katah
jag flyttade min meterhög lager in i växthuset ett par veckor sedan.
jag köpte plantan i år så jag har aldrig övervinterat det, men växthuset är frostfritt och jag har övervintrat flera andra växter där under många år.

Nu upptäckte jag mögel på ca. hälften av lagerbladen.
Varför ?
vad kan jag göra ?

jag hade tänkt att blocka färska lagerblad till soppor under vintern, men är det bättre
nu att torka dom bladena som fortfarande inte är angripna till vintern ?
MariaS
Just när man börjar ta in växter i växthuset på hösten, så är ju bladen väldigt våta, vilket höjer luftfuktigheten ganska rejält.

Lager är då en växt som inte direkt tar upp fukten i bladen på samma sätt som andra växter, utan den ligger kvar där och väntar.

Om du tar en kapsyl Atamon i en liter vatten och duschar alla bladen på lagern, kommer det snart försvinna, när det börjar bli lite torrare luft i växthuset. Du kan också rent manuellt torka av bladen, men är det en stor buske tar det ju lite tid...
Lady Hamilton
Du har fått ett bra svar av Maria men om du har möjlighet kan det vara bra om du tog i lagerplantan och lät den stå inne något dygn så att bladen fick torka efter duschen
Piccante
Jag hade nog inte torkat blad från den plantan innan du har behandlat den med atamon. Även om du väljer blad som inte ser angripna ut så ser du inte eventuella mögelsporer som kommer överleva torkningen.
katah
Då gör jag så här :

1) köper atamon
2) duchar lagern med blandningen
3) tar den in och låter den torka

Hur länge kan jag förvara den inomhus ?

tack ! tummenupp.gif
MariaS
CITAT (katah @ 07-11-2009, 10:04) *
Då gör jag så här :

1) köper atamon
2) duchar lagern med blandningen
3) tar den in och låter den torka

Hur länge kan jag förvara den inomhus ?

tack ! tummenupp.gif

Några dygn bara, den mår inte så bra av inomhusvistelsen, utan du ska bara förvara den där så den hinner torka upp lite grann.
Alexander-VG-zon3
har du bild på hur bladen ser ut?
katah
Jag misstänkte att dom inte skulle kunna vara en längre tid inomhus, annars hade man ju haft den som inneväxt. Jag tror bara att mögeln lär återkomma igen, i min zon ( 2-3) dröjer det länge innan vintertorkan landar i växthuset.

jag har tyvärr inga bilder på den.
Jag är helt enkelt inte avsatt tid för att kolla hur jag skulle överföra bilderna från olika mobiler eller kameror som finns i huset. i datorernas urtid var jag alltid uppdaterat, men nu tycker jag att det alltid fattas rätt sladd, eller programvara eller Ubs-minne eller nåt.
familjen hotar att köpa mig en engen bärbar och en ny mobil, så att jag kan husera själv med mina saker.
Och det blir nog jättesmidigt då, men just nu renoverar vi och jag tycker att det ska bli färdigt först innan jag orkar ta tag i några nya manicker.

var det en lång bortförklaring ? whistling.gif

Mögeln ser ut precis som ni beskriver, liksom vattendroppar som har möglat.
Möglet har alltså inte fastnat på bladen.

Funderar bara hur jag skulle kunna undvika det nästa år dunno.gif , kanske ska jag plocka bladen och torka dom tidigare under sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har lager både i mina föräldrars hus och i min lägenhet i vanligt bostadsrum och det är inga problem. Jag har haft dem en 10-15år och jag har aldrig haft någon ohyra på dem och de ser fina och frodiga ut. Jag plockar in dem från utomhusvistelsen på hösten och ställer dem i det allra ljusaste fönstret och det verkar funka, den hos mina föräldrar som står i ett hörn med fönster från 2 sidor har t.o.m skjutit nya skott nu under hösten. När frostrisken är över på våren så åker de ut igen. Så det är inte omöjligt att övervintra lager inomhus.
Alexander-VG-zon3
CITAT (katah @ 07-11-2009, 17:07) *
Jag misstänkte att dom inte skulle kunna vara en längre tid inomhus, annars hade man ju haft den som inneväxt. Jag tror bara att mögeln lär återkomma igen, i min zon ( 2-3) dröjer det länge innan vintertorkan landar i växthuset.
Mögeln ser ut precis som ni beskriver, liksom vattendroppar som har möglat.
Möglet har alltså inte fastnat på bladen.

Funderar bara hur jag skulle kunna undvika det nästa år dunno.gif , kanske ska jag plocka bladen och torka dom tidigare under sommaren.

det är ju svårt att säga vad det exakt är utan bild, det kanske inte ens är mögel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon