tulle
För en del år sedan satte jag en kärna av ett franskt Gala äpple. Den grodde och blev till ett träd som i år för första gången fått frukter. Så här blev de: Lite vildäpplesmak, men också lite sötma och smak av Gala.
Frukterna är i storlek med en 1-krona.
KURT
Hur länge tog det innan det började ge frukt? Hur stort är det nu? har du tänkt ympa in andra sorter nu?
blomkronan
Ja... vi vill veta mera smile.gif Har du kort på trädet vore kul och se hur stort det blivigt tummenupp.gif Vilket år satte du fröet?
tulle
Svar på frågor:
Jag minst inte exakt när jag planterade kärnan (inomhus nerstoppad i en blomkruka), men ca 10 år sedan och det är första året i år med frukt.
Trädet är nu ca 2 m, jag har inget foto av det just nu, men skall fixa ett i nästa vecka.
Nej, jag skall inte ympa på andra sorter, däremot har jag satt på en del mistlar som trädet istället skall få vara värd för.
tulle
Här kommer bilder av trädet som noga räknat är 2,60 m + bilder av mistlarna.
KURT
Har du bara kletat dit mistelbären, eller också skadat barken något först? Det talas om att man behöver skydda ditkletade mistelfrön från fåglar, så att inte de äter upp dem.
Myosotis
Vad häftigt både med äppleträdet och misteln!! Skulle också vilja veta hur du gjorde med mistelfröna, blev sugen på att testa! Normalt hamnar de ju på trädet i en fågelskit med medföljande näring.
tulle
Man sätter bara fröerna direkt, utan att skada barken först. Det är mest en myt att fröet skall gå vägen genom en fågelmage. Det är snarare så att om en fågel äter ett bär så stryker den näbben mot en gren för att bli av med det sega slemmet runt fröet och därmed fäster fröet på trädet. Jag har satt hundratals mistelfrö och aldrig haft problem med fåglar som äter fröerna.
Här en bild av min egen "mistelmoder", bilden är tagen 2007 så den är ännu större nu.
Myosotis
CITAT (tulle @ 10-11-2009, 10:39) *
...Det är mest en myt att fröet skall gå vägen genom en fågelmage. Det är snarare så att om en fågel äter ett bär så stryker den näbben mot en gren för att bli av med det sega slemmet runt fröet och därmed fäster fröet på trädet...

Inte skall för att kunna gro, men jag trodde att fröet fick lite näring i alla fall. Fast näringen kanske har regnat bort innan mistelplantan kan ta upp den i vilket fall. Låter mycket logiskt med spridningen genom att torka av näbben, men då sprids fröna sällan långt därifrån.
BigDaddy
Har googlat lite om mistel. Förstår inte riktigt vad det innebär. Vill du förklara för mig?
Vilken funktion det har för dig. Är inte så duktig på det här men imponerad av ditt träd! smile.gif
KURT
Eftersom misteln är en parasit, så måste man odla den på ett annat träd. Man "sår" dem genom att kleta dit mistelbären på undersidan av en gren (mistelbär är mycket klibbiga).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mistel
BigDaddy
CITAT (KURT @ 11-11-2009, 18:02) *
Eftersom misteln är en parasit, så måste man odla den på ett annat träd. Man "sår" dem genom att kleta dit mistelbären på undersidan av en gren (mistelbär är mycket klibbiga).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mistel

Jo jag tror jag förstod det. Men till vilket syfte mest undrar jag. smile.gif
tulle
Till prydnad. Liksom andra växter så odlar man dem väl för att man tycker att de är vackra. Misteln är ju som vackrast på vintern när inget annat grönskar, när träden inte har några löv framträder den i all sin prakt.
BigDaddy
CITAT (tulle @ 11-11-2009, 20:09) *
Till prydnad. Liksom andra växter så odlar man dem väl för att man tycker att de är vackra. Misteln är ju som vackrast på vintern när inget annat grönskar, när träden inte har några löv framträder den i all sin prakt.

Jaja. Då förstår jag.
Kunde jag ju listat ut såklart. smile.gif
Vad kul!
Tack för förklaringen. Riktigt coolt du odlat trät själv. wink.gif
Myosotis
CITAT (KURT @ 11-11-2009, 18:02) *
...Man "sår" dem genom att kleta dit mistelbären på undersidan av en gren...

Varför på undersidan?
KURT
CITAT (Myosotis @ 11-11-2009, 23:37) *
Varför på undersidan?

Bara för att de förhoppningsvis är mera skyddade där, både från väder och djur.

Här finns lite fler såtips om mistel:

http://www.bbc.co.uk/gardening/plants/plan...mistletoe.shtml
http://www.mistletoe.org.uk/home/mtoebuyngrow5.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon