Eva i Norrköping
24-11-2003, 21:43
Det kom ett erbjudande tillsammans med jultidningarna, som min dotter säljer för Fem Förlag. Det var från Emils Trädgård i Jonsered. Det går ut på samma princip, dvs att man säljer fröer, och får 30 % provision. Ett sätt för ungdomar att tjäna lite extra pengar. Är det någon som har erfarenhet av detta? Blir inte fröerna hemskt dyra på detta vis? Jag menar, det måste ju bli ett påslag på 30 % på ordinarie pris, det är väl ingen som vill betala?
Ingrid på Västkusten
24-11-2003, 22:08
Det är de ordinarie trädgårdsfröerna a la Hammenhög och Weibulls som han har. Och som emellanåt är ganska billiga på t ex byggmarknader etc.
Berorpå hur det ser ut på Din marknad hemmavid?
Hälsar ingrid
Charlotte V
25-11-2003, 08:58
För ungefär hundra (!) år sedan när jag var sisådär 15 år provade jag på att sälja fröer. Aningen fel verksamhet för mig eftersom jag då var så blyg.
Enda problemet som jag ser så här efterår var att fröerna kom till mig för sent på säsongen. Visserligen på våren, men butikerna hade redan sålt ett tag, så suget var inte så stort.
Det måste man nog ha lite koll på. Har alla redan handlat, är man ju körd om man vill sälja.
Charlotte
Eva i Norrköping
28-11-2003, 21:03
Jo, det är Weibulls det gäller, så det är inte kvalitén på fröerna jag är orolig för. Och får man dem bara i tid, så finns det säkert en marknad här runtikring, det är ju gott om villor med trädgårdar. Men det jag tänker är att det måste bli högt pris på fröerna, jämfört med i vanliga handeln, eftersom den som säljer ska få 30% provision. Blir det därmed 30%-igt prispåslag, då är det väl inte många som köper...?
Eva i Skåne
28-11-2003, 22:02
Jag har ingen aning om hur priserna ligger på fröerna, men jag jämför i tankarna med jultidningarna. De typiska jultidningarna, 91:an, Knasen osv har ju samma pris i affärerna som det man betalar sin jultidningsförsäljare och barnen har ändå en rejäl förtjänst, så kanske fröerna inte behöver bli dyrare än i affärerna.
Kan du inte ringa och fråga?
Om det dessutom är lite nyheter hos får att sälja och inte bara de vanligaste sorterna så kanske det kan gå bra.
Åsa, mälardalen zon 2
29-11-2003, 09:13
Vet inte hur det är nuförtiden men jag sålde fröer för en firma som jag har för mig hette Åke Perssons fröer, hos honom tjänade man hyfsat bra fröpåsarna jag sålde var just inget dyrare än de som fanns i handeln och jag fick 40-50% av pengarna. Det var dock ganska många år sedan och jag tror inte den firman finns kvar längre, men man tjänade definitivt mera pengar genom att sälja fröer än vad man gjorde genom att sälja jultidningar. Har dock även jag för mig att jag fick fröerna lite för sent på våren så många hade redan handlat i affären jag hade nog tjänat mera ifall fröerna kommit tidigare på säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.