c.fred
Satte för några veckor sedan in min stora fina rosmarin. Den står nu i trapphuset där det är 10-15 grader och ljust. Nu har topparna börjat torka!! Är det normalt? Hur mycket ska man vattna? Hur gör jag bäst för att få plantan att överleva vintern? Alla tips är välkomna.
Alexander-VG-zon3
är det ljust eller är det ljust med extra ljus ? är det så ''varmt'' som över +10c och +15c så är det bra om den får extraljus. får den för varmt och för torr luft och för lite ljus så tappar den bladen och blir brun.

du vattnar så att den hålls fuktig men låt den torka upp några dagar och sedan vattnar du igen.
KRT
Ska man ta IN rosmarin????
Min planta har alltid stått ute, och den lever fortfarande, men stod iofs under ett ganska stort träd som fällde en massa löv - så den brukade vara ganska väl täckt tidigare.... Borde jag kanske täcka med något i år?
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 06-11-2009, 14:50) *
Ska man ta IN rosmarin????
Min planta har alltid stått ute, och den lever fortfarande, men stod iofs under ett ganska stort träd som fällde en massa löv - så den brukade vara ganska väl täckt tidigare.... Borde jag kanske täcka med något i år?

så här skrev jag i en annan tråd

''i milda områden av sverige ( typ zon 0-1(2)) går det ha rosmarin på friland i ett varmt och skyddat läge i väldräneradjord. oftast klarar den vintern där utan skydd och kan bli en fin buske och blomma och ge skörd.

bor man i kallare områden eller bor norrut från zon 2 till zon 3 så kan man klarar sin rosmarin

bor man kallare än zon 2-3 så bör man ta in sin rosmarin planta och förvara inne frostfritt och ljust. i zon 4 (även med skydd) kan den ha svårt att klarar sig på friland åretrunt. plantera ut den i marken till sommaren (eller under den frostfria perioden) funkar i hela sverige. likaså att odla den i kruka funkar i hela sverige såklart.''
planta på friland i ett skyddat och varmt läge och väldräneradjord och om man ger den vinterskydd (säckväv räcker inte) utan flera lager med någon tjockare väv exempel grön vinterväv. till vår/vintern är det bra att skydda den mot solen.

typ sammanfattat;

zon 0-1 klarar den sig oftast, och även milda zon 2 områden i ett skyddat läge.

zon 2-3 i skyddat läge med vinterskydd när det behövs. i kallare zoner blir det svårare och behövs mer skydd och då är det ev bättre att odla den i kruka som tas in.
c.fred
Det är dagsljus, inga extra lampor. Det ringer en klocka ang. det där med luftfuktigheten. Ska prova med en sprayflaska vatten och ge en plantan en dusch då och då.

KRT
CITAT (flaxss @ 06-11-2009, 15:08) *
[i]''i milda områden av sverige ( typ zon 0-1(2)) går det ha rosmarin på friland i ett varmt och skyddat läge i väldräneradjord. oftast klarar den vintern där utan skydd och kan bli en fin buske och blomma och ge skörd.

Inressant, för där den stod innan var det verkligen inte väldränerat smile.gif Hård kompakt lerjord, inte heller speciellt skyddat, men ganska torrt. Där den står nu ör det bättre jord och precis bredvid stenläggning så det borde vara bättre läge nu än innan....
Den har överlevt 3 el 4 vintrar så då borde den väl klara en till. Ganska fin buske nu faktiskt, och smakar underbart gott i en helstekt kyckling flirting.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 06-11-2009, 15:21) *
Inressant, för där den stod innan var det verkligen inte väldränerat smile.gif Hård kompakt lerjord, inte heller speciellt skyddat, men ganska torrt. Där den står nu ör det bättre jord och precis bredvid stenläggning så det borde vara bättre läge nu än innan....
Den har överlevt 3 el 4 vintrar så då borde den väl klara en till. Ganska fin buske nu faktiskt, och smakar underbart gott i en helstekt kyckling flirting.gif

väldränerat och skyddat läge trivs den bra extra bra i och är att föredra i vårt klimat vart man än odlar den även i kruka. det ökar överlvenden under kalla vinter. sedan är det olika härdighet på olika plantor, väldärnerat och skyddat ökar mycket i överlevnad. om man nu skulle råka köpa sig ett klent ex och det blir en kall vinter.

jag själv har odlat rosmarin på friland sedan hmm 2004 tror jag det var. en del har dött och en del trivs bra i nord/östra skåne zon 1-2, jorden i trädgården är både lätt lera och sandjord och morän. så dom måste inte tvunget växa väldränerat och det finns många som odlar rosmarin på friland exempel i skåne. förra året när jag jobbade på en plantskola i kullavik så var där minst 2kunder som odlade rosmarin på friland i lerjord utan skydd på vintern varav en var rätt så stor.

om du tror den fått ett bättre läge nu så ska det nog inte vara några problem alls att överleva nästa vinter.

CITAT (c.fred @ 06-11-2009, 15:14) *
Det är dagsljus, inga extra lampor. Det ringer en klocka ang. det där med luftfuktigheten. Ska prova med en sprayflaska vatten och ge en plantan en dusch då och då.

extra ljus är också viktigt om den ska klara sig inne i lite varmare miljö.
Bassam
Hej
Du kan sätta en cup som fyllde med vatten bredvid växter istället för att duscha om du sätter dom inne under vinter tid .
H: Bassam
Davidia
Det Bassam skriver är lite intressant. Jag kommer ihåg att min mormor brukade sätta skålar med vatten i fönstren, brevid vissa krukväxter, för att luftfuktigheten skulle bli bätttre.

Skillnad i luftfuktighet är annars ett ständigt återkommande problem med växter som tas in under vintern. Jag har ingen källare, så det blir snällt till att vattna ofta och spraya lite då och då. Men jag kanske borde testa med en skål vatten brevid bananplantan.
Alexander-VG-zon3
en skål med vatten hjälper inte så mycket för luften, dock för att få så mycket avdusanting som möjligt är det bra om man bryter vatten ytan med exempel stenar eller grus eller nåt annat.
Bassam
Hej
Jag har provat och den funkar mycket bra .
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon