Full version: Alla aklejor bienna?
Ti bee
Läste nyss att alla aklejor är 2åriga, stämmer det? Att man upplever de som perenna beror bara på att de frösår sig? Vore lite tråkigt, men sådant är livet. Är det så??
huh.gif smile.gif
Ingrid på Västkusten
Nej då inte alls LYCKLIGTVIS!
Däremot blommar de fortast år två om man inte sår tidigt inomhus.

Hälar ingrid
Ti bee
Tack o lov! laugh.gif Några exempel på sorter som är 2åriga eller motsatsen? smile.gif
Ingrid på Västkusten
Bienner?
Den första jag kom att tänka på är ju givetvis Digitalis d v s fingerborgsört. Övervintrar som gröna rosetter här i zon 2.
Mkt av snygga tistlar och tistelliknande ävxter såsom eryngium är ju oftast bienner ( ja jag vet eryngium är ingen tistel) .

Hälsar ingrid
Ti bee
Nejnej av aklejorna! Vilka är 2åriga och vilka är perenner? laugh.gif smile.gif
Ingrid på Västkusten
Nu odlar jag ju mest olika namnsorter av A vulgaris men ingen är bienn där....alla perenna d v s de kommer igen år efter år.
Min vackraste, en dubbelkjolad rosa och vita akleja är jag lika glad för år efetr år,

Hälsar ingrid
kerstin z5-6
de flesta akleja sorter är perenner smile.gif Vet inte en enda odlad trädgårdsakleja som är bienn
Däremot är de helt promiskuösa -viket innebär att fröna ger en avkomma som kan likna moderplantan men oftast inte gör det -de blir högre tex eller har annan färg ...
nilla
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 24-11-2003, 21:55)
Mkt av snygga tistlar och tistelliknande ävxter såsom eryngium är ju oftast bienner ( ja jag vet eryngium är ingen tistel) .

Är alla eryngium bienner!?

Jag som trodde dom var perenna - har placerat en rysk martorn så perfekt och hade hoppats att den skulle växa sej stor där. Var säker på att den var perenn sad.gif

Gunilla
kerstin z5-6
Rysk marton är hur perenn som helst , likaså alpmartorn -den med snygga blå kråset -Eryngium som är bienn är tex silvermartorn Ms Wilmotts tex .. tongue.gif tongue.gif tongue.gif
så du kan vara lugn smile.gif
Ingrid på Västkusten
Ja precis *skratt* uttryckte mig ltie vårdslöst här givevis är det silvermartorn jag menade! Den kämpar jag oftast med att få fin så den är överst i skallen, alpmartorn etc är perenna hos mig med i leran,

Hälsar Ingrid
nilla
Oh, så skönt! smile.gif

Har både rysk och alpmartorn på gång, småplantor och frösådd
Du får inte skrämma upp mej såhär på morronen! tongue.gif tongue.gif

Gunilla

... och silvermartorn står ju också på listan, så tack för "varningen"!
Ti bee
Det var också skönt att höra! Att eryngium inte är 2årig! Det hade jag också läst/hört någonstans. Vad många olika versioner som cirkulerar, till och med bland plantskolor och fröfirmor! De borde väl veta bättre kan man tycka! rolleyes.gif
Lycklig! laugh.gif Både mina aklejor och mina ryska martorn finns kvar nästa år då! biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Man ser ofta dem beskrivna som tvååriga ( silvermatrornen mfl kultivarer) och så står dne som perenn i vissa kataloger. Antar det är som stockrosor vissa är bara och vissa är itne......

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon