Anki
Hej hej!
Är hemma hos mamma och hon håller på att pyssla om sina orkidér. wub.gif

De brukar alltid vara så fina och en av dem (en vit med en rosa/lila/vinröd mitten) blommar ofta.
Nu har den fått ett gult blad och det oroar min mamma. sad.gif Är det något orkidén saknar?

En annan fråga som inte har med det gula bladet att göra......
Mamma frågade på blomster affären om hon behöver ge sina orkidér näring. Ja endast när de blommar fick hon till svar. ´Är det när orkidén är i vila sleeping.gif ? Jag trodde att det var varannan vecka på sommaren och 1 gång i månaden på vintern man skulle ge näring. confused.gif
Nu står vi här och funderar över näringen hon köpt. 2ml till 1 liter vatten. Ska man vattna genom att doppa krukan när man vattnar med näring också?

Tänkte också fråga vad denna orkidésort heter?
[attachment=44060:2009_11_07_087.jpg]

/Anki

Nauti
CITAT (Anki @ 07-11-2009, 10:38) *
Mamma frågade på blomster affären om hon behöver ge sina orkidér näring. Ja endast när de blommar fick hon till svar. ´Är det när orkidén är i vila sleeping.gif ? Jag trodde att det var varannan vecka på sommaren och 1 gång i månaden på vintern man skulle ge näring. confused.gif
Nu står vi här och funderar över näringen hon köpt. 2ml till 1 liter vatten. Ska man vattna genom att doppa krukan när man vattnar med näring också?
Näring vill de ju ha när tillväxten sker och i blom. Rent generellt gäller ju mer kväve under tillväxfasen och mer fosfor och kalium i blomfasen. Men vanligtvis kör man ju med en och samma orkidénäring i båda faserna vilket fungerar tillräckligt bra även om det inte är optimalt.

Jag ger mina näring ganska sällan men över hela året. Fast jag har dem under belysning också, så det är ju litet skillnad. På vintern när det är litet ljus sker inte mycket tillväxt och då behövs heller inte särskilt mycket näring. Så ge dem när det börjar bli ljusare då det sker någon tillväxt och när den blommar.

Hur näringsvattnet tillförs kvittar nog egentligen även om det innebär en liten fördel att doppa ner krukan. Om det gör någon egentlig skillnad vet jag inte. De enda jag doppar ner är mina köttätande växter för då vill jag inte ha några som helst saltavlagringar i odlingsubstratet. Vissa orkidéer kanske också är väldigt känsliga mot detta, det vet jag inte.
pejori
Hej hej!
Är hemma hos mamma och hon håller på att pyssla om sina orkidér. wub.gif

De brukar alltid vara så fina och en av dem (en vit med en rosa/lila/vinröd mitten) blommar ofta.
Nu har den fått ett gult blad och det oroar min mamma. sad.gif Är det något orkidén saknar?

En annan fråga som inte har med det gula bladet att göra......

/Anki

Det är en phalaeonopsis.
Det gula bladet är inget att oroa sig för, då blad blir gamla och dör.
ta bort det, när det torkat, då växten tar tillbaka ev. näring ur bladet.

Näring kan jag inte svara på, då mina aldrig får det.
KRT

Det är en Phalenopsis din mamma har, och en mycket vacker sådan!!!

Jag brukar också ge mina näring över hela året, av det enkla skälet att jag tycker de antingen blommar eller växer till jämt. Har nog ingen som har en tydlig viloperiod, det är alltid något på gång biggrin.gif

Jag brukar ta en vanlig plasthink (10-liters) och blanda ljummet vatten och näring i rätt proportioner och sedan sänker man försiktigt ner hela krukan (dock inte bladrosetten) i vattnet och håller den där tills det slutar bubbla från komposten. Krukan får sedan rinna av ett tag innan jag doppar den igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon