Ulla-Kajsa
Lyckades till min stora förvåning få frön till ginko biloba, tulpanträd och magnolia att gro. JIPPI!!!
Men nu kommer vintern och jag brukar ha otur med övervintring. Hur ska jag göra för att de ska klara sin första vinter?
Räcker det att täcka krukorna där de står, vindskyddat i norrläge vid husgaveln, med halm och fiberduk?
Eller behöver de olika vintervård?

Idag: snö på Norra Öland och BLÅST.
KarinSKARA
Grattis
Du har ingen möjlighet att hålla dem runt +5 grader?
Erland
Min erfarenhet är att det mesta går att övervintra enstaka vintrar inomhus vid ca 10-12 grader.
Huggorm
Det beror ju lite på när fröna grodde också. Grodde dom tidigt i våras, kanske redan i vintras, så skall övervintring utomhus inte vara några problem. Både ginkgon och tulpanträd och många magnolior klarar ganska hård frost om dom bara är redo för den och har hunnit invintra
Alexander-VG-zon3
på Ginkgo varierar det mycket, jag har själv haft en väldigt liten planta ute i kruka utan skydd i ett dåligt läge som klarade vintern (kommer inte ihåg vad det blev som lägst men kanske runt -18c) och den planterade jag sedan i marken den vintern dog den, tror den var lägst -10c eller -12c. men förutom temperaturen så var det andra orsaker som spelade in varför den klarade sig/och inte klarade sig.

annars så kan Tulpanträd, Magnolia, Ginkgo alla övervintra inne och då helst inte kallare än +5c och inte lägre än 0c -5c. och planteras ut nästa år.

tror nog ginkgo är känsligast. ska du ha dom ute så hade jag nog ändå täckt dom med löv, halm eller nåt annat för att vara säker plus skotta över ev snö.
Huggorm
Det är väll värst om man övervintrar dom ute i kruka, gräver man ner krukan blir det bättre. Solens strålar kan räcka för att tina jorden i krukan på dagen, medan nattfrosten får det att frysa igen. Då får plantorna lite svårt att avgöra när det verkligen är vår efter alla falska alarm.

Jag har nyligen köpt en ginkgo, två eller tre år gammal som jag tänkt försöka övervintra ute eftersom jag inte har lämplig plats inne. Hittills inga problem, men så har det inte varit kallare än -4 grader heller. Krukan står tillsammans med en massa andra i en bergsskreva och jag tänkte lassa på lite löv som skydd. Hoppas berget skall dämpa dom värsta frostknäpparna också
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 05-11-2009, 16:48) *
Det är väll värst om man övervintrar dom ute i kruka, gräver man ner krukan blir det bättre. Solens strålar kan räcka för att tina jorden i krukan på dagen, medan nattfrosten får det att frysa igen. Då får plantorna lite svårt att avgöra när det verkligen är vår efter alla falska alarm.

Jag har nyligen köpt en ginkgo, två eller tre år gammal som jag tänkt försöka övervintra ute eftersom jag inte har lämplig plats inne. Hittills inga problem, men så har det inte varit kallare än -4 grader heller. Krukan står tillsammans med en massa andra i en bergsskreva och jag tänkte lassa på lite löv som skydd. Hoppas berget skall dämpa dom värsta frostknäpparna också

det jag skrev har jag skrivit innan i trådar, men den klarade vintern utan skydd I kruka stående på marken inte nedgrävd. den andra vintern DOG den planterad i marken (vårplantering).

men året den var planterad i marken kan ju ha varit ett dåligt år, och året den var i kruka kan ha varit ett bra år. så när man övervintra i kruka kan det gå både bra och dåligt.

denna vinter dog växter i krukor som var mycket härdiga (normala buskar som odlas upp i zon 5-6) medan rosor och väderkvarnspalm klarade sig i krukor på vintern.

vi får hoppas att din klarar sig, jag har en ny som varit ute i -7c i kruka och den lever. och den har jag tagit in nu och ska övervintra i källaren. den hade säkert klarat sig ute till dec utan problem men jag tyckte den var bladlös och ful så den åkte in nu ändå.

ska du inte plantera ut din nästa år ?
Ulla-Kajsa
Jag har en matkällare, kanske är det bra/bättre? att sätta in växterna där för övervintringen? istället för under halm vid husgaveln. Matkällaren är helt mörk- utan fönster. Vet inte vilken temperatur den håller, men det är ju lätt att kolla.
Att skyffla över snö vet jag är bra, men det snöar så sällan här!
Huggorm
CITAT (flaxss @ 05-11-2009, 17:04) *
ska du inte plantera ut din nästa år ?

Jo, det skall jag. Den skall få mitt bästa söderläge i en slänt, så får vi se hur det går.

CITAT (Ulla-Kajsa @ 05-11-2009, 17:25) *
Jag har en matkällare, kanske är det bra/bättre? att sätta in växterna där för övervintringen? istället för under halm vid husgaveln. Matkällaren är helt mörk- utan fönster. Vet inte vilken temperatur den håller, men det är ju lätt att kolla.
Att skyffla över snö vet jag är bra, men det snöar så sällan här!

Jag har också en matkällare som jag funderar på. Mörkret borde inte vara några problem för ett invintrat lövträd, men jag är orolig för mössen. Dom kan ju få för sig att äta upp barken på plantor, jag har nyligen fått en målarpensel uppäten bland annat...

Hur kallt blir det där på norra Öland, visst blir det sällan särskilt kallt där? Jag undrar ändå om det inte är lika bra att övervintra ute, i ett vindskyddat läge, när man bor i ett såpass milt klimat.
Ulla-Kajsa
Det stämmer att det oftast inte blir så kallt här, enligt termometern, men ack så fuktigt och blåsigt. Det blir råkallt.

jag har inga möss i min matkällare - ännu, men jag har inte haft det tidigare år heller.

Om det blir matkällaren eller utomhus väl gömda i halm kommer att avgöras i helgen. Det blir nog orken som avgör. Just nu är jag trött efter en veckas arbete och funderar på om jag ska lyckas gå upp på höskullen och kasta ner halmbalar - annars blir det matkällaren.

Gustav Adolf bakelserna ska avnjutas idag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon