|
Grannen har i flera år haft en rosa växt som jag inte vet vad det är och nu kan jag inte fråga henne, har inte sett den äldre damen på väldigt länge...
Häromdagen bröt jag av en fröställning men jag vet inte om det är ifrån den rosa blomman jag så gärna vill ha (japp, jag har nollkoll!).
Kan ni med hjälp av den fröställning se vad det är? Kanske är ett ogräs.... Växten är dryga metern hög.
[attachment=43996:IMG_2577.JPG]
Och sedan hittade jag ett gräs nere vid centrum som var så fint, med mjuka mjuka vippor - som dun!
Vad kan det vara, tro? De var nog också kring metern höga.
[attachment=43997:IMG_2583.JPG] Tack!!!
Nämen!!! Har jag lyckats hitta något som ingen på Odla vet vad det är!?!?!? Kors!
Rosmarin
04-11-2009, 20:19
Du kan inte ta närbild enbart på frökapslarna? Jag lyckas inte riktigt se hur de ser ut på din bild. Gräset kanske du kan hitta här: Gräs. Hm.. trodde länken skulle leda till prydnadsgräsavdelningen på deras hemsida, men nej...  Testar en gång till och om det inte fungerar nu heller så får du själv klicka dig dit i deras menyer. Gräs!Välj "Products/Order" och därefter "Ornamental Grasses".
Detta kan vara en extra hård nöt att knäcka, när man inte ser blad eller blommor. Det är ju främst på dem man identifierar växter.
Men gissningar är väl också tillåtna! Tyvärr har jag ingen aning... Rosa blommor? Hur ser de ut? Påminner deras form om blommor på någon annan växt? Bladen då? Hur såg de ut?
Det är just det, jag har inte tittat närmare på varken blommor eller blad, vet bara att det var en högre växt med rosa blommor och gröna blad! Jag provade att ta en närbild av frökapseln men det funkade inte med vår lilla kamera och till systemkameran kan jag inte få över till denna dator... och jag hade en röjare igår hemma då det ska komma folk så jag har slängt fröställningen. Fast jag kan ju i o f s gå och plocka en ny, kom jag på! Och fixa till det med kameran och datorn! I'll be back! Om inte annat när jag har sått och det kommer upp i vår...  (Sa just till min man att man är bra dum ibland som verkligen stoltserar med sin okunskap. Jag menar, hur många växter finns det inte som är rosa med gröna blad!)
Här är en rätt suddig bild av frökapseln i alla fall.
[attachment=44026:IMG_2580.JPG]
Tack för länken till gräset, ska kolla om jag hittar något som verkar stämma.
Kan det vara rosa stjärnflocka? ... Kanske lite för många blomrester och för mycket utspridda uppåt. Vad tror ni andra?
Hur höga var stjälkarna?
CITAT (RitRat @ 04-11-2009, 23:03)  Kan det vara rosa stjärnflocka? ... Kanske lite för många blomrester och för mycket utspridda uppåt. Vad tror ni andra?
Hur höga var stjälkarna? Stjärnflocka har ganska stora fröhus tror jag. Kan det vara en typ av malva tro?
Hm...Nä det är nog stjärnflocka ändå... Mina var avklippta, så jag hittade ingen ställning att jämföra med.
Irene_L
05-11-2009, 06:46
Det är svårt att säga vad det är men jag tror inte att det är stjärnflocka. Det ser inte ut som såna frökapslar eller frön. Men vad det är kommer jag inte på!
blomkronan
05-11-2009, 07:49
Jag säger oxå att det inte är stjärnflocka... stjärnflockans frön ramlar av innan man kommit hem då den är så torr, samt fröställningen/torkadeblomställningen är mera som ett uppochnervänt paraply och fröna ligger löst i blomkronans "skål". hur ser fröna ut? svarta, runda, platta, storlek? sitter i "kapsell" eller "ligger löst" samt blomman på inlägg 1 och inlägg 6 är ju inte samma  eller har jag fel?
Jo, det är samma på första och sjätte inlägget.
Nu har jag varit och snott en ny kvist från grannen samt även ett blad! Så här är bilder på frökapslar i närbild, blad samt frön (de är ca 3 mm i naturlig storlek).
[attachment=44032:IMG_2598.JPG]
[attachment=44033:IMG_2599.JPG]
[attachment=44031:IMG_2579.JPG]
Kan det kanske vara ett rosa blågull......(gissar villt) Blågull Apricot delight /Anki
Såpnejlika eller Phlox???? [attachment=44035:37a.jpg] Såpnejlikan Spännande att se vad det är när någon träffar rätt...
Är nog inne på Malva ändå... Kolla hur knopparna sitter... Tror fröhusen sitter likadant... Ska inte klippa mina så snabbt nästa år.. [attachment=44036:malva_moschata.jpg]
För rättvisans skull en bild på phlox. [attachment=44037:imagesCAZ3IR0Y.jpg]
Det är inte malva, såpnejlika, phlox eller stjärnflocka då jag vet hur de ser ut och har dem i min trädgård. Jag tror inte att det är blågull, den är för hög för det då den är över metern och fröna för stora. Jag har "vanlig" blå samt vit i min trädgård så de vet jag hur de ser ut. Mer förslag?
Alexander-VG-zon3
05-11-2009, 20:40
CITAT (Peztis @ 05-11-2009, 20:34)  Det är inte malva, såpnejlika, phlox eller stjärnflocka då jag vet hur de ser ut och har dem i min trädgård. Jag tror inte att det är blågull, den är för hög för det då den är över metern och fröna för stora. Jag har "vanlig" blå samt vit i min trädgård så de vet jag hur de ser ut. Mer förslag?  kan du inte försöka rita i paint eller nåt annat rit program och visa ? eller rita på ett vanliga papper och visa här ? och rita blomman och så.
Hur hög blir den här då???
CITAT (Peztis @ 04-11-2009, 22:44)  Det är just det, jag har inte tittat närmare på varken blommor eller blad, vet bara att det var en högre växt med rosa blommor och gröna blad! Detta blir svårt, Som ni ser, så kommer Peztis inte riktigt ihåg hur blommor eller blad såg ut. Bladen var ju flikiga, Blågull-liknande.... Hon bifogade bild på ett torkat blad.
Ledsen jag inte kan vara mer behjälplig... Men ni är allt bra gulliga som försöker i alla fall!
Jag får som sagt så denna till våren (eller ställa ut en höstsåddkruka) så får jag helt enkelt se vad som dyker upp!
CITAT (Peztis @ 05-11-2009, 22:52)  Ledsen jag inte kan vara mer behjälplig... Men ni är allt bra gulliga som försöker i alla fall!
Jag får som sagt så denna till våren (eller ställa ut en höstsåddkruka) så får jag helt enkelt se vad som dyker upp! Japp...Eller ta ett foto på blomman innan den vissnat ner helt...
Rosmarin
06-11-2009, 09:50
Både fröna och bladen tycker jag ändå ser ut som blågull... Det finns ganska många olika arter och höjder. Jag hade provat höstsådd med kallstratifiering, som du mycket riktigt skriver.
Då ska jag genast ställa ut en kruka med en lapp som det står Grannen på så jag vet vad det vad som det är meningen att komma upp.
Rosmarin
07-11-2009, 15:46
CITAT (Peztis @ 07-11-2009, 15:06)  Då ska jag genast ställa ut en kruka med en lapp som det står Grannen på så jag vet vad det vad som det är meningen att komma upp.
Kollade på en länk med olika fröbilder och japp, det ser faktiskt ut som blågull. Men de jag har plockat från mina (som definitivt är blågull) ser inte ut så.... mysko.
Rosmarin
07-11-2009, 18:04
.... nu kommer det en kanske dum fråga (förlåt), men : Är du helt säker på att det du har ÄR blågull?
Det står så på påsen jag köpte (via Odla, tror jag!) och det kom upp blågull så ja, jag är rätt säker! Men det är klart att tanken slog mig också så det behövs ingen ursäkt. Men spännande ska det bli i vår-sommar att se vad som kommer upp i min kruka (ska ställa ut den imorgon) med grannens frön. Det kanske är ogräs...
Rosmarin
08-11-2009, 12:21
CITAT (Peztis @ 07-11-2009, 22:32)  Det står så på påsen jag köpte (via Odla, tror jag!) och det kom upp blågull så ja, jag är rätt säker! Men det är klart att tanken slog mig också så det behövs ingen ursäkt. Men spännande ska det bli i vår-sommar att se vad som kommer upp i min kruka (ska ställa ut den imorgon) med grannens frön. Det kanske är ogräs...  Ska bli spännande att följa!
Nu har jag sått dessa frön inomhus också och skrivit Blågull med frågetecken efter..  Har ställt dem intill de andra blågulls-sådderna så nu blir det spännande att jämföra!
maramara
08-03-2010, 21:28
Kan inte bidra med förslag, men måste få säga att det är så spännande att följa dessa trådar, som deckare ibland, förhoppningsvis känns det som man lär sig under trivsam läsning. Tack
Jamen visst är det skoj! Och så spännande!
Kul att du också tycker det.
lilla mamma
10-07-2012, 08:39
Bild nr 2- kan det vara Gullris? Nr 1 ingen aning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|