Full version: gojabär
snobbenkatt
undrar om det är nån som vet nåt om GOJABÄR...
var kommer det ifrån och vad är det bra mot blush.gif
skulle var roligt att veta lite om den, står inget vettigt
när man googlar
tack på förhand thanks.gif

babsan
zissi
[attachment=44004:Goji_och...en_Vital.htm]

Jag fick smaka några gojibär hos min massör sist och de var goda tyckte jag. Ska ju vara riktigt nyttiga bär, men det finns ju mycket annat som är nyttigt också. Man får väl prova sig fram. Jag tror bäret har används mycket inom gammal kinesisk läkekonst. Hoppas du finner lite mer information i länkarna här.

[attachment=44007:Goda_goj...en_Vital.htm]

[attachment=44010:Bockt_rne.htm]
officinalis
Gojibär som egentligen heter Bocktörne är kanonnyttiga, växten i övrigt är dock troligen giftig (nämns som giftig på "Den virtuella floran" samt i boken "Örtmedicin och växtmagi").
Troligen på grund av att den innehåller solanin, precis som många andra potatisväxter.
Den härstammar i Kina, men sägs ha förvildad sig i mindre bestånd i Sverige.
Har inte hört några som lyckats bra med odling i Sverige, men vad jag förstått så kan den även klara en svensk vinter.
Wikipedia finns det gott om information och en del referenser för den som vill läsa vidare.

Vore kul att höra mer om folk som odlat den i Sverige. Är det värt besväret?
snobbenkatt
tack för svaren fick veta lite mer iallafall skall undersöka om man kan odla den här också skulle vara roligt att försöka
babsan snobbenkatt
Eva 33c
Jag vet att jag läst trådar tidigare om gojibär och odling. Så jag gjorde en sökning på forumet. Här är länkar till tre trådar om ämnet från i år:
länk ett
länk två
länk tre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon