hippo
Har för mig att jag läst något om att om man lägger frön i vatten, så kan man se vilka som kommer att gro. De som sjunker till botten var grobara tror jag...? Har lagt en del egenskördade pelargonfrön i varmt vatten idag för att så om några dagar, och då var det en del som sjönk till botten, medan en del ligger på vattenytan. Är det så att man kan vara säker på att de frön som flyter upp inte kommer att gro??
Är det någon som vet? confused.gif rolleyes.gif
MariaS
Annars kan man förgro frön på ett fuktigt papper. Gror de inom tre dygn, kan de anses vara grobara.

Sen finns det ju också frön som har betydligt längre groningstid än så, men de fröna är man nästan medveten om vilka det är.
hippo
CITAT (MariaS @ 08-11-2009, 14:00) *
Annars kan man förgro frön på ett fuktigt papper. Gror de inom tre dygn, kan de anses vara grobara.

Sen finns det ju också frön som har betydligt längre groningstid än så, men de fröna är man nästan medveten om vilka det är.

Tack för svaret! rolleyes.gif
Om de då gror på ett fuktigt papper är det bara att så dom i jorden sen då? Pelargonfrön kan väl ha ganska ojämn groningstid (från egna fröer) tror jag, så därför hade jag hoppats att man kunde veta grobarheten genom att se om de sjunker eller inte. Men så enkelt kanske det inte är...? blink.gif
Peztis
Jag har också hört det där med att flytande frön inte kommer att gro men det stämmer inte, de gror de med...

Jag tror man har blandat ihop det med ägg! För ägg som man lägger i vatten och som flyter upp är INTE bra...
hippo
CITAT (Peztis @ 08-11-2009, 14:16) *
Jag har också hört det där med att flytande frön inte kommer att gro men det stämmer inte, de gror de med...

Jag tror man har blandat ihop det med ägg! För ägg som man lägger i vatten och som flyter upp är INTE bra...

Attans synd att det inte var så enkelt. Det hade ju faktiskt underlättat en hel del... whistling.gif
Peztis
Ja, visst hade det... Men vem har sagt att det ska vara enkelt här i livet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon