Christa
Detta är ju bara ett litet urval av tesorter men det säger ju en del om vad de kan innehålla. Har funderat en del på detta men först nu fått svart på vitt. Att de hittat det även i ett krav-te är naturligtvis inte bra men jag tycker inte att man enbart skall fokusera på det.

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=261503

Gifter i vår mat är ett angeläget ämne där vi som konsumenter borde ställa högre krav. Vi borde även ställa krav på hur prylar vi köper produceras eftersom utsläpp av giftiga ämnen är ett växande problem i många länder. Hur mycket av detta som hamnar i vår mat har vi ingen aning om men i Italien hittade de ju dioxiner i mjölkprodukter långt från utsläppskällorna som i det fallet var avfall som eldats utan rening.
Aqvakul
Antagligen lite chockartat för tedrickarna, som ofta anser att de valt ett nyttigare alternativ än kaffe.
Gossen Ruda
I det aktuella fallet var dock halterna små och vi tål en hel del så något problem att dricka teet är det inte. Egentligen borde det dock inte finnas alls.
Myosotis
ranting.gif

CITAT (Aqvakul @ 05-11-2009, 11:17) *
Antagligen lite chockartat för tedrickarna, som ofta anser att de valt ett nyttigare alternativ än kaffe.

Precis. Det ska ju t.o.m. ha en massa hälsofrämjande egenskaper så man har inte precis dåligt samvete när man dricker grönt te.
Solstorm
Jag dricker grönt te, det ska ju vara så himla nyttigt i måttliga mängder. Det är väl fastslaget att bland dem som dricker grönt te är det färre som får cancer. Stora mängder grönt te lär kunna ge leverskador.

Mann fann gifter men det var ju under gränsvärdet för det tillåtna. Lite svårt att veta hur man ska värdera det.
Myosotis
CITAT (Solstorm @ 05-11-2009, 12:08) *
...Det är väl fastslaget att bland dem som dricker grönt te är det färre som får cancer. Stora mängder grönt te lär kunna ge leverskador...

Leverskador, det hade jag inte hört. Tvärtom har jag hört att man ska dricka minst 5 koppar per dag för att få positiv effekt på hälsan. Den mängden kommer jag aldrig upp i eftersom jag dricker svart te också. Det kanske är de som vill bli rika på att sälja grönt te som säger att man måste dricka så mycket.
Solstorm
Det där om leverskador är hörsägen, jag har bara hört det en gång. Fast hon som sade det är mycket medicinskt kunnig.
Myosotis
Synd att man inte hör mer om det. Hur stora mängder skulle man behöva dricka för att få leverskador, sa hon det?
Piccante
Tyvärr framgår det inte av artikeln hur teet har kontaminerats av gifter. Det kan ju finnas flera orsaker; medvetet fusk (besprutning), vind driver in med gift från närliggande odling, brister i hanteringen, olika teer har blandats ihop när de packas. Antingen får man öka skyddsavståndet till andra teplantage när man odlar eller så får man ha bättre rutiner och provtagning när man hanterar te. M

Men om det finns rester nära gränsvärdet i ekologiska teer som ska vara giftfria hur mycket finns det då i te som är konventionellt odlat och får besprutas? Hur följer de reglerna?
Solstorm
CITAT (Myosotis @ 05-11-2009, 12:40) *
Hur stora mängder skulle man behöva dricka för att få leverskador, sa hon det?

Hur mycket sade hon inte. Bara att det är skadligt att dricka för mycket. Men teet används ju i stora mängder i Asien, där använder väl många det som måltidsdryck tror jag. Jag gissar att man ska dricka väldigt mycket för att få leverskador.

Levern kan ju faktiskt läka sig själv, fast jag vet inte om det gäller alla skador. (Fick lära mig att när katter får njursvikt så skadas levern också. Levern kan reparera sig men inte njurarna)
andersen
Grönt te kan ge leverskador.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 05-11-2009, 15:54) *

Frågan är HUR mycket te personerna i fråga sörplat i sig. Annars tycker jag det här var mysko:"I värsta fall kan leverskador vara livshotande. – Du kan få inre blödningar i magen eller hjärnan, säger Antti Oksanen."

