Christa
Sedan 3 år bor jag i ett hus med oljefyllda elelement. En del av dem är dubbla och nu undrar jag hur i hela friden man kan rengöra dem emellan?

De går att vika ut från väggen så man kan komma åt bakom men det smala utrymmet i mitten kommer jag inte åt.

Finns det specialgrejer att köpa eller har ni några tips?

Det lägger sig damm på falsen längst ner och och det luktar förfärligt när de inte varit igång på länge. Nu har mitt element i sovrummet inte varit på sedan i mars eller april och det är dags (13 grader de senaste nätterna burr.)
KRT
Hur smalt är utrymmet? Där vi bodde innan använde jag en dammvippa (en sådan med plastcenter och färgglad borst som blev statisk när man använde den) - och den kom åt även mellan elementen. Annars finns det ju ibland ett tillbehör till damsugaren (ett slags tillplattat rör) som kan fungera...
pejori
Jag använder en lång tunn blompinne, som jag kör trasan igenom och sedan drar trasan fram och tillbaka tummenupp.gif
Fungerar bra här, med långa element som man inte kommer åt bakom på. tummenupp.gif
skånepåg
Ja en dammvippa biggrin.gif Har en i regnbågens färger som får ta sej en tur ibland biggrin.gif
pejori
CITAT (skånepåg @ 06-11-2009, 14:29) *
Ja en dammvippa biggrin.gif Har en i regnbågens färger som får ta sej en tur ibland biggrin.gif

Dom dj*****na viker ju sig, sedan är det omöjligt att räta ut dom igen... giggle.gif
skånepåg
CITAT (pejori @ 06-11-2009, 14:30) *
Dom dj*****na viker ju sig, sedan är det omöjligt att räta ut dom igen... giggle.gif

Hehe ja, jag har böjt min men det är ju mest för att komma åt bakom elementet ^^
KRT
CITAT (pejori @ 06-11-2009, 14:30) *

Inga problem, min är böjbar (antar att det är metalltråd i mitten) det är jöttebra för man kan böja den både framåt och bakåt så man kommer åt överallt smile.gif
pejori
CITAT (KRT @ 06-11-2009, 14:34) *
Inga problem, min är böjbar (antar att det är metalltråd i mitten) det är jöttebra för man kan böja den både framåt och bakåt så man kommer åt överallt smile.gif

Min har fått en "knick" på mitten som är omöjlig att få bort.
Kommer ju bara halva vägen ju... -cry-.gif -cry-.gif giggle.gif

CITAT (skånepåg @ 06-11-2009, 14:34) *
Hehe ja, jag har böjt min men det är ju mest för att komma åt bakom elementet ^^

Ja...Bakom är ett elände, så jag kör pinne med lakan på...
Ett par drag, så dansar råttorna balett här... rotfl.gif
MariaS
CITAT (Christa @ 06-11-2009, 14:14) *
Sedan 3 år bor jag i ett hus med oljefyllda elelement. En del av dem är dubbla och nu undrar jag hur i hela friden man kan rengöra dem emellan?

De går att vika ut från väggen så man kan komma åt bakom men det smala utrymmet i mitten kommer jag inte åt.

Finns det specialgrejer att köpa eller har ni några tips?

Det lägger sig damm på falsen längst ner och och det luktar förfärligt när de inte varit igång på länge. Nu har mitt element i sovrummet inte varit på sedan i mars eller april och det är dags (13 grader de senaste nätterna burr.)

Jag använder en smal flaskborste, då kommer man åt de smalaste vecken t.o.m.
Christa
CITAT (KRT @ 06-11-2009, 14:23) *
Hur smalt är utrymmet? Där vi bodde innan använde jag en dammvippa (en sådan med plastcenter och färgglad borst som blev statisk när man använde den) - och den kom åt även mellan elementen. Annars finns det ju ibland ett tillbehör till damsugaren (ett slags tillplattat rör) som kan fungera...

Mellanrummet är 14 mm. Jag hittade nu en gammal dammvippa av den typen och jag tror att jag nådde ända ner. Skall kolla sedan när jag har ätit. Fick dock dra bort en plaststopp som var för tjock. Dammvippan blir nog dock aldrig sig lik igen...

Det rackarns elementet är ju flera meter långt också så man kan bara komma åt uppifrån. Får då gå in bakom fönsterbänken.

Dom som konstruerade de här elementen tänkte nog inte på städningen...

Tack för alla tips! Kanske jag provar trasmetoden också ifall dammet sitter fast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon