Full version: Amaryllis
Piafia
Hej allihop!
Sitter återigen med ett bekymmer inför julen. Jag älskar amaryllis!
Köper varje år flera stycken med ambitionen att: den här ska jag vårda och se till att få den att blomma nästa år.
Men jag lyckas inte! Snälla nån-HJÄLP!!! help.gif help.gif sos.gif
Jowel
hej du, sök på Amaryllis här på sajten, eller kolla min länk, lycka till tongue.gif

http://www.odla.nu/artiklar/amaryllis.shtml

Piafia
Hej!
Tack för tipsen!!
Vilka härliga bilder!!!

Nu ska här pysslas om lökar!
thanks.gif
Sussie F-Flower
Hej Piafia! smile.gif
Vet du vad jag tycker...? shy.gif
-Jo, jag tycker att du påminner oss alla om den här frågan fram i januari... tummenupp.gif

Då är nog de flesta amaryllisar på väg att vissna, kanske..? (Utom min som vissnar om några veckor...)

Förra vintern hade jag mina kvar i fönstret, eller under belysning, ända fram till senvåren/försommaren (utan frost). Då tog jag ut dom och sedan fick dom vara ute hela sommaren med halvsol och gödning.
Innan frosten tog jag in dom. Egentligen så skulle dom då ha hamnat nere i min källare som var riktigt sval, för att "gå tillbaka" eller "för att påbörja sitt nystartande". Så skedde dock inte... utan dom hamnade inne i min hall... (rumstempererat och mörkt...).

Nu har det kommit EN ny stängel på den ena. På två av dom andra kan jag ana att det "buktar" invid lökknölen... Hoppas givetvis på ny blomknopp...men vi får se.. De övriga ingenting, men i dagarna ska de få mycket extraljus, håller på att installera vinterbelysning, vilket jag hoppas att det ska sätta igång blomstänglarna.

Hörs vidare... tummenupp.gif biggrin.gif
Piafia
Åååå visst är det spännande när det går bra!
Jag hade en " Appleblossom" som blommade på somrarna, i flera år innan den tynade bort. dunno.gif
Lika vacker året om tycker jag. men det blir nog till att köpa ett par nya till köket i år.
Tänkte på dom där lite sirliga djupröda!
sen blir man sådär "ha galen" när man står där i blomsteraffären.
Lycka till med dina lökar!
Vi hörs
Pote2illa
CITAT (Piafia @ 04-11-2009, 10:32) *
Hej allihop!
Sitter återigen med ett bekymmer inför julen. Jag älskar amaryllis!
Köper varje år flera stycken med ambitionen att: den här ska jag vårda och se till att få den att blomma nästa år.
Men jag lyckas inte! Snälla nån-HJÄLP!!! help.gif help.gif sos.gif

Jag brukar sätta lökarna i krukor ALLA HELGONS DAG med ungefär 1/3 av löken över jorden. Vattnar igenom ordentligt. Klipper sönder en gammal papperskasse och gör en strut över varje lök. In i skåpet under disk-
bänken. Kika under struten efter några veckor. Om det sticker upp en knubbig liten knopp ovanför jorden är det dags att plocka fram krukan i dagsljuset och börja vattna - försiktigt. Om jag har tur får jag blommor till jul men det beror på vilken sort jag har. En del kanske inte kommer förrän till våren. Det är med amaryllis som med katter - de har sin egen vilja - men blir ändå älskade.

Du kan få dem att överleva och blomma om år efter år om du hittar en sort som du förälskar dig. Men se det är en annan femma.

Var rädda om varandra smiley_small_hug.gif
Piafia
thanks.gif
tack så mycket för alla tips!
Det är så kul med alla som hjälps åt!!
biggrin.gif
RitRat
CITAT (Jowel @ 04-11-2009, 19:38) *
hej du, sök på Amaryllis här på sajten, eller kolla min länk, lycka till tongue.gif
http://www.odla.nu/artiklar/amaryllis.shtml

När jag varit "amaryllis-frälst" har jag skött dem ungefär som i den här artikeln. Förutom på sommaren (artikeln säger att krukorna ska ställas ute). I juni har jag planterat om dem i rabatten, på ett halvskuggigt ställe och vattnat och gödslat tillsammans med andra rabattblommor. Bladrosetten har oftast blivit jättestor!

Sen när kylan har gjort en del blad gula, har jag grävt upp lökarna, skakat av jorden och lagt dem på tork i en papperskasse i en mörk källare, inte särskilt kallt till, kanske 16-17 grader. Jag har tittat in då och då, och till sist tittar små knoppar fram ur lökarna. Då är det dags att plantera i ny jord och ny kruka. Det kan hända att det blir väldigt olika för de olika lökarna, det kan skilja ett par månader. Vissa får ingen knopp, då får de bara bilda blad det året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon