Full version: Ledsen gullranka
Zappa
Hittade en alldeles underbar gullranka i blombutiken, men nu efter ett tag ser jag att den har fått bruna fläckar på bladen och att vissa blad torkar ute i spetsen och sen skrumpnar ihop, dock inte hela bladet utan bara den bruna toppen.....
sad.gif sad.gif

Den står i västerfönster riktigt ljust och bra, inte direkt sol heller och jag försöker vattna den regelbundet men vad gör jag för fel? Har jag för torrt inne ( har akvariun på 220 l som blorde hjälpa till)? eller vattnar jag för lite el för mycket??

Någon som har erfarenhet av detta?
Emser
Hmmm...har din planta även blad med svarta kanter så skulle jag tro att du vattna för ofta. Vattna var 7-8 vecka under vintern och 4-5 vecka på sommaren. Kolla så att den inte står i vatten.
Men är missfärgningarna mer rostbruna-hållet så kan det nog luta mer mot bladglansskada, ta då bort skadade blad i basen!
ÅsaF
Jag har min gullranka i österläge så prova att flytta den till ett annat rum. Den kanske står för ljust. Vattna lite två ggr i veckan och känn efter så att jorden inte är blöt när du vattnar nästa gång. Lycka till!
Emser
Nej, för ljust är det nog inte då blir bladen helgröna istället!
Veganvarg
Kan det stämma att man ska vattna dem var 7-8 vecka på vintern..?
Om jag inte vattnar min på ca 4-5 dagar (så att den torkar ut) blir bladen hängiga och ledsna...
unsure.gif

mvh
/Ylva
Betty
Håller med dej Veganvarg, skulle jag vattna min så sällan så skulle den ha dött för länge sen... sad.gif Jag vattnar min gullranka en gång i veckan på vintern. Hur ofta man ska vattna beror ju åxå lite på hur varmt det är i rummet, om den står på en fönsterbräda med element under osv. Jag har svårt att tro att den kan stå för ljust ,så som ÅsaF trodde, inte så här års i alla fall...
Kata
Hej Zappa!

Jag kollade i mitt blomlexikon, och där står det att bruna fläckar på bladen beror på att växten har fått för mycket vatten. Låt jorden torka ut före nästa vattning och kontrollera alltid jorden mellan vattningarna.

Vidare står det att den ska vattnas va 4:e-5:e dag på sommaren, och var 7:e-8:e dag på vintern. Jag tror att Emser bara råkade skriva fel....och skrev veckor istället för dagar....

Hoppas den kvicknar till!
Emser
wub.gif OPS! Det ska vara 4-5 dagar - sommar och 7-8 dagar på vintern... sorry alla, men jag vattnar min var 14:e dag och den är jätte fin. Men iof. - den hänger i en ampel en bit in i ett rum som vetter mot norr!??! sad.gif Oj, så fel det kan bli ibland.

Ber så mycket om ursäkt!
Zappa
Tack allihopa!

nu har jag lite att fundera på igen, skall försöka att inte vattna ihjäl stackarn men det kan bero på att jag trott att den varit torr och sen vattnat för mycket istället
wacko.gif

det blir nog bra i slutändan.

Kram på er wub.gif
yla
jag brukar alltid köra ner fingret i krukornas jord o känna efter är dom torra får dom vatten är dom fuktiga får dom inget wub.gif
Ewa L
70--80% av de plantor vi tar livet av beror på för mycket vatten, ytterst sällan för lite.

Jag har 4 Gullrankor och nu över vintern har de fått "semester" och står på övervåningen där jag inte har något element på. Pga advetsstakar och för mycket blomor får de helt enkelt inte plats.

Det går åtskilliga veckor mellan vattningarna, och de är jättefina. Men då är det kanske 13--14°C.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon