BelovedAngel
Hej!

Är ny inom området. Fick nyligen en blomma av min mor...
Som jag tycker mycket om. Skulle gärna vilja veta vad den heter. smile.gif

Någon som har en aning om det?

Tack på förhand!

Peztis
Det är klart att en bild underlättar... smile.gif
Det finns ju några att gissa på annars.

Jaha, där kom bilden! det är en sdåan där stor rackare för mig så det tog tid.

Nu minns jag ju inte vad den heter självklart (har för mig det var något med kärlek... nånting) men jag tror det är den där som får en massa småplantor utmed bladen och som sedan rasar ned i jorden och slår rot.
pejori
CITAT (Peztis @ 07-11-2009, 22:47) *
Det är klart att en bild underlättar... smile.gif
Det finns ju några att gissa på annars.

det finns bild ju... giggle.gif

En kalanchoe av något slag?
DykUnderYtan
Vet tyvärr inte namnet men den liknar en växt som jag har (minns inte varifrån jag fick den), kanske är den likadan eller inte.

På min växer det ut massor med små bebisväxter runt varje blad som man kan plocka och få tusentals nya, ska se om jag kan fixa en bild imorgon om ingen annan kommer på vad det är. Såg förra våren i Thailand en sån som jag har, växande på en trädstam så jord verkar den knappt behöva. Min får inga blommor, bara de små bebbarna.
mbn
CITAT (DykUnderYtan @ 07-11-2009, 23:47) *
Vet tyvärr inte namnet men den liknar en växt som jag har (minns inte varifrån jag fick den), kanske är den likadan eller inte.

På min växer det ut massor med små bebisväxter runt varje blad som man kan plocka och få tusentals nya, ska se om jag kan fixa en bild imorgon om ingen annan kommer på vad det är. Såg förra våren i Thailand en sån som jag har, växande på en trädstam så jord verkar den knappt behöva. Min får inga blommor, bara de små bebbarna.

"Tusenmoder", en kalanchoe som jag inte kan det latinska namnet på.
BelovedAngel
Tack för alla svar!

Ja, det är en växt som "ynglar" av sig eller vad man ska säga.
Tusenmoder verkar vara det korrekta namnet, och ett välförtjänt sådant! smile.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att den heter Kalanchoe african® , den är kruk växt och den kan leva i vardagsrum ljus men är inte direkt sol och den behöver inte mycket gödsel men den behöver vatten när jorden torka ,

H:Bassam
Peztis
Nu minns jag vad den heter: Livsblad!

Och den heter Kalanchoe daigremontiana på latin.

Den var väldigt populär i början av 80-talet, har inte sett den så mycket sedan dess. Men då fick man en massa småplantor och så gav man vidare när man själv fick småplantor.
pejori
CITAT (Peztis @ 08-11-2009, 18:37) *
Nu minns jag vad den heter: Livsblad!

Och den heter Kalanchoe daigremontiana på latin.

Den var väldigt populär i början av 80-talet, har inte sett den så mycket sedan dess. Men då fick man en massa småplantor och så gav man vidare när man själv fick småplantor.

För att inte tala om alla bäbisar som dök upp i helt fel krukor... giggle.gif
DykUnderYtan
Ja, men vad bra. Nu fick jag också namnet på den! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon