Monarda
Om ni skulle ge er på något som ligger på gränsen för det möjliga, vad skulle ni då välja? Själv tänker jag införskaffa en Reine Victoria till våren bara för att testa. Läste i Gustavssons "Gammaldags buskrosor" att en av Nordens genom tidernas största roskännare, Valdemar Petersen, skrev om just denna ros att "Hade jag bara plats för en enda ros i min trädgård skulle valet falla på denna" Gustavsson beskriver den som svårodlad; kräver optimala odlingsbetingelser, får ofta kraftiga angrepp av svartfläcksjuka och ibland även mjöldagg och dessutom bara härdig till zon 2. Själv har jag zon fyra, men det behöver jag ju inte berätta för Victoria.
svennis
Klart du skall anta en sådan utmaning.
Du vilken lycka du får uppleva om du lyckas.. yes.gif
Mycket att uppleva o lära under tiden och du hittar säkert hälpmedel till framgång.
O Du! Valdemar Petersen var i sin trädgård så länge det var ljust o jobbade..
/svennis
Christina i Taxinge~
Lycka till med 'Reine Victoria'!!

Jag hade en underbar RV i några år. Hon växte sig stor, blommade rikligt och var aldrig sjuk. Jag älskade den rosen! Men det var hon som blev uppäten av en stor Akleja som växte bredvid....... -cry-.gif
Hon hade dessutom frusit ner ganska hårt under den vintern så hon var förstås försvagad av det.

Jag köpte en ny RV.....hon ser ut som skrutt. Pinnig & trist, vill inte blomma. Den kommer jag nog att gräva bort nästa år om jag kommer ihåg.

M a o;
RV är en utmaning! Så ännu en gång - LYCKA TILL!

Jag har ingen särskild ros som jag ser som en utmaning att försöka ha i min trädgård.
Orkar inte med klenisar längre! tongue.gif

Monarda
Jag har nog också mest säkra kort, har blivit fler och fler rugosor. Sen har jag ju Alchymisten som jag ska försöka klara under vintern. Har inhandlat både vinterväv och bubbelplast. Det ska gå!
Kajsa
En stor drömrabatt av det omöjliga slaget har jag alltid i huvudet, en massa strimmiga Delbardrosor och andra flotta Tehybrider som är lika frodiga år efter år och så höga stamrosor mitt i rabatten som man inte behöver ta in på vintern. Jag får väl flytta till Danmark, den rabatten lär inte gå i Sverige.
Har redan tagit död på åtskilliga klena dyra rosor så numera tänker jag mest tuffa zon 4- 5 rosor, men man kan alltid ha flotta rosor i kruka. Beställer nog ett par Delbard rosor i vår ( för kruka )
fling
Har nyligen planterat en reine victotia och en mmd pierre oger, bor i stockholm och de står brevid ett vindskydd. Väntar med spänning på sommaren så jag får se om de blir så vackra där som jag drömmer om. Risken finns ju att det blir ett elände med alla sjukdomar men om man inte vågar prova...
AnnammA
Då får man kanske fresta med ett litet arrangemang från i somras på rosor från "Mme Pierre Oger" - mutation till "Reine de Victoria"...Jag har två buskar, som växer i ett rätt så bra läge i rabatt längs med huset, och buskarna är köpta på 90-talet, så de är rätt så gamla. Den ena busken är mer rosa än den andra, så jag har funderat på om den kanske är en "Reine de Victoria", istället för madammen... Visst - det händer att de vissa år drabbas av sjukdomar, men det är en fröjd när de trivs! Deras kompis bredvid: "Mrs John Laing" är nog mer benägen till sjukdomar.
Faktum är att det vid dagens datum även finns ngn liten ros kvar på en av mina buskar.
Och min zon? Ja, det är ju 1-2. Så det underlättar.

Min utmaning är en annan ros: "Souvenir de Rolf Ginstmark", alldeles ny från i somras, och den har fått rabattplats med rosen "Buff Beauty" på vår inplankade uteplats(där även fikonplantan växer året om) och jag kan tänka mig att zonen är på snudden 1-0.
fling
Åhh vilka fina rosor! Nu längtar jag ännu mer efter sommaren, och än är det bara höst unsure.gif
gulmåra
RV är en så vacker ros! Lycka till med den skönheten! tummenupp.gif

Här får rosorna klara sig själva utan täckning så några klenisar kan jag inte ha. Fast nu har jag just fått en annan typ av utmaning. I gårdagens rospaket finns det en ros, Wichmoss, som har stor benägenhet för mjöldagg!!! Jag borde inte men en klättrande mossros med Salet och en Wichuriana som föräldrar. Suck, jag kunde inte låta bli och det brukar inte finnas mjöldagg här. Men gissa om den här rosen kommer att jagas med vattenkannan!!
Lite knapert med zonen också. Roskraft säger max 3.
Hm, ju mer jag skriver ju dåligare verkar oddsen....
Anders Roslagen
Har man gått in för att odla rosor är det nog oundvikligt att man förr eller senare testar sorter som förmodligen inte klarar sig så bra. Några av klenisarna visar sig kanske gå bra ändå. Många av dem jag planterat räknar jag inte med i längden, det får visa sig.
´Reine Victoria´har aldrig blivit en fin buske hos mig men den har blommat tappert i femton år nu, drygt. Den står torrt och varmt, men inte full sol. Jag har en rätt tydlig zon III.
Några utmaningar:
[attachment=44403:090810LXIV.jpg]
Louis XIV, har bara haft den en vinter
[attachment=44402:090818CC.jpg]
Carolina Carbonieri, italiensk zon 0-ros som klarat några vintrar, växer tveksamt
[attachment=44404:080625Fr...ubreuil_.jpg]
Francis Debreuil, zon I-ros som har klarat flera vintrar fint
Kajsa
Åh så vackra Anders, den svarta, suck ! Nej det går inte jag ska inte försöka ens här med alla kalla fält runt omkring, krukor i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon