Full version: skud
Powerowic
tänkte bara höra vad det är som gäller angående flerårighet hos växter. I skud står det att kapkrusbär är ettåriga örter, men att tomat är flerårig

i många böcker står det att tomat är ettårig och av egen erfarenhet vet jag att kapkrusbär är fleråriga

samma sak med paprika som ibland räknas som ettårig och ibland flerårig, vad är de som författarna går efter när de räknar som ettårig eller flerårig

hoppas det går att förstå vad jag menar, är inte alltid lätt att uttrycka sig i text
Alexander-VG-zon3
CITAT (Powerowic @ 08-11-2009, 13:18) *
tänkte bara höra vad det är som gäller angående flerårighet hos växter. I skud står det att kapkrusbär är ettåriga örter, men att tomat är flerårig
i många böcker står det att tomat är ettårig och av egen erfarenhet vet jag att kapkrusbär är fleråriga
samma sak med paprika som ibland räknas som ettårig och ibland flerårig, vad är de som författarna går efter när de räknar som ettårig eller flerårig
hoppas det går att förstå vad jag menar, är inte alltid lätt att uttrycka sig i text

det finns olika växter som du vet fler/två/ett-åriga sedan finns det kortlivade fleråriga och så finns det sommarplantor/grönsaker.

Flerårigaväxter - är dom som klarar vintern ute eller som man har som krukväxter inne och som klarar sig i flera år. här finns både örter, buskar och träd.

Tvåårigaväxter - är örter eller halvbuskar som första året utvecklas och som blommar andra året. när dom bildat frön så vissnar dom ner. dock så kan dessa ''bli'' kortlivade växter om man klipper veck fröna så att den inte får mogna frön. då har den misslyckas och måste blomma om igen nästa år.

Ettårigaväxter - är dom som gror och utvecklas och blommar och sätter nya frön under ett år eller under en period.

Kortlivadeväxter - här finns både buskar, träd och örter. dessa växter kan antigen vara två/ettåriga växter som av andra skäl kan leva längre eller fleråriga som dör ut av speciella skäl. eller snabbväxande buskar och träd som utvecklas snabbt och sedan dör. likadant finns det fleråriga örter (perenner) som är växer ett par år men som sedan dör ut.

Sommarplantor/Grönsaker/Säsongsplantor - här har vi både petunior, änglatrumpet, pelargoner, storvaxklocka, bönor, tomater, physalis och till hösten har vi ljung, enar,hebe och till våren lökar och primula m.m. som vi i Sverige bara odlar ett år eller under en period av att klimatet ute sätter stop för fortsätt överlevnad eller att dom bara är vackra att odlas ett år/under en period. denna grupp kallar man också för ettåriga växter av att vi i Sverige odlar dom ett år.

i denna grupp finns det både fler/två/ettåriga växter som man med pyssel eller speciella förhållanden så kan man få dom att klara sig längre och då ingår i dom andra kategorierna.

Tomat, Chili är exempel på växter som vi oftast odlar som ettåriga i normala fall och sedan sår om till våren dom heter i Sverige ettårigaväxter. men som i andra exempelvis tropisk klimat är fleråriga örter/buskar. därför kan det stå både ock. Chili och tomat går att övervintra inne eller tar man sticklingar som som övervintrar inne.

sedan finns det också ett/två/flerårigaväxter i samma familj/släkt vilket ytterligare förvirrar det hela.
MariaS
SKUD hänvisar till olika författare och det är väl deras uppfattning som ligger till grunden för bedömningen av härdighet helt enkelt.

De flesta som vi här i Sverige annars räknar som ettåriga och är ju oftast fleråriga i sina ursprungsländer och det mesta går ju med olika framgång trots allt att odla som krukväxter även här, så hur man ska förklara detta på bästa sätt, vet jag faktiskt inte, då det är (som du redan påpekat) olika information på olika ställen.

Rent generellt tror jag i alla fall, att man kan räkna sånt som inte överlever som planta i jorden utomhus, som annuellt, även om många av dom växterna återkommer som fröplantor år efter år...
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 08-11-2009, 13:53) *
Rent generellt tror jag i alla fall, att man kan räkna sånt som inte överlever som planta i jorden utomhus, som annuellt, även om många av dom växterna återkommer som fröplantor år efter år...

fast så kan man ju inte heller säga, alla krukväxter som är fleråriga som inte överlever ute kan man ju inte betrakta som annuellt (ettårigt) då dom är fleråriga.
Powerowic
det får man nog pröva sig fram

snötörel är ju definitivt en flerårig växt, samma med jätteverbena
Eva 33c
Jag måste säga att jag tycker att SKUD inte är konsekvent på den här punkten. Som TS säger så kallas tomat för flerårig och kapkrusbär som ettårig ört.
Jag skulle önska att man angav hur växten beter sig i sin rätta miljö, om den där är flerårig eller ettårig. Sen kan det kompletteras med "odlas som ettårig" eller nåt sånt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 08-11-2009, 14:19) *
Jag måste säga att jag tycker att SKUD inte är konsekvent på den här punkten. Som TS säger så kallas tomat för flerårig och kapkrusbär som ettårig ört.
Jag skulle önska att man angav hur växten beter sig i sin rätta miljö, om den där är flerårig eller ettårig. Sen kan det kompletteras med "odlas som ettårig" eller nåt sånt.

exakt det hade varit bättre att skriver hur den beter sig i rätt klimat och sedan hur den odlas.

för många källor anger ibland samma växt både ett/två/fleråigaväxter (har själv varit med om det ett par gånger) hade skud däremot skrivit vad som gäller så hade man haft en källa som skriver vad som gäller. jag tittar ibland hellre på utländska sidor än skud för att få reda på en sådan sak.

sedan kanske inte skud själva vet hur alla här och skriver övriga källor olika är det kanske inte lätt.
Powerowic
en växt tycker jag ska räknas som ettårig när den efter att ha satt frö dör, och inte går att få överleva ens inomhus

exempelvis snötörel, så är det en jättefin krukväxt på höst och vinter, jag övervintrade den förra året
men affärerna vill väl sälja nya. Våra petunia/callibrachoa "millionbells" brukar blomma på ungefär tills mitten av november och är sedan gröna och fina till tjälen. skulle inte kunna tänka mig att de inte går att övervintra
KURT
Och tittar vi i stället i PFAF, så är det precis tvärs om!

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Ly...icon+esculentum
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Physalis+peruviana
Bassam
Hej
De menar med ett åriga eller två åriga eller flera åriga att växter har ärv ålder så om de får klimat som passar dom.

OBs som människor har medel ålder i Afrika 50 i Asien 55 I Europa 70 år de alla har människor kropp men de lever i olika situationen.

H: Bassam
MariaS
CITAT (Powerowic @ 08-11-2009, 14:32) *
en växt tycker jag ska räknas som ettårig när den efter att ha satt frö dör, och inte går att få överleva ens inomhus

exempelvis snötörel, så är det en jättefin krukväxt på höst och vinter, jag övervintrade den förra året
men affärerna vill väl sälja nya. Våra petunia/callibrachoa "millionbells" brukar blomma på ungefär tills mitten av november och är sedan gröna och fina till tjälen. skulle inte kunna tänka mig att de inte går att övervintra

Jag har haft en planta pensé, som självsådde sig i en kruka ute en sommar. Tre vintrar följde en och samma planta med in, tills jag slängde den på komposten. Det vart faktiskt ingen dålig "buske" av den!

Physalis, tomat och paprika, är exempel på växter som är betydligt lättare att övervintra, än många växter som är avsedda som krukväxter.

På grund av miss i planeringen, har jag också haft både pärlhirs och Amaranthus som krukväxter. Inga större problem där heller.

Så uppenbarligen är ju INGEN av ovan nämnda växter annuella egentligen då! Håller med Eva33c, att växterna egentligen borde beskrivas utifrån sina "hemförutsättningar" med tillägget "odlas som ettåriga".
Alexander-VG-zon3
CITAT (Powerowic @ 08-11-2009, 14:32) *

det är så man räknar ettårigaväxter att dom dör efter att dom satt frön (då kvittar det i vilka förhållanden den har, den dör helt enkelt efter att den satt frön). och är då fleråriga igenom frön.

klipper man av fröställningen innan dom mognat kan dom dock leva vidare och bli kortlivadeväxter.

sådant som ''odlas ettårigt'' kan man ju testa att övervintra inne och ibland funkar det.

butikerna måste ju sälja nya och det har ju inget med att om man kan övervintra den eller ej.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 08-11-2009, 20:48) *
Jag har haft en planta pensé, som självsådde sig i en kruka ute en sommar. Tre vintrar följde en och samma planta med in, tills jag slängde den på komposten. Det vart faktiskt ingen dålig "buske" av den!

varför tog du in Pensén ?

i trädgården i skåne klarar dom vintern i 2-4år sedan självsår dom sig vidare, oftast så blommar dom nästan vintern igenom. normalt sett har jag för mig att dom är tvååriga men med olika hybrider olika gener och då kan dom bli kortlivade perenner eller ettåriga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon