Full version: Julros
renate
ohmy.gif Min frösådda Helleborus har fått sin första blomma i november när allt är grått och lite trist.Bifoga bild. rolleyes.gif
Renate
Hannele
Grattis!
Kajsa
Var det svårt? Tog det två år till blommor? rolleyes.gif
yla
vill ha wub.gif
renate
smile.gif Svår var det inte den frösådde sig själv,jag flyttade bara plantan två gånger,jag tror det tog tre år till blomningen,är inte riktig säker,men nu blomma den i alla fall. rolleyes.gif
Ti bee
Grattis! smile.gif
Väntar på att min ska blomma för första gången, har bara en ännu och den är köpt. Men när den sätter frö ska jag hålla ögonen öppna efter småplantor eller så norpar jag fröna och sätter i kruka utomhus själv.
Söt var den! smile.gif
kerstin z5-6
Gratttis -jaag väntar på en röd -hoppas den blommar i april -när den tinat fram smile.gif smile.gif smile.gif
Ewa L
Ojdå, kanske bäst jag går ut och kollar om mina blommar också. Har 5 st, dock ingen röd, det vill jag ha till framsidans plantering. De andra är på baksidan/sidan av huset och därifrån har jag tagit vintersemester tongue.gif
Berith
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-11-2003, 20:59)
---jaag väntar på en röd -hoppas den blommar i april -när den tinat fram  :)  :)  :)

Jag väntade också på en röd! wink.gif Köpte den för några år sedan som "röd julros" men när den förra våren blommade för första ggn var den svagt vinröd/grå utanpå och grön inuti. Visst, det var ju roligt att den äntligen blommade efter några års väntan men jag ville ju att den skulle vara rööööd! sad.gif

Den har precis börjat titta fram nu, och några småplantor har jag inte sett till. Var förresten tvungen att plantera om den nu i höst, hoppas att jag inte behöver vänta några år till på att den ska blomma igen.... unsure.gif
Mariann
Har ingen Helleborus, men snart så. De hade rätt läckra frö på Plant of D.... kanske ska testa det.
Ewa L
Är det någon som har just en röd — gärna vinröd — som kommer ihåg det vetenskapliga namnet? Lite retligt att gå och vänta i flera år och sedan är det fel färg. Tänker oförhappandes på Rakel och Lea. tongue.gif
Kajsa
Som Mariann skrev "Plants of Distinction" katalogen har bra mycket
julrosfröer, dessa olika röda.
Helleborus Red Shades , H. Plum Shades Mixed, plommonröda
och en röd/svart sort Helleborus purpurescens.
Ewa L
Dum fråga: Finns de på nätet? huh.gif Sökte på det namnet, men ingenting. Har ni en länk eller nå't? unsure.gif
Åsa K, zon 1
Stopp och belägg sad.gif

Helleborus är "färskgroende", så köpa frön på nätet är inte så lyckat. Jag har köpt plantor från en plantskola ovanför Uddevalla, ägaren heter Gunn-Britt........sedan har jag glömt/tappat bort länken.
Men "våran" Sylvia har skrivit om Helleborus

Det är en ros utsprungen...
Kajsa
Helt färska frön för att gro? Kan man då köpa ifrån fröfirmor, Plants of D..
har dubbla prickiga sorter som jag har lite lust att prova men 65 kr/ 5 fröer
"fröet är förbehandlat för att gro" står det. Törs man prova?
Åsa K, zon 1
Har hittat plantskolan jag skrev om.
Blomstergården

Jag köpte Helleborus därifrån för något år sedan och plantorna var mycket väl packade och i utmärkt kondition. Alla priser och övrig info. finns angivet.
Berith
Hittade två där som skulle passa mej precis rolleyes.gif Red Lady och Blue Lady.

Vilka köpte du? Och blev de som du hade tänkt dej?
Åsa K, zon 1
De har inte blommat ännu!
Plantorna är inte så stora när man köper dem och, ja jag köpte Red + Blue.
Skulle köpa även den rosaprickiga, men de var inte "klara" för försäljning då.
Får bli nästa gång rolleyes.gif
renate
Jag tror det är säkrast att satsa på plantor,jag köper inte frö,så bara av mina egna plantor då är fröet pinfärsk tongue.gif Eller så låter naturen går sin gång och de får så sig själv. smile.gif smile.gif rolleyes.gif
Berith
Joo, ska också satsa på plantor. Har inte bestämt än om jag ska välja Red eller Blue... Blir väl antagligen båda! smile.gif
renate
smile.gif Nu var jag inne på Blomstergården,jag ville ha alla Helleborus de hade,nä inte den gula,kikade kort på rosorna med men fick ta mig därifrån iller kvickt annars hade muspekaren tryckt på 'lägg till'jag har avslutat trädgårdsarbete för i år,men julrosorna är jag sugen på,nä det är för sent att plantera nu punkt slut!!!
Renate blink.gif blink.gif
Kajsa
Och vad bra att man kan köpa småplantor av julrosorna
"blue lady" och "white spotted" väckte habegäret.
Det där med frön verkar väl svårt. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Den enda fröfirma jag testat som haft levande Helleborusfrö var Jelitto-
Red lady spotted -heter min -och red lady ...
Så för sjutton det är roligare .... ohmy.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
P o D tycker jag har för dålig grobarhet och dyyyra frön ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon