Full version: Lavendel
flouee
Till våren tänkte jag så lavendel, men funderar på vilken sort (som går att få tag på i fröform) som är bäst? Jag ska ha den som kantväxt i en rabatt, med bl a rosor, och vill att den ska blomma länge och med en "fin" färg... Har läst om Munstead Dwarf och Hidcote Blue, vad tycker ni om dem? Några andra förslag? Den kommer att stå i zon 2, ganska blåsigt.
blomkronan
Lavendel kan man med fördel så nu redan ute, då slipper du avhärda panterna i vår och du behöver inte sätta till extrabelysning under vintern. Det finns även Isop som många har som substitut till lavendel, ska vara en lite tåligare växt än lavendel, kvistar av isop kan även används som sallads- och soppkrydda.
Du kan beställa frön från internet smile.gif
octachoron
Mina nysatta Hidcote Blue-plantor var fantastiskt fina på höstkanten, blommade väldigt länge och växte snabbt upp till stora plantor från pluggplantorna.
Nu är det ju den stora frågan kvar, klarar de vintern i zon 4??

Har även en annan lavendelsort med mera silverfärgade stammar/blad, den blommade inte lika länge eller så intensivt men klarar vintern och har vackrare stammar/blad.
flouee
CITAT (blomkronan @ 08-11-2009, 10:53) *
Lavendel kan man med fördel så nu redan ute,

Om jag sår ute nu under hösten/vintern, hur stora hinner de bli nästa år? Hinner de blomma?
Alexander-VG-zon3
är dom i rätt läge och i rättjord så klarar dom vintern upp till zon 5-6.
blomkronan
CITAT (flouee @ 08-11-2009, 12:58) *
Om jag sår ute nu under hösten/vintern, hur stora hinner de bli nästa år? Hinner de blomma?

Jag vet inte hur stora dom hinner bli... det kan nog bero på sort. Men har du plats att så inomhus kan du självklart göra det och då påskyndar du blomningen men jag vet inte hur mycket wink.gif för det är första gången i år som jag frösår lavendel själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon