Full version: Vildvin
luca
Hej på er där ute i höstrusket,

Har några vildvin som klätrar på mitt staket.
När jag flyttade in där jag och min familj bor nu så var de inte så stora, men nu har de klätrat över staketet och hänger på andra sidan.
Min fråga är om man beskrä vildvin, isåfall när och hur mycket.

Tack för svar
Raluca
MariaS
Bästa tiden är strax före lövsprickningen i mars april.
Rafael
... och när vi nu är inne på det, hur bär man sig åt för att föröka dem?

Nån gång för länge sen gjorde jag "påskris" av vildvinskvistar. De slog rötter, blev planterade i en kruka och växte, men sedan verkade de inte trivas så bra. Var det nåt grundläggande fel som jag gjort? Ska man göra på nåt helt annat sätt? confused.gif
Ezereht
dom vill nog växa ute helst... så om du planterat din kruka ute i trädgården hade det nog gått bra.
Alexander-VG-zon3
man brukar inte beskära vildvin så mycket, dock så är dom rätt så tåliga och tål både vår ooch höst beskärning. i min beskärningsbok står det att man klipper när det behövs. har själv klippt både på sommaren och hösten.

tar man sticklingar så brukar det ta nåt år innan dom kommer igång att växa ordenligt ca 3-6år. därefter när dom etablerat sig noga så tar dom fart.
Bassam
Hej
Det är bra om man beskära den under Vårvinter ( Mars ) eller under JAS period , men den behöver hårt beskärning första år men frame behöver ta bort döda drenar och grenerar som växer på fel sälle.
- men om de grenar som fick rötter och dog , det beror på att du flttter inte dom till marken så blir krukor små och rötter dog.

H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon