Full version: citronträd
gronaanna12
Hjälp
jag är så osäker på hur jag skall göra med mina två citronträd
Jag har ställt in dom i ett utrymme där jag kan ha lite värme på ca 5 gr eller mer
det är en paviljong med fönster åt alla sidor tyvärr finns det mycket träd som
tar bort en del av ljuset.
Dessutom är jag väldigt frågande inför den jord som dom står i Den är nämligen som cement nästan
hård och kompakt. Det var så när jag köpte dom i en blomsterhall.
Trots detta har det växt och citronerna är ganska stora men gröna 4 st på varje träd samt lite blommor.
Jag har vattnat dem nästan varje dag i sommar med blomstergödning typ blomstra.
ffråga 1 skall jag fortsätta att vattna
fråga 2 skall jag använda blomstergödning fortfarande.
fråga 3 invintrar cirtonträd
fråga 4 kommer bladen attfalla av.
träden är ungefär en meter höga och står i plastkrukor från hallen fast jag tycker att krukorna är lite små
i förhållande till trädet.
snälla jag vill gärna höra lite hur ni gör .
gronaanna 12
Bassam

Hej jag ska försöka svara på dina frågor :

ffråga 1 skall jag fortsätta att vattna ja men lite och lämna inte jord torka.
fråga 2 skall jag använda blomstergödning fortfarande. nej
fråga 3 invintrar cirtonträd mera än +15 gradar ljus med lite vattna , försöka öka fuktighet.
fråga 4 kommer bladen attfalla av. kanske några om du gör inte bra miljö för dom.

Obs : du kan omplantera dom på våren med bra jord och stora krukor.

H:Bassam
MariaS
1. Ja fortsätt vattna, men dra ner på vattningen. Låt det torka upp mellan vattningarna. Ligger det på ca +5 grader räcker det att de får vatten var fjortonde dag ungefär.

2. Under vila använder man ingen gödning alls. Ungefär i slutet av februari planterar du om träden i något större krukor och i jord som är åt det "surare" hållet. pH 4.5 till 5 ungefär.

3. Alla citrusar går in i vila. Då vill de ha det svalt om det är möjligt.

4. Några blad kanske faller av, men merparten av bladen kommer sitta kvar. Men håll ögonen öppna och kolla dina citroner då och då. De har lätt för sig att dra på sig ohyra under vilan om de inte skulle trivas.

Trots allt tror jag att din paviljong är en bra plats för dom att stå på. Om du har möjlighet att sätta upp ett lysrör eller liknande ovanför dom, så kommer det bli ännu bättre.
Alexander-VG-zon3
tillägg- vattna helst underifrån om det går. jag ger till mina citrusar rhododendronjord uppblandat med grus, leca, orkidékompost. 4v efter omplantering ger jag näring 3-4gånger i månaden från april-maj till sept-okt (står dom ute kan man sluta ge i aug). alla citrusar invintrar ej men är det under +12c +10c så är dom i vila med lägre aktivitet. Citrontörne - Citrus trifoliata är en lövfällande citrus som invintrar i kalltklimat, men exempel tropiska citrusar ska inte ha kyla och invintrar ej. Citron är en som vill ha svalt.

normalt sett så är citronträd städsegröna växter dvs dom behåller bladen åretrunt, dock så kan dom tappa bladen om dom har ohyra eller får det för varmt eller för kallt, eller för lite ljus, eller för mycket eller för lite vatten.att undvika bladfall under vinter gör man igenom att ge citron ljust och jämntemp överhela växten och hålla koll på ohyra.
gronaanna12
tack för alla vänliga svar nu känns det säkrare och jag kan faktiskt ordna lite lysrörsljus också.
vad glad jag blir för era svar.jag är så tacksam för att man kan få hjälp här med sina frågor.
grönaanna 12
Bassam
Hej
alla vinter gröna växter under vila behöver mera än plus 5 grada bra ljus och vatten, om vi gör dom mera varm vi ska ge dom mera ljus och vatten, min förråd för undvika insekter och sjukdom , du behöver höja fuktighet.
H ; Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 05-11-2009, 17:17) *
Hej
alla vinter gröna växter under vila behöver mera än plus 5 grada bra ljus och vatten, om vi gör dom mera varm vi ska ge dom mera ljus och vatten, min förråd för undvika insekter och sjukdom , du behöver höja fuktighet.
H ; Bassam

Vintergröna växter är dom som fäller bladen under vintern.
Städsegröna växter är dom som behåller bladen åretrunt.

Vilken vintertemp dom ska ha beror på växten, Tall - Pinus sylvestris växer långt upp i norra Sverige och vad jag vet så behåller den barren åretrunt och den måste ha rejäl vinterkyla på vintern för att må bra. Men exempel Rumsgran - Araucaria heterophylla tål inte vintern ute och vill ha över +5c och ljust under vintern och även den behåller barren åretrunt.

likaså bland citrus växter finns det dom som vill ha kyla neråt +5c och under, och så finns det dom som vill ha runt +10c, och så finns det dom som vill ha över +10c och extraljus. i dom olika miljöerna behöver dom olika mycket vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon