Har funderat och det skulle underlätta ganska mycket när man planerar sin trädgård, om man kunde rita in grunden till trädgården (storlek, var huset är, uppfart, träd och växter som absolut ska stå kvar osv) i ett program och sedan manipulera denna grund. I stället för att rita om allt förhand eller visualisera allt i huvudet, är det inte enklare att kunan rita in ett staket i grundritningen och sedan så hur högt det ska vara för att det ska bli snyggast? Eller hur ett körsbärsträd skulle se ut mitt på gräsmattan, hur en pergola skulle se ut i en rabatt osv.....
Någon som gör på detta sätt och kan rekommendera något program som fungerar.
Antar att proffs använder mjukvara i arbetet, men det är väl speciella CAD-program då? Som är svindyra i inköp.....
Kan och vet du allt Kurt
Jag är imponerad
fast jag skissar/ritar för hand har nog med åldern att göra
Det är praktiskt på många sätt att rita för hand - men om man vill testa olika idéer och kanske se hur höga/breda/djupa saker är i 3D, blir det genast mycket svårare.....
Tack för tipsen KURT!
Sälkatten
09-11-2009, 09:31
Åh, vilken bra idé! Jag skulle verkligen behöva något liknande. Har en trädgård med många vinklar och det vore ju suveränt att kunna "surfa runt" i trädgården och se det i 3D!!! Vet du om det finns flera olika sorters CAD-program? Min sambo är murare och har funderat på ett och det går ju alltid att snylta lite om det fungerar även i en trädgård...
/Carina
Om man ritar hus i SketchUp, så kan man starta från en enkel ritning som man importerar:
http://www.youtube.com/watch?v=nQsjwDFaBJo