teo
Jag har en (ganska liten) bajonettlilja som när jag fick den bestod av typiska pinn-skott. De växer (om än ganska långsamt) men dessutom har det skjutit upp nya skott som inte alls är 'pinniga'. Varför det? Blir de 'korrekta' så småningom?

[attachment=44016:100_1295.jpg]

[attachment=44017:100_1297.jpg]

[attachment=44018:100_1295.jpg]
Powerowic
jag är ju inte alls någon expert men för mig ser det ut som att den börjar reversera, dvs att de opinniga skotten är någon slags originalform som den återgår till, dessa bör du ta bort men du kan ju sätta dem i egna krukor
evaisa
Teo!

Den har inte alls reverserat. Så här är det:

Din pinnlilja, som är en sansevieria cylindrica, är ingen egentlig planta utan man har stuckit ned många avklippta blad rätt ned i jorden. Dessa blad kan inte växa mer men de kan ge nytt liv genom rotskott.

Ibland får dessa rotskott bnågra platta blad innan de runda kommer.

Det bästa är att låta de små skotten sitta kvar ett tag tills de blir så kraftiga att de klarar sig på egen hand. Tar du bort skotten nu så kommer de att växa jättesakta - som bonsaier.

Har du redan tagit bort småskotten - så kan de ursprungliga pinnarna få nya skott.

Hälsningar Eva som har 60 olika sorters sansevieria

evaisa
Jag var ute på stan och såg massor med såna plantor som Teo köpt. Jag tycker det är på gränsen till bedrägeri att sälja avklippta blad som som om det vore en riktig planta. De som köper förväntar sig att dessa blad skall växa - vilket de inte kan göra. Man skall se dem som sticklingar, mammor till nya småplantor.

Det borde stå på krukan att det inte är någon riktig planta. Det är ju inget dåligt i att köpa "Sticklingar" när man vet om det. Då har man chansen att följa växten från start...... och så får man ju väldigt många nya plantor med tiden. En enda sån här liten pinne ger med tiden en jätteplanta med meterlånga blad, som spretar i solfjädersform.
pejori
CITAT (evaisa @ 07-11-2009, 12:34) *
Jag var ute på stan och såg massor med såna plantor som Teo köpt. Jag tycker det är på gränsen till bedrägeri att sälja avklippta blad som som om det vore en riktig planta. De som köper förväntar sig att dessa blad skall växa - vilket de inte kan göra. Man skall se dem som sticklingar, mammor till nya småplantor.

Det borde stå på krukan att det inte är någon riktig planta. Det är ju inget dåligt i att köpa "Sticklingar" när man vet om det. Då har man chansen att följa växten från start...... och så får man ju väldigt många nya plantor med tiden. En enda sån här liten pinne ger med tiden en jätteplanta med meterlånga blad, som spretar i solfjädersform.

Visst är det bedrägeri... ranting.gif
Så gör dom med hoya kerrii lagom till alla hjärtans dag...
Sätter ett blad utan stam och säljer som krukväxt.... nono.gif
mbn
CITAT (evaisa @ 07-11-2009, 12:34) *

Tack för den infon! blomma.gif Hade faktiskt börjat undra varför de aldrig växte...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon