CITAT (KRT @ 06-11-2009, 15:21)

Inressant, för där den stod innan var det verkligen inte väldränerat

Hård kompakt lerjord, inte heller speciellt skyddat, men ganska torrt. Där den står nu ör det bättre jord och precis bredvid stenläggning så det borde vara bättre läge nu än innan....
Den har överlevt 3 el 4 vintrar så då borde den väl klara en till. Ganska fin buske nu faktiskt, och smakar underbart gott i en helstekt kyckling

väldränerat och skyddat läge trivs den bra extra bra i och är att föredra i vårt klimat vart man än odlar den även i kruka. det ökar överlvenden under kalla vinter. sedan är det olika härdighet på olika plantor, väldärnerat och skyddat ökar mycket i överlevnad. om man nu skulle råka köpa sig ett klent ex och det blir en kall vinter.
jag själv har odlat rosmarin på friland sedan hmm 2004 tror jag det var. en del har dött och en del trivs bra i nord/östra skåne zon 1-2, jorden i trädgården är både lätt lera och sandjord och morän. så dom måste inte tvunget växa väldränerat och det finns många som odlar rosmarin på friland exempel i skåne. förra året när jag jobbade på en plantskola i kullavik så var där minst 2kunder som odlade rosmarin på friland i lerjord utan skydd på vintern varav en var rätt så stor.
om du tror den fått ett bättre läge nu så ska det nog inte vara några problem alls att överleva nästa vinter.
CITAT (c.fred @ 06-11-2009, 15:14)

Det är dagsljus, inga extra lampor. Det ringer en klocka ang. det där med luftfuktigheten. Ska prova med en sprayflaska vatten och ge en plantan en dusch då och då.
extra ljus är också viktigt om den ska klara sig inne i lite varmare miljö.