|
Jag hittade detta forum när jag söker svar på en blomsterfråga åt en vän. Han har liljor som börjat blomma, och undrar vad det är för sort. Växterna är gamla, har hängt med i 40 kända år och är säkert betydligt äldre än så. Makan och jag går bet på att hitta vad det kan vara, vi har varit inne på något åt amaryllishållet, kanske haemanthus. Någon av alla duktiga här som med ledning av bilderna kan säga vad det är?[attachment=44003:Lilja_2bilder.jpg]
oakpine
04-11-2009, 17:52
Det är en jättestjärnlök, Ornithogalum longibracteatum. Jag har också en sådan, gillar den mycket! Den blommar riktigt länge, blomstjälken brukar ringla sig fram mellan de andra växterna i fönstret. Det brukar bildas små babylökar på den stora löken, därför kallas den också "pregnant onion".
Tack oakpine! Härligt att få ett fullständigt svar så snabbt!
Eva i Höga
04-11-2009, 19:30
Vilken spännande växt! Var får man tag på en sån???
CITAT (Eva i Höga @ 04-11-2009, 19:30)  Vilken spännande växt! Var får man tag på en sån??? Det frågar jag med.... Var får man tag i dom... Vill ha ju!!!!!
Tja, man köper ett hus för fyrtio år sedan och hittar den i det... Och det är ju lättare sagt än gjort, men jag har inget annat svar just nu. Någon annan kanske vet var man söker?
CITAT (åsaboe @ 04-11-2009, 19:53)  Tja, man köper ett hus för fyrtio år sedan och hittar den i det... Och det är ju lättare sagt än gjort, men jag har inget annat svar just nu. Någon annan kanske vet var man söker?  Med tanke på att jag är femtio plus moms så lär jag och löken komma i jord samtidigt
Alexander-VG-zon3
04-11-2009, 20:09
Ornithogalum thyrsoides - Kapstjärna och Ornithogalum dubium - Orange/Gul stjärnlök brukar finnas att köpa på blomsterbutiker under våren-sommaren. övervintras torrt och svalt för att främja blomningen. det är torka eller svalka som gör att dom blommar om. sköts annars som amaryllis i vidare skötsel. sedan finns det ju en del som finns förvildade om än sällsynt och exempel Morgonstjärna går att köpa som lökar nu på hösten-våren. http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/hyacinth...it/welcome.htmljag har några förvildade Morgonstjärnor i trädgården, jätte söta är dom. hittade några länkar från odla http://www.odla.nu/krukvaxter/ornithogalum_dubium.shtmlhttp://www.odla.nu/fs/article/file_6693.htmlhttp://www.odla.nu/krukvaxter/ornithogalum_thyrsoides.shtml
Ålgryte
04-11-2009, 22:43
oakpine
04-11-2009, 22:58
CITAT (Eva i Höga @ 04-11-2009, 19:30)  Vilken spännande växt! Var får man tag på en sån??? Jag planterade om min lök nu i september, då trillade smålökarna av och tyvärr sparade jag dem inte. Extremt usel tajming... Dessa smålökar kan man lägga ovanpå jorden i en kruka och hålla lite fuktigt, så rotar de sig så småningom. Nya smålökar kommer säkert att växa fram under nästa år. Då kan jag dela med mig... Det är en väldigt lättskött växt. Den behåller sina blad året om och jag vattnar den ett par gånger i veckan ungefär. Står kvar på samma fönsterbräda hela tiden. Den blommar åtminstone två gånger om året. [attachment=44027:babyloko...thogalum.jpg]
Eva i Höga
05-11-2009, 08:33
Snälla oakpine, spara några smålökar åt mig nästa gång! Får försöka komma ihåg detta på något vis .....
vilken tur jag läste detta inlägg, har ju två krukor med babylökar i varierande storlek. Har inte velat kasta dem, som tur är kanske. Eva i Höga skicka PM till mig med namn och adress så kommer en lök på posten. Jag skickar på måndag då. Obs att jag måste klippa ned bladen. De är för långa. Pejori, vill du också ha en? PM:a då. Jag har två större babylökar, resten är ganska smått. mvh inger
PM skickat... Tack!!!!
Eva i Höga
05-11-2009, 16:31
Japp, jag har också skickat PM!
varghem
10-11-2009, 12:35
Hoppar och skuttar, ska plantera lökar idag
Eva i Höga
11-11-2009, 19:34
Tack igl, för den fina löken som jag fick idag. Nu planterar jag och är jätteglad och kommer att bli ändå gladare om jag får den att blomma och ska då skänka en fin tanke till dig!
Jag skickade just PM till dig för att fråga om den kom fram. Nu vet jag ju.... lycka till med den. Det var ett annat inlägg om just den löken här idag som jag svarat på. Inlägget hette Läkelök, som den också har kallats ibland. Har även hört namnet doktorlök om den. mvh inger
Eva i Höga
11-11-2009, 20:05
Så kul att det är den som kallas läkelök också. Ska vårda den ömt. Undrar just vad den läker? Får leta i gamla skrifter o se om jag kan hitta nåt.
Min lök har en blomknopp!!!!!
Tänk vilken lycka en knopp kan ge!
Eva i Höga
11-03-2010, 13:52
CITAT (pejori @ 11-03-2010, 12:35)  Min lök har en blomknopp!!!!! Vad har du gjort för speciellt med din?  Jag har inte sett nån knopp på min fast jag tittar på den varje dag.  Grattis till blomknoppen!
Tackar. Har bara vattnat den och här är bildbeviset.. [attachment=47983:Bild004..jpg]
varghem
12-03-2010, 08:19
va härligt pejori, avslöja hemligheten nu då  står den soligt?? har precis ställt om min från norr till söderfönster och jag ser en viss skillnad i tillväxten...
mamamaggan
12-03-2010, 09:06
Min står supersoligt i växthusmiljö men det blir bara blad , långa långa ( minst 1,5 m ) blad. Hur gör du Pejori ?
Eva i Höga
12-03-2010, 09:14
Jag förstår ingenting - min har inte förändrat sig alls. Flyttade den för ca en månad sen från norrfönster till västerfönster och den är fortfarande precis likadan. Men löken lever i alla fall.
CITAT (varghem @ 12-03-2010, 08:19)  va härligt pejori, avslöja hemligheten nu då  står den soligt?? har precis ställt om min från norr till söderfönster och jag ser en viss skillnad i tillväxten... Står i öster över ett element och vattnas när den är snustorr. Inget annat, ingen näring. Den står i en trååång kruka, om det kan påverka. Blanden börjar närma sig en halvmeter nu. Glad är jag, trodde det skulle ta år innan något hände. Ser en liten bäbis brevid, så jag får sätta om den efter blommning. Tack för glada tillrop.
Kul Pejori med blomknoppen. Jag tror den största löken jag skickade var till dig. Eva i Höga, lugn det kommer knopp så småningom i din lök också. Min stora lök blommar nu, stängeln är nog 130 cm lång nu. Tänk på att stängeln inte kan stå fritt, då knäcks den när den blir lång. Jag brukar liksom hänga/trassla in min stängel i amplar i fönstret, så den har stöd. Den längsta stängeln jag haft var 168 cm lång. Ca 2,5 månader blommar den nog innan sista blomman vissnat. Dessutom kan den blomma 3 ggr om året. mvh inger
Eva i Höga
12-03-2010, 11:11
Tack för svar igl! Jag ger inte upp, den ser ju helt frisk ut.  Jag är bara otålig men den som väntar på något gott väntar inte förgäves!
varghem
12-03-2010, 11:32
Läste nånstans att den ska vattnas först när löken känns lite mjuk... pejori... trång kruka kan ju ha en inverkan ja... min har en lite väl tilltagen kruka men bäbislök har den fått
CITAT (igl @ 12-03-2010, 10:57)  Kul Pejori med blomknoppen. Jag tror den största löken jag skickade var till dig. Eva i Höga, lugn det kommer knopp så småningom i din lök också. Min stora lök blommar nu, stängeln är nog 130 cm lång nu. Tänk på att stängeln inte kan stå fritt, då knäcks den när den blir lång. Jag brukar liksom hänga/trassla in min stängel i amplar i fönstret, så den har stöd. Den längsta stängeln jag haft var 168 cm lång. Ca 2,5 månader blommar den nog innan sista blomman vissnat. Dessutom kan den blomma 3 ggr om året. mvh inger Tack för infon, då ska den få stöd vart det lider. Min lök har varit stenhård hela tiden och ändå fått en skvätt, när den varit torr. Stått i rumsvärme hela tiden. Fortsättning följer.....
NiklasTyreso
26-06-2013, 18:34
Jag var bara tvungen att köpa en egen, så jag hittade en hos ett gammalt par på landet.
Skötseln? Tanten jag handla av sade ljust läge och att låta den torka mellan vattningarna.
Googlade och såg att de från början kommer från sydafrika, så ljust med uttorkning mellan vattning borde vara bra.
Redan på 1800-talet fanns läkelöken i Sverige och hade kommit till användning hos kloka gummor och gubbar (innan läkarvetenskapen hade slagit igenom).
Är det någon som har något mer att tillägga om skötseln eller historien om läkelök?
Hur använder man läkelöken naturmedicinskt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|