild. Har varit på Borås djurpark och sett den och det var majestetiskt. Mkt märkligt att de inte är fridlysta?! Verkar behövas med tanke på alla jägare som bara verkar skjuta för sakens skull. Jag säger absolut inte alla men för mga.
pejori
CITAT (xlxl67 @ 04-11-2009, 21:10) *
Monarda. Jättevacker bild. Har varit på Borås djurpark och sett den och det var majestetiskt. Mkt märkligt att de inte är fridlysta?! Verkar behövas med tanke på alla jägare som bara verkar skjuta för sakens skull. Jag säger absolut inte alla men för mga.

Dom är fridlysta sedan-91 men skyddsjakt är tillåten.
Huggorm
Enligt wikipedia beräknade man 2005 att det skulle finnas 1500 lodjur i Sverige, men jag tror det är mångdubbelt fler. Flera av mina grannar har sett dom, men själv väntar jag fortfarande på min tur. Får väll kolla efter spår i vinter så jag vet vart i trakten dom har sina stigar
Aqvakul
En bra länk:

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...rovdjur/lodjur/
pejori
För ett par tre år sedan, blev en person i närheten, av med sin lilla hund, som visade sig vara riven av ett lodjur.
Någon "naturnisse" sa att "om lodjur river hund så nära bostadsområden har den troligtvis ungar"

Nu ska jag inte smyga på den förrän till sommaren och hoppas få höra tasset av små kattfötter... whistling.gif .
zaaritha
Lodjur är så fantastiskt vackra!
Har haft ynnesten att få se ett!
Har även fått se varg på nära håll!
En upplevelse!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon