Full version: Fågelfrö och priser
LasseB
Var och tittade på frön igår men jag blev så sur
Solrosfrön 10 kg 179kr = 17,90/kg
hampfrön 4kg 79kr = 19,75/kg
båda på Bauhaus

Nu undrar jag om ni alla hittat några bra priser på frön, vill ju liksom kunna köpa så mycket från som möjligt för min "budget"
Chamomille
Ö&B är billiga, men vet inte vilken kvalite fröerna har. http://www.öob.se/annonsbladet/nyttannonsb...ob/pdf/6.8.html
Meriona
4 talgbollar för 5 kr på ÖB, pippisarna älskar dem! smile.gif
KRT
Såg säckar med solrosfrö på Plantagen igår - 25 kg för 200 kr (tror jag det var, möjligen 250).....
pejori
Har vid något tillfälle köpt framför allt nötter och talgbollar till "lågpris" men märka ta pippi ratar dom.
Nu bor jag så att utbudet är stort och dom kan vraka och välja.

Jag misstänker att det ibland är fjolårets frön som säljs billigt.

Så jag fortsätter med "svindyra" påsar på ica eller från zooaffärer.
Chamomille
men märka ta pippi ratar dom

confused.gif
Vad det så djävligt? Lämna tillbaka!
Motti
Som sakt ÖB har 15 kilos säckar för 150 kr.
lovwal
för någon vecka sedan köpte vi 10 kilo solrosfrö för 99 kronor på citygross.
mojan
Stämmer det att svarta solrosfrön är mer energirika?
I så fall kanske ett ev högre pris kan ge "mer/bättre" mat för pengarna?
mojan
Jag puttar upp denna fråga.
Ingen som vet?
Olle A
Ja, enligt boken "Mata fåglar" av Niklas Aronsson (som varmt rekommenderas) är svarta solrosfrön mer energirika.

Olle
mojan
OK, då kanske jag ska satsa på dem men de är inte lika vanliga i affärerna som de "randiga".
Tack för svar.
Olle A
Enligt samma bok står de svarta solrosfröna för 90% av världsproduktionen och är även billigare än de randiga. Ändå har det funnits en motvilja mot dem i Sverige, eftersom man har menat att fåglarna inte skulle äta dem eller ha svårare att öppna dem. Inga bevis finns för att det skulle vara så och i USA dominerar de svarta solrosfröna stort på fågelborden. Själv matar jag med en blandning av båda typerna och har inte märkt att det ena skulle vara mer populärt än det andra.

Olle
Meriona
Nämner han nåt om vita solrosfrön i boken Olle, de är ju väldigt vanliga vi försäljning för tamfåglar och smådjur?
mojan
Tack igen för bra information.
Olle A
Vita solrosfrön hittar jag inget om. Men om ett par veckor träffar jag författaren, så om jag kommer ihåg det kan jag ju fråga.

Olle
Meriona
CITAT (Olle A @ 12-11-2009, 22:52) *
Vita solrosfrön hittar jag inget om. Men om ett par veckor träffar jag författaren, så om jag kommer ihåg det kan jag ju fråga.

Olle

Hemskt gärna, för jag behöver göda mina husdjur och vill ha de fetaste möjliga. (Hade inte mycket med fåglar att göra, men det kan ju vara intressant även ur fågelmat-synpunkt.) thanks.gif
KURT
Det är de svarta som har högst fettinnehåll, de är också mindre än de andra sorterna. Alla de större sorterna odlas bara för konsumtion av människor.
Meriona
Nä det är de vita som säljs mest (nästan uteslutande numera) till husdjur, så det stämmer inte riktigt.
Fågelvägen
Vadå vita? Är skalen inte randiga/strimmiga? Eller menar ni skalade solrosfrön?
Meriona
Nä skalen är helt vita, lite större än de strimmiga. Det är det vanligaste till husdjur....
Olle A
CITAT (Meriona @ 13-11-2009, 16:08) *
Hemskt gärna, för jag behöver göda mina husdjur och vill ha de fetaste möjliga. (Hade inte mycket med fåglar att göra, men det kan ju vara intressant även ur fågelmat-synpunkt.) thanks.gif

Svaret blev att de vita solrosfröna är de allra fetaste. Till papegojor är de alltför feta, de bör hellre få strimmiga frön. Till vilda fåglar är det däremot inga problem. Tvärtom, ju fetare desto bättre!

Olle
Motti
Jag köppte en 15 kilosäck på ÖB för 160 kr!tycker det var bra kvalitet på dom och hyffsat stora,de jag köppte var de traditionela svartvitrandiga men de är populära !jag har massor av fåglar här varje dag.Problemet är talgbollarna !köppte en behållare med tak till dom men jag hinner inte hänga ut dom förän kråkorna snor dom ,har surrat taket på behållaren med ståltråd men de nyper av den och käkar upp talgbollarna på nolltid thumbdown.gif
Monarda
Vår hädanflugna goja Holger vägrade att äta andra solrosfrön än dom vita.
En gång provade vi med strimmiga men då trodde vi han skulle svälta ihjäl, han rörde dom inte.

[attachment=44898:P1010524.jpg]

Man undrar ju lite över kvalitén på frön. Jag tycker inte ÖB:s frön verkar vara lika populära som dom jag köper från annat ställe, men till högre pris. Man kan ju fundera på varför? Kvalité hänger ju ofta ihop med priset.
Dom kommer ju från alla håll och kanter också men det framgår inte alltid varifrån. Och så tänker jag på det där med besprutning. Undrar om det gjorts några analyser på detta?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon