MONzA
Min mamma hittade en buske med intressanta frukter ingen av oss sett förut... hon tog med en frukt så det är allt jag har... nån som vet vad det är?

//Mona
Piccante
Physalis sp, kapkrusbär på svenska.
MariaS
Det är en frukt från en Physalis. Har ni möjligen sått frön från ett kapkrusbär på affären?
Monaxe
Physalis? (Kallas också Kapkrusbär)
Alexander-VG-zon3
här va det trafik tummenupp.gif giggle.gif
MONzA
Oj, vad snabbt svar smile.gif Nej, det är ingen buske vi har, mamma såg busken inne i samhället där vi bor. Den liknar ju en frukt man kan köpa i affären ibland som går att äta men som är ljusbrun/beige istället för röd men annars väldigt lik. Nåt slags krusbär hade jag aldrig gissat på... Väldigt vacker är den i alla fall smile.gif
Piccante
Det är inget krusbär utan en potatisväxt. det svenska namnet syftar nog på att smaken är syrlig som hos krusbär. Det finns prydnadsväxter i samma släkte som judekörs.
MONzA
Här hittade jag när jag sökte på physalis... smile.gif

Lyktörter (Physalis) är ett växtsläkte med omkring 80 arter, som är hemmahörande i världens tempererade och subtropiska områden. Lyktörterna är örtartade växter som blir mellan 4 decimeter och 3 meter höga. Till växtsättet liknar de den vanliga tomaten, men lyktörterna har en styvare, mer upprätt stjälk. Karaktäristiskt för släktet är frukten, som är ganska liten och orange eller rödorange. Den innesluts helt eller delvis i ett pappersaktigt hölje som utvecklats från foderbladen.

Ok, hur går det att odla en sån här hos oss i Sverige? Blir det nåt över sommaren eller?

Bilden är hämtad från nätet.
Piccante
Det går bra att övervintra inne över vintern. Judekörs är härdig ute året om.
MariaS
CITAT (MONzA @ 07-11-2009, 22:15) *
Här hittade jag när jag sökte på physalis... smile.gif

Lyktörter (Physalis) är ett växtsläkte med omkring 80 arter, som är hemmahörande i världens tempererade och subtropiska områden. Lyktörterna är örtartade växter som blir mellan 4 decimeter och 3 meter höga. Till växtsättet liknar de den vanliga tomaten, men lyktörterna har en styvare, mer upprätt stjälk. Karaktäristiskt för släktet är frukten, som är ganska liten och orange eller rödorange. Den innesluts helt eller delvis i ett pappersaktigt hölje som utvecklats från foderbladen.

Ok, hur går det att odla en sån här hos oss i Sverige? Blir det nåt över sommaren eller?

Bilden är hämtad från nätet.

Det blir massor med frukt, sen funkar det att ha den inne på vintern i ett ljust fönster, så man kan fortsätta att skörda "godiset"
MONzA
Är kapkrusbär och judekörs samma sak?
MariaS
CITAT (MONzA @ 07-11-2009, 22:25) *

giggle.gif Kärt barn har många namn. Gyllenbär, japanska krusbär är också namn som jag har hört, korrekt namn är Physalis peruviana om det är de man kan köpa på Ica vi talar om.
MONzA
Tack för svaren! Ska se om jag hittar nån sån, verkar va en intressant växt smile.gif
Alexander-VG-zon3
Man kan övervintra samtliga inne, antigen ljust och frostfritt (ca 0c +10c) då slutar dom blomma och ger mindre skörd (tar längre tid) och går in i vila, då ska man hålla dom åt det torrare hållet.

sedan kan man också övervintra dom i rumstemp och då är det bra med extra ljus men inget tvunget (jag själv har övervintrat i norrfönster), då kan den fortsätta att blomma och ge skörd hela dec ut sedan brukar dom ta en paus. då ska jorden hållas fuktig då bladen kräver vatten. har man gett den bra extraljus kan man även ge den lite näring men bara lite annars ges bara vatten.

till våren kan man klippa ner den då klipper man strax ovanför ett bladpar, nod, bladveck. sedan blommar den igen. till våren-försommaren är det bra att man då tar ut den igen och planterar om eller planterar ut och ger näring regelbundet och mycket mycket vatten. sedan in med den igen innan frosten kommer. på detta vis kan man ha dom i liv i 3-6år sedan får man börja om med stickling eller frösådd. man kan också slänga moder plantan och ta nya stkclingar varje år.

har du en härdig art så lämnar du den ute i marken. där gillar den fuktig och näringsrik jord i ett soligt-skuggigt läge. dom är väldigt tåliga så dom tål olika jordar. den kan bli ett jobbigt ogräs ute.
MariaS
CITAT (MONzA @ 07-11-2009, 22:30) *
Tack för svaren! Ska se om jag hittar nån sån, verkar va en intressant växt smile.gif

Enklast är ju att köpa en frukt på affären. Pressa ut fröna från frukten i en tesil och skölj fröna noga från fruktkött. Sen är det bara att så. Men vänta lite till... Ljuset behöver komma tillbaka, så fram i slutet av februari början av mars kan man så Physalisar. Annars är du snabb och tigger till dig någon stickling av någon som har plantor idag biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MONzA @ 07-11-2009, 22:25) *

CITAT (MariaS @ 07-11-2009, 22:27) *
giggle.gif Kärt barn har många namn. Gyllenbär, japanska krusbär är också namn som jag har hört, korrekt namn är Physalis peruviana om det är de man kan köpa på Ica vi talar om.

NJA , det är olika växter, se nedan

Kapkrusbär - Physalis peruviana

Judekörs (japansk lykta) - Physalis alkekengi

Gyllenbär - Physalis grisea
Peztis
Aj då, och jag som petade ned några i en kruka idag! Kunde inte hålla mig!

Jaja, tar det sig så gör det väl det annars har jag frön kvar till feb-mars.
MariaS
Ja tar sig, det gör det, men kan man inte ge dem extra belysning, så blir det väldigt rangliga plantor
Peztis
Då får jag prova att ställa dem under extrabelysningen då när de kommit upp tillsammans med mina småpalmer och annat smått och gott...
MariaS
Där kommer de trivas utmärkt!
Eva 33c
Tänkte bara kompletera alla svar med att om växten som MONza har bild på är judekörs, Physalis alkekengi, så är det en perenn som är härdig i rabatten ute, men frukten är väl inte ätbar? Om den är giftig vet jag inte, men inte god i allafall? Om hon hittade frukterna på en buske i en rabatt så skulle jag tro att det är just judekörs.
Alexander-VG-zon3
är dom mogna så går dom att äta.
MONzA
CITAT (Eva 33c @ 07-11-2009, 23:53) *
Tänkte bara kompletera alla svar med att om växten som MONza har bild på är judekörs, Physalis alkekengi, så är det en perenn som är härdig i rabatten ute, men frukten är väl inte ätbar? Om den är giftig vet jag inte, men inte god i allafall? Om hon hittade frukterna på en buske i en rabatt så skulle jag tro att det är just judekörs.

Nu var det min mamma som hittade den så jag vet inte hur busken såg ut, men jg fick för mej att det var en buske som kunde stå ute med tanke på att hon ju hittade den för några dar sen.

Jo, det måste va just den som Eva 33c skriver, sökte på namnet och fick upp detta: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/physa/physalk.html
Bären skulle visst inte smaka nåt vidare...

Hur gör jag för att föröka den nu då, måste jag ju prova wink.gif Är det samma som för den ettåriga? Man borde kunna så nu, men hur ställer jag krukan med fröna, inne eller ute?
MariaS
Bägge sorterna är fleråriga, men det är bara en som är det utomhus. Den andra övervintrar man helt enkelt frostfritt, men till saken.

Du tar av fröna och lägger dem i en tesil eller liknande och sköljer noga tills allt fruktkött har försvunnit. Fruktköttet är groningshämmande, så det är viktigt att man är noggrann.
Sen lägger du fröna i en kruka/såkärl med en bra planteringsjord, som är uppblandad med lite grov sand/perlit/småleka. Täck sådden och ställ den gärna så den får värme underifrån.

Ganska snart kommer det komma upp små groddar. Då är det viktigt att du ställer krukan/kärlet så ljust som möjligt. Gärna under en lampa med energisparglödlampa, strax ovanför. Groddarna kommer behöva ljus i åtminstone 10 timmar /dygn i början, för att inte bli långa och rangliga.

När de sen vuxit till sig så pass, så man ser att de börjar bilda plantor, kan man behöva plantera om eller gallra i krukorna. De ska helst stå en och en. Även nu behövs extra belysning. Sen är det bara att vattna och efter ca 6veckor kan man försiktigt tillföra gödning.

Vänta gärna till försommaren, när du är säker på att inga fler frostnätter kommer, innan du planterar ut dina plantor. Tänk då på att placera dem, så det är lätt att rensa. De har mycket lätt för att sprida sig i sin omgivning.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MONzA @ 08-11-2009, 12:05) *
Hur gör jag för att föröka den nu då, måste jag ju prova wink.gif Är det samma som för den ettåriga? Man borde kunna så nu, men hur ställer jag krukan med fröna, inne eller ute?

Du kan få fler plantor igenom frösådd eller delning. Judekörs är en flerårig ört som vissnar ner. frösådd för Judekörs gör nu ute eller till våren direkt sådd ute eller förkultivering inne i feb-april. igenom delning kan du göra nu eller tidigt på våren. du kan också ta sticklingar under våren-sommaren då örtartade sticklingar som rotar sig i vatten eller i jord.
Eva 33c
Jag har aldrig sått denna physalis. Men enligt Jelitto (fröfirma) så gror den oftast utan kallperiod, men ibland kan fröerna behöva en tid med kyla för att börja gro. Så jag slulle nog följa flaxxs såråd om att så nu eller tidigt i vår.
MariaS
CITAT (Eva 33c @ 08-11-2009, 14:25) *
Jag har aldrig sått denna physalis. Men enligt Jelitto (fröfirma) så gror den oftast utan kallperiod, men ibland kan fröerna behöva en tid med kyla för att börja gro. Så jag slulle nog följa flaxxs såråd om att så nu eller tidigt i vår.

Jag har sått den färsk i krukor med nästan 100%grobarhet. De är lika gronigsvilliga som kapkrusbären. Enligt Impektas såråd är de lättsådda och sås under tiden mars - maj.
AndersKjellsson
Det känns ju sannolikt att det är Physalis alkekengi, särskilt med tanke på det orangea höljet, de gånger jag testat att äta den har den varit fruktansvärt bitter. Inget att hänga i julgran och knappast jämförbart med sina välrenomerade släktingar. Hos mig lever den på nåder, endast för att lyktorna lyser upp lite såhär på senhösten. Den kan bli ett fruktansvärt ogräs om man inte passar utbredningen. Men den är ju fin.
/Anders
lenamarita
Det finns en växt som har vita små blommor,likande tomat blommor, på våren och som växer med ljusgröna själkar, rakt uppåt, inga sidogrenar. Den får oranga höljen med bär på hösten och gula blad. Inte ätliga bär.Kallas för japansk lykta, och sprider sig gärna med rotsystemet. Här i Skåne övervintrar den utan problem och sprider sig vilt.
Hoppas jag inte har missförstått problemet.
Hälsningar Lena
Bassam
Hej
Dem som skrev informationen om växter skrev rätt efter flera prov, men som händer att klimaten inte fast och om man tycker sin växt och skyddar den under svåra klimaten eller skydda den bra från början ska få bra resultat , alla familjer har barn men vilka familjer har bra barn, familjer som försorg sina barn bra.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon