HelenaLJ
Hej

Jag funderar på att plantera rosen Maurice Utrillio från Delbard. Är det någon här som vet om den är sjukdomsfri, och något att satsa på? Hur stor/hög har den blivit hos er, blommar den uner hela sommaren? Är den klar i sina färger?
Kajsa
Rosen är väl inte så vanlig, annars har Rosenposten fått in många av Delbardrosorna sista åren. Jag har bara haft Claude Monet och den hade jag i många år, så grävde jag ner den skyddat i rabatten och förra vintern strök den med. Har många bilder av den i mitt Tehybrid/album, läckert strimmig. Bor man i mellan Sverige ska man ha dom i kruka inte i rabatterna, det var en ros jag kommer att köpa igen, den var så vacker.
Jag letade bilder på din ros på nätet och hittade lite av varje, men här en länk
Delbard rosor
HelenaLJ
Jag hade beställt Claude Monet från Fredriksdal, men fick besked om att de inte får in några sådana i år pga leveransproblem. Fredriksdal föreslog då den andra rosen i stället, men jag vet inte om jag tycker att blomman verkar lika fin som på Claude Monet. Och det verkar svårt att hitta någon som säljer Delbardrosor. Jag ska kolla Rosenposten.
Kajsa
Tittade just och Rosenposten säljer Maurice Utrillio, titta under Buskrosor ! Det står zon 2 på alla Delbardrosorna, så jag får skylla mig själv att jag grävde ner min Claude Monet i rabatten.

Hittade dessa Delbard/Rosenposten
Henri Matisse, Camille Pissaro, Paul Cézanne, Alfred Sisley, Edgar Degas, Grimaldi, Rose des Cisterciens ( den vill jag ha )
Rose des Vents 4 och Maurice Utrillio.
HelenaLJ
Jag var inne på Rosenposten, men tyckte att det var svårt att hitta fakta om rosorna där. Jag tittade under buskrosor och klickade på olika rosnamn, men får bara upp bilder utan någon text eller pris. Fungerar sidan så eller är det jag som inte förstår mig på den?

Tråkigt att din ros frös ihjäl. Jag bor i södra Skåne, så jag tror att rosorna ska klara sig hos mig.

Undrar också om du eller någon annan vet var man kan hitta Delbardrosor. Jag är i första hand ute efter rosen Claude Monet.
Christina i Taxinge~
Om du klickar på rosnamnet hos Rosenposten, så kommer denna info upp under bilden:

"Maurice Utrillo" ®

Plantegruppe: Buskroser Forædler: Delbard
Årgang: Synonym: Delstavo
Duft: medium Farve: Flerfarvet
Lyskrav: mindst 6 timer sol om dagen Hårdførhed: bør dækkes
Pris: 120 Kr. Fyldt: 20-40 kronblade
Højde: 50-90 cm Sæson: remonterende
Planter pr m2: 3
Anvendelse: solitær, bed, 3 til 5 i gruppe,
Generelt:
En forførende rose, rød med gule striber og hvide stænk og prikker. Den er rigtblomstrende og har høj sygdomsresistens. Duften er mosagtig.

Udskriv | Vis til en ven

Jag vet inte vart du kan köpa 'Claude Monet' nånstans i Skåne, men den är ju inte så ovanlig så den borde du kunna träffa på på flera ställen till våren. Eller be din närmaste plantskola att ta hem den.

HelenaLJ
Tack för hjälpen. Ska höra med Fredriksdal och Ystad plantskola om de kan ta hem Claude Monet.
Kajsa
Rosenposten har en textruta med information över alla sina rosor.
Du kan också leta på
www.helpmefind.com/Roses
där finns bilder och text om det mesta i rosväg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon