blomkronan
Jag har aldrig satt lök tidigare confused.gif fattar inte varför... då vi använder lök mycket blush.gif

Jag har frön till gul och röd lök men hinner dom bli tillräckligt stora på en sommar? eller får jag skörda tidigast om två somrar? om jag sätter fröna i mars! som det står på påsen!

Man kan ju köpa "sättlök" på våren... hur har dom gjort??? förodlat dom inomhus??
Ska/kan jag sätta mina frön nu så jag har "sättlök" till våren??? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man får lök första året vid sådd. Man sår inomhus i mars-april, runt +20 efter sådd, när de kommit upp ställer man sådden ljust och ca +15C, man klipper blasten så den håller sig runt 6cm, när risken för frost är över så kan man plantera ut plantorna efter avhärdning.

Sättlök direktsås ofta, man kan så ganska tätt, sättlöken skördas runt augusti när de är 1,5-2cm stora och förvaras sedan varmt (ca +30) tills de ska användas. Ju större sättlökar ju större risk för stocklöpning blir det sedan då man använder dem.

Frösådda lökar brukar vara mer lagringsdugliga än såna man odlat fram från sättlökar så yrkesodlare sår lök för de har ju ofta stora mängder som de vill kunna lagra och sälja under en lång tid. I skåne kan man ofta lyckas med att direktså lök så där kan man ibland slippa undan förkultiveringen.
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-11-2009, 10:11) *
Sättlök direktsås ofta, man kan så ganska tätt, sättlöken skördas runt augusti när de är 1,5-2cm stora och förvaras sedan varmt (ca +30) tills de ska användas. Ju större sättlökar ju större risk för stocklöpning blir det sedan då man använder dem.

Tack för dit svar smile.gif då kan jag lugnt vänta till i vår med att så fröna tummenupp.gif

Men det följer några frågor för nu blev jag nyfiken smile.gif

När sår odlarna fröna som ska bli sättlök om dom ska vara 2 cm i augusti?

och vad är stocklöpning ??

Hur tätt kan jag sen... i vår plantera ner mina små lökar som kommit upp från vårsådden smile.gif

Åsa, mälardalen zon 2
På jobbet sådde vi 3-5 fröer per plugg (ca 3x3cm) och sedan sattes plantorna ut med ca 1dm avstånd.

Sättlök sås när risken för frost är över ch jorden börjat värmas upp.

Stocklöpning = du får inget att skörda under jord men du får en blomma istället. Lök blommar år 2. Utsätter man sättlökar eller plantor för låga temperaturer så kan löken luras att tro att vintern har varit och att det nu är år 2. Stora sättlökar är känsligast + de brukar ofta ge små lökar så ska man köpa sättlök ska man leta efter påsen med små sättlökar (och så får man hoppas att ingen har stoppat sättlöken i kylen).
blomkronan
thanks.gif så jätte mycket för informationen. Då behöver jag inte lockas till att köpa sättlök i vår wink.gif jag nöjer mig med mina frösådda smile.gif

smiley_small_hug.gif tack Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon