blomkronan
04-11-2009, 22:43
Jag har en granne som har ett gammalt körsbärsträd planterat 1972. I sommar har trädet växt sig ut på gången så grenarna började skrapa i taket på bilarna som passerar (gångväg mellan radhus) I sommras var hon mycket orolig om hon skulle våga klippa i trädet... och idag när jag kom hem hade dom klippt massor

nattfrosten kom till oss för en månad sedan och trädet har släppt
alla blad!!!
Jag undrar nu kan det gå... eller finns det risk för att trädet dör???
och när är det "rätt" tid för att klippa körsbärsträd??
RibesRubusVitis
04-11-2009, 23:26
Jag tror att det går utmärkt. Om man alls måste klippa körsbärsträdet, är det väl närmast idealiskt just nu. Och dessutom vara tacksam för att man inte tvingas av grannarna framåt våren...
Jan af Lisö
05-11-2009, 08:25
Körsbärsträd gillar inte att bli klippta överhuvudtaget och svarar på omfattande klippningar med gummiflöde. Om man måste beskära stenfrukttträd så gör man det under perioden Juli - September.
Du skriver inte om trädet står i Skåne eller i norra Svealand, skulle gissa att ju längre söderut dessto bättre kommer tädet att klara av nedskärningen.
Så trädet dör inte, men kommer att drabbas av gummiflöde i oklar omfattning
blomkronan
05-11-2009, 08:42
Jag bor i stockholm...
Det var det jag var rädd för, att det var i JAS perjoden man ska klippa i körsbärsträd.
Jag är lite bekymrad... tycker synd om henne

Hon är ju så förtjust i sitt träd.
Men det är hon själv som har klippt...

så...
Trädet har ju gått i vila och tappat alla blad. Min tanke var att hon kanske hade tagit reda på när man ska klippa, om körsbär är som vindruva att man måste klippa under vilan ?????
Vad innebär gummiflöde??? hur och när ser man det?
Hej
Den som gör det eter BARKBORRAR följa skalbaggar :
Vad gör : gör hål i park , saven kommer ut och vända till gummi,
Vad händer till träd : de ska torka och ska komma mera håller lever i dom larver.
Om träd skada vad ska vi göra:
1 ta bort skadad delar och bränna dom.
2 försorg träd bra .
3 vatten ska inte beröring torso.
4 träd ska inte bli törstig ,
5 spreja träd på vatten som blandad med olja .
6 stänga hål .
7 finns kemi material som jag tycker inte att använda,
H:Bassam
Sussie F-Flower
05-11-2009, 23:12
CITAT (Bassam @ 05-11-2009, 17:06)

Hej
Den som gör det eter BARKBORRAR följa skalbaggar :
Vad gör : gör hål i park , saven kommer ut och vända till gummi,
Vad händer till träd : de ska torka och ska komma mera håller lever i dom larver.
Om träd skada vad ska vi göra:
1 ta bort skadad delar och bränna dom.
2 försorg träd bra .
3 vatten ska inte beröring torso.
4 träd ska inte bli törstig ,
5 spreja träd på vatten som blandad med olja .
6 stänga hål .
7 finns kemi material som jag tycker inte att använda,
H:Bassam
Hur menar du nu Bassam? Det är ingen som har skrivit om insekter/baggar överhuvudtaget...
Menar du att risken för att trädet ska BLI angripet av olika baggar blir större om man beskär trädet i november istället för JAS?
Davidia
06-11-2009, 10:41
Växtskydd var ett av mina sämsta ämnen, så jag ska vara skittråkig och citera Maj-Lis Pettersson, ut Växtskydd i trädgård, som kan sakerna betydligt bättre än de flesta:
Gummiflöde - icke parasitära skador
På stammar och grenar samt på den mognande frukten, tränger droppar eller klumpar av seg kåda ut. Många gånger är orsaken av ickeparasitär natur, som dåliga markförhållanden, starka klimatsvägningar eller alltför kraftig beskärning, dvs en form av stress hos trädet. Även insektsangrepp kan ge upphov till gummiflöde på frukterna. Stam- och bladbakterios är en bakteriesjukdom som kan ha samband med gummiflöde.
Åtgärder: motverka nämnda faktorer.
De flesta Prunus-träd är lättstressade, så det är därför man pratar om att beskära så lite som möjligt, och i så fall vid rätt tidpunkt. Jag får nog hålla med om att det finns stor risk för att trädet kan drabbas av gummiflöde efter detta hårda ingrepp. Åtgärder för att motverka gummiflöde finns inte direkt (bara om det orsakats av bakterier). Tråkigt, men sant.
Aqvakul
06-11-2009, 11:28
Huvudprincipen för beskärning av stenfruktträd är att beskära så lite som möjligt. Ev beskärning bör ske i JAS. Man bör inte ta för mycket åt gången och undvika snitt i kraftiga grenar. En kraftig beskärning i början av november är inte optimal, men troligen ingen katastrof. Hon bör gallra ut nya skott i omgångar de följande åren i JAS. min granne hade precis beskurit ett antal lönnar i våras, när jag dök upp. Beslöt att inte kommentera förödelsen.
Hej
Hela tiden försöka bjöda information som är lätt att läsa och förstår.
Hej Jag menar om de beskära dom under fel tid, det blir lätt att attackera från ohyra Bakteria och skalbagga och ska save går ut och gör gummi .
H: Bassam
blomkronan
06-11-2009, 19:46
Tack så mycket för era svar

nu vet jag mera... nu får vi ser i vår hur det har gått!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.