När hamnade levern i hjärnan? biggrin.gif
Noak
Te lär,näst bomull, vara den mest besprutade grödan i världen...Men jag minns inte var jag hört/läst det och det är ju några år sedan, så förhållandena kan ju ha ändrats.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har försökt att dricka grön te, men ja gdick så stora problem med magen och tarmarna. Va<r det kanske giftet???? Hat slängd allt grönt te, neij en påse har jag kvar. Men den åker fort som f.. i soppåsen också
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-11-2009, 17:52) *
Jag har försökt att dricka grön te, men ja gdick så stora problem med magen och tarmarna. Va<r det kanske giftet???? Hat slängd allt grönt te, neij en påse har jag kvar. Men den åker fort som f.. i soppåsen också

Grejen är ju inte att det finns rester av bekämningsmedel just i grönt te utan att det finns i te över huvud taget. Jag har länge undrat över det och nu har vi fått svart på vitt.

Risken är att det fokuseras för mycket på att det fanns i ett ekologisk te. Det skall det naturligtvis inte göra men att det finns i te över huvud taget är illa.
KURT
Och när det nu visade sig att det var en anka att det Krav-märkta det skulle innehålla gift, så bör det ju också kompletteras med informationen att det inte innehöll några gifter

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3787981.svd
Myosotis
Jaså det hade jag missat. Men vad bra.
KRT
CITAT (KURT @ 12-11-2009, 10:55) *
Och när det nu visade sig att det var en anka att det Krav-märkta det skulle innehålla gift, så bör det ju också kompletteras med informationen att det inte innehöll några gifter

I sydsvenskana stod det att det hade blivit fel och att Kund Markattas te inte innehöll något gift....

En eloge dock till Kung Markatta för agerandet när de första resultaten kom, de tog det på allvar och det är ju toppen!
Aqvakul

Tyvärr är rättelsen inget som får tillnärmelsevis lika stor uppmärksamhet som det "sensationella avslöjandet"...
ängsvädd

Tack för info Kurt smile.gif

(Det har i tester visat sig att personer som äter mycket ekologiskt/KRAV-märkt har mycket mindre bekämpningsmedel i urinen.)
Pirum
CITAT (KRT @ 12-11-2009, 11:08) *
I sydsvenskana stod det att det hade blivit fel och att Kund Markattas te inte innehöll något gift....

En eloge dock till Kung Markatta för agerandet när de första resultaten kom, de tog det på allvar och det är ju toppen!

Ja, vad gör de andra producenterna egentligen? Vad gäller de övriga 7 teerna i testet - teer som faktiskt hade halter av gift i sig - så har ju inga affärer (vad jag vet) plockat bort dem från hyllorna. De innehåller nämligen bara lite gift, inte mycket. Eller är det någon som märkt att ICA plockat bort sitt giftte exempelvis?

Skönt att de två vettigt odlade teerna visade sig vara giftfria, däremot är det ju såklart trist att de giftodlade innehåller gift även i den skördade produkten. Ofta sägs det ju att slutprodukten även vid giftodling är ren, men så verkar ju inte vara fallet.
Christa
CITAT (Pirum @ 15-11-2009, 03:08) *
Ja, vad gör de andra producenterna egentligen? Vad gäller de övriga 7 teerna i testet - teer som faktiskt hade halter av gift i sig - så har ju inga affärer (vad jag vet) plockat bort dem från hyllorna. De innehåller nämligen bara lite gift, inte mycket. Eller är det någon som märkt att ICA plockat bort sitt giftte exempelvis?

Skönt att de två vettigt odlade teerna visade sig vara giftfria, däremot är det ju såklart trist att de giftodlade innehåller gift även i den skördade produkten. Ofta sägs det ju att slutprodukten även vid giftodling är ren, men så verkar ju inte vara fallet.

Konventionellt odlade grödor innehåller ofta rester av bekämpningsmedel. Dessutom är det så att Livsmedelsverket har alldeles för små resurser för tester så det är mycket som inte testas alls. Allt större ansvar läggs på de som säljer varorna och de har ofta dåliga kunskaper.

Här kan man se vilka som ertappats med för höga halter.

http://www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelskont.../Svarta-listan/

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon