|
skogstroll
08-11-2009, 10:35
den här håriga rackaren hälsade på häromkvällen. Den bökade runt utanför huset och brydde sig inte nämnvärt även om man öppnade dörren...
[attachment=44088:PB040005.JPG]
Myosotis
08-11-2009, 11:55
 Grävlingar är så fina. Förr brukade jag se grävling rätt ofta, men nu har jag nog inte sett någon på flera år. Undrar om det är för att de skjuter dem?
sparvuggla
08-11-2009, 13:33
Grävlingen är mitt favoritdjur också. Tyvärr finns det jägare som ägnar sig åt mycket grym grytjaktjakt på grävling vilket är djurplågeri, och förbjudet i dom flesta länder. I jägarnas ögon är grävling ett skadedjur och ska bort, vilket är alltid jägarnas lösning på allt. Ett annat orsak att dom blivit färre är att så många blir påkörda, grävlingen har mycket dålig syn och är ganska klumpig.
skogstroll
08-11-2009, 13:39
sen att den bökar runt överallt som nåt vildsvin bland växterna  men men, den är en intressant varelse med lång frissa och randigt ansikte
Gunilla T
08-11-2009, 13:42
Trafiken tar oerhört mycket grävlingar, jag läste någonstans hur många som gick åt varje år men tyvärr har jag glömt..
Vi har grävling här, just nu bökar den i trädgården varje natt. Den har ungar så visst blir det en del skador men vi har levt bredvid varandra så länge så det skall nog fungera framöver också.
Folk säger att "skjut" eller ta en grävlingfälla men jag tycker att dethär är deras hem likaväl som mitt och förresten så hjälper det inte. Ta bort en grävling så blir reviret ledigt för en ny grävling, så fungerar naturen.
Hade grävlingbesök i september trodde först att det var viltsvin som tumlat runt. Plåtrören som håller upp viltstängslet runt bärbuskarna låg tryckta efter marken, tur att jag inte har en snygg gräsmatta Det finns bara ett sätt att få ha sitt revir ifred och det är nog stängsel, annars lär grävlinggryta vara gott dessutom var det kupongfritt på restaurangen under ransoneringstiden.
skogstroll
09-11-2009, 09:00
jag trodde också först det var ett vildsvin (de har tydligen synts till där jag bor) men nu var det väl en grävling, fast varför den ska krafsa runt i rabatterna förstår jag inte riktigt. Nåja den är välkommen
Gunilla T
09-11-2009, 09:11
Den letar mask i dina rabatter, gäller att äta upp sig nu innan vintervilan.
skogstroll
09-11-2009, 09:12
aha mask... ja det har jag gott om  i rabatterna alltså
Har dom inte gått och lagt sig ännu??? Trodde dom kröp ner samtidigt som kottarna jag...
skogstroll
09-11-2009, 09:49
inte min i alla fall  en nattsuddare kanske
CITAT (pejori @ 09-11-2009, 09:36)  Har dom inte gått och lagt sig ännu??? Trodde dom kröp ner samtidigt som kottarna jag...  Det är skillnad mellan vinterdvala och vintersömn. Hos djur som går i vinterdvala (t ex igelkotten) sjunker kroppstemperaturen och ämnesomsättningen betydligt, medan de hos djur i vintersömn (t ex grävlingen) är i stort sett normala. Grävlingar sover alltså mycket lättare än igelkottar och behöver inte gå och lägga sig förrän det blir riktigt kallt. Milda vinterdagar kan de rentav vakna och lufsa ut en sväng, jag har själv sett grävlingspår i snö. Olle
CITAT (Olle A @ 09-11-2009, 11:39)  Det är skillnad mellan vinterdvala och vintersömn. Hos djur som går i vinterdvala (t ex igelkotten) sjunker kroppstemperaturen och ämnesomsättningen betydligt, medan de hos djur i vintersömn (t ex grävlingen) är i stort sett normala. Grävlingar sover alltså mycket lättare än igelkottar och behöver inte gå och lägga sig förrän det blir riktigt kallt. Milda vinterdagar kan de rentav vakna och lufsa ut en sväng, jag har själv sett grävlingspår i snö.
Olle Tackar för den förklaringen Olle.
Som jägarfru vet jag att Grävling inte står högt på listan över jaktbyten.Men traffiken kräver många offer då viltstängslen inte är skydd nog för dom ,de kryper under eller gräver sig ut.Vet faktiskt ingen jägare som jaga Grävling och vi umgås i en stor jaktkrets.Föresten har vi Grävling här i byn men man ser dom sällan bara deras bajshögar  En av våra grannar har ett gryt under sin sommarstuga här.Tycker grävlingar är vackra djur och stör ingen alls och de bör lämnas i fred.
smuleborg
09-11-2009, 19:31
Här försöker jaktlaget hålla nere grävlingbeståndet, med motiveringen att det råder en obalans. Grävlingen är pigg på att käka fågelägg. Nåväl, det viktiga är att det råder en naturlig balans, kanske uppkom en obalans i och med att varg försvann i vår geografi. Här är det i alla fall väldigt gott om grävling i skogen, det är tätt mellan "spåren". Vi har, så vitt vi vet, haft besök en gång på tomten. Och nu ökar vildsvinsbeståndet  .
Orkidétjuven
10-11-2009, 05:13
Precis, det är så det fungerar. Börjar man styra och ställa i systemet så skapar man en obalans.
Let us a little permit Nature to take her own way; she better understands her own affairs than we. ~Michel de Montaigne
Myosotis
10-11-2009, 10:46
CITAT (Orkidétjuven @ 10-11-2009, 05:13)  Let us a little permit Nature to take her own way; she better understands her own affairs than we.
Tycker grävlingar är fina jag. Visst kan dom böka upp alldeles förskräckligt, men det får man väl ta. Ska man skjuta bort allt som är obekvänt, rubbar man just balansen i naturen... Det är vildsvinen ett bevis på, det är inte många djur kvar, som kan ta dom...
skogstroll
10-11-2009, 13:20
igår var han (?) på besök igen och stökade runt... den bryr sig inte om ifall man tänder ytterbelysningen på den eller öppnar dörren, kaxig rackare  hoppas den inte bosätter sig under uteplatsen, det verkar vara där den hänger... katten är väl inte överförtjust direkt
CITAT (skogstroll @ 10-11-2009, 13:20)  igår var han (?) på besök igen och stökade runt... den bryr sig inte om ifall man tänder ytterbelysningen på den eller öppnar dörren, kaxig rackare  hoppas den inte bosätter sig under uteplatsen, det verkar vara där den hänger... katten är väl inte överförtjust direkt  Det finns nog ytliga maskar som är lättare att komma åt där...
Orkidétjuven
10-11-2009, 20:33
Grävlingar är ju bra när de gräver runt för de vänder ju jorden och på så sätt kommer ju gamla frön upp till ytan igen så de kan gro.
smuleborg
10-11-2009, 21:07
Jo, så är det. Också vildsvinen "bökar upp" slumrande frön. Och de båda gör en massa annat också i naturen.
Det där med balansen, ett överskott av grävling skapar obalans i till exempel fågelbeståndet (många redan hotade arter - och det leder till...).
Det mycket snabbt ökade vildsvinsbeståndet, vi får se vad det leder till. Mer än det idag synliga i form av uppbökade skogsarealer (och uppbökade trädgårdar).
Jag har i princip stor respekt för jägarna i området; det är människor - 100 % män! - med kunskap och en helhetskänsla för natur och djur. I princip; förra året sköt en av jägarna åtta-tio rävar. Jag har svårt att se att rävbeståndet är så stort att obalans råder. Ja, ni kan ju räkna ut resten själva.
I alla fall, om människan till exempel utrotar vargen, har jag svårt att se att naturen i sig självt kan skapa/bevara balans (i alla fall vad vi normalt sett menar med balans). Jag hoppas jag har fel.
Om jag har rätt, då krävs en mänsklig hand för att hålla nere vissa bestånd och främja andra.
skogstroll
21-11-2009, 09:33
CITAT (Orkidétjuven @ 10-11-2009, 20:33)  Grävlingar är ju bra när de gräver runt för de vänder ju jorden och på så sätt kommer ju gamla frön upp till ytan igen så de kan gro. ja man kanske kan be den böka lite jämnt o inte bara göra gropar
Diabolique
21-11-2009, 11:30
CITAT (skogstroll @ 21-11-2009, 09:33)  ja man kanske kan be den böka lite jämnt o inte bara göra gropar  Kul tråd! Och lärorik. Och gullig!  Om du lyckas lära den att böka jämnt så måste du berätta hur!
skogstroll
29-11-2009, 13:56
ingen tur än så länge...
nån som vet hur ett grävlingsgryt kan se ut? jag har ett lagom avskilt ställe i närheten av där den rört sig. Det är ett hål under en gran.
Myosotis
29-11-2009, 14:11
De kan bli jättestora och ha flera ingångar. Kolla efter spår om det blir spårsnö, ibland är de ute och promenerar på vintern. Det sägs att rävgryt luktar väldigt illa men det har jag inte märkt. Du kan också leta efter grävlingtoa i närheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|