elisabeth.mr@comhem.se
06-11-2009, 15:49
Jag behöver ersätta en Måbärshäck på min famsida med något annat. Måbärshäcken klarar inte av att det blåser så mycket så den växer mer på bredden så att säga! Grenarna blir långa men lägger sig ner. Nu har jag gett upp. Antingen blir det högt staket/plank eller någon annan häck som klarar hård blåst som det blir kanske 15 gr/ år. Då stormar det rejält!
Jag vill ha skydd året runt vilket gör att jag inbillar mig att det måste vara en häck med blad även på vintern. Vad finns då annat är Tuja? Tuja är trevligt men jag är rädd för att det blir för mörkt!
Har någon erfarenhet av att varva Smaragd och Drabant? (Smaragd är snyggare men växer långsammare.) Kan man blanda med annat?
Åsikter tack!
/Elisabeth
zon 3-4
Smaragden är inte så bra i lägen där solen kan komma åt i februari mars, det är därför man oftast sätter Brabant i sådana häckar. Sen tror jag att Brabanten växer något fortare än Smaragden också.
Avenbok och liguster är väl annars två häckar som anses vara snabbväxande och vindtåliga. Huruvida de har löv eller inte är oväsentligt på vintern, det är grenverket i sig som vindskyddar, och då ska inte en häck vara allt för tät för att göra bäst nytta. För tät häck ger istället luftvirvlar på baksidan, som kan ställa till med mer än vad vinden skulle gjort om den hade haft fritt spelrum.
Järfälla
07-11-2009, 22:25
Är det sant att Smaragden funkar sämre på vårvintern? Den har tätare växtsätt, Brabanten är oftast glesare från början. Tycker därför Brabanten ofta blir mer "bränd", solen når längre in, torkar ut mer. (?)
Förvisso kanske Smaragden kräver mer vatten just därför att den är tätare (har mer grönt att försörja). Mina Smaragder blev bruna efter planterat dem, vilket skedde ett år i stekande julihetta. Men de repade sig genom idogt vattnande. De har aldrig varit fula på våren. Som jag upplever alla grannars nyplanterade Brabanter. Vind som tilläggsfaktor på vårvintern kanske inte är så gynnsamt. (när de etablerat sig verkar de dock tåla det mesta, de tar för sig bra, inte mycket annat som trivs tätt intill när de vuxit till sig.)
Intressant!
Oxelhäck ska också vara vindtålig, blir tät om man klipper den varje år (släpper upp den eftersom). Den går också att låta växa med genomgående stam, men blir glesare då. Om liguster känns för vanlig. (Men det finns ju en anledning till det.)
Brabanten brukar upplevas lite ful, just för att den går in i ett svagt vilostadie, där de blir lite gulare. Det är det som gör att de tål vårsolen bättre när det fortfarande är tjäle i marken. Tyvärr kan många ta denna gulnad som att plantan inte lever eller mår dåligt, men det är alltså fullt normalt.
Smaragden är däremot mycket känslig i samma situation. Men en Smaragd, planterad i rätt läge är underbart pärlande grön hela året.
Hej
Det finns inte växter som är 100% god känd , men före att man väljer växt , man ska studera alla informationen som kommer med växt och sen ska man fråga kompisar som har trädgård och det är viktigt att ser på grannar trädgård och vet vilka växter trivs i området och på slutet , man kan välja .
H;Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